VannTro Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Det som er skummelt er de som zoomer andre veien.....detaljer forsvinner. For en del år siden gikk en FB-båt på Holmsbusteinene om natten. De hadde benyttet så stor målestokk på plotter`n at steinene forsvant. Det hører vel til historien at karene ikke var helt edru, men dog.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Slagskibet Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Jeg lurer på om noen lures til å stole for mye på GPS nøyaktigheten på grunn av GPS navigatoren i bilen. Den følger jo veien perfekt! Det gjør ikke min, den hopper og spretter rundt og er generellt forvirret til tider. Og for å illustrere hvor dumme folk kan være når de tror på elektronikken : Jentungen kjørte fra Kristiansund til Voss via Lillehammer For det så GPSen og da ble hjernen automatisk ikke konsultert i veivalget. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Av det som er nevnt i trådene over kan en vel konkludere med at flere burde fulgt bedre med i geografitimene på skolen. Sitér dette innlegget Link to post
xpress666 Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Hehe. Her var det mye meninger. Min mening er som følger: 2 forholdsvis sikre navigasjonsmetoder, 1. Foreta kontinuerlige krysspeilinger, sette disse ut i kartet, aktiv bruk av radar med påfølgende peilinger som settes ut i kartet. Sitér dette innlegget Kl D1 SjøkapteinNavigare necesse est, vivere non est necesseWindy 43 Typhoon 2x TAMD 73 EDC Link to post
Sydvesten Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Jentungen kjørte fra Kristiansund til Voss via Lillehammer For det så GPSen og da ble hjernen automatisk ikke konsultert i veivalget. Det var ennå godt at ikke hjernen ble innkoblet for dette er normalt den raskesete og greieste veien Fra Nordmøre og til Sogn/Hordaland (ome en ikke skal helt ut til kysten)..... Bruker den ofte når jeg kjører fra Sunndalsøra og til Årdal.... så det er ikke lange biten fra Årdal til Voss, og i likhet er det ikke lange biten fra K.sund til Sunndalsøra Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
flex Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 (redigert) Fulgte GPS'en - kjørte seg fast på gangvei En svensk lastebilsjåfør kjørte seg fast på en gangvei på Bekkestua i Bærum etter å ha fulgt ordre fra sin GPS. http://www.abcnyheter.no/node/70850 Redigert 23.Juli.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Kom kjørende oppover fra Bergen - E39 og R15 - og skulle mot Stadt. Når vi nærmet oss Førde sa damen: sving til venstre i ett kjør gjennom byen. Hun ville ha oss utover mot Førde av en eller annen grunn. Senere har jeg opplevd at når vi skal hjemmefra og til båten så vil hun ha oss til å kjøre nedover en gammel traktorsti (ikke kjørbar for bil) fordi dette er den korteste veien. Motto: Ikke ta alt hun sier for god fisk. Sjekk kartet (papirkartet) først. Nå ser jeg fram til hvordan hun kommer til å oppføre seg i London i de nærmeste ukene og hun har fått navnet "BERTA". Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
flex Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Nå ser jeg fram til hvordan hun kommer til å oppføre seg i London i de nærmeste ukene og hun har fått navnet "BERTA". Hei Jawik Ønsker deg god tur til London. Bruk "BERTA" flittig så du ikke roter deg ut på farlige stier!!!! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 (redigert) Takk for det flex. Jeg er kjent for å rote meg vekk . Brukte faktisk 2 timer fra Flesland til Sotra for noe uker siden. (Uten "BERTA"). Flesland ville ikke slippe taket i bilen. Mye enklere i London og "BERTA" skal testes for sine uttalelser. Heldigvis går det mye enklere med sjøkart. Redigert 24.Juli.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Disse kartene er såvidt jeg kjenner til, ikke tilgjengelig på noen rene kartplottere for lystbåt. Kartene heter s57. De kan foreløbig brukes på noen PC baserte systemer. I USA kan s57 kart for hele landet lastes ned gratis. Det er dessverre ikke tilfelle i Norge. Her selger Staten kartdata anskaffet for skattepengene, til kommersielle aktører som tar seg rundelig betalt for kartene. Dette stemmer ikke helt med det som Belanor oppgir via sin underlevenadør Maritim i annen tråd her på forumet..... Hvor det sies følgende for BlueChart Reduksjonen i antall stedsnavn i noen kartområder i Bluechart skyldes at digitaliserte papirkart for disse områdene er byttet ut med S-57 data. Disse inneholder ikke like mange stedsnavn." "Produksjonen i Sjøkartverket er de siste åra blitt pålagt en prioritering som har vært å ferdigstille hovedkartserien for hele Norge med S-57 data. Dette arbeidet er nå på oppløpssiden." "Det har imidlertid ikke vært ressurser til å implementere tilsvarende antall stedsnavn som i papirkartene i denne prosessen. " Slik som jeg tolker dette så er S-57 på full fart inn, i allefall på den nye Vision serien til Blue Chart, hva de andre aktørene gjør kan jeg ikke si noe om... men Garmin har i allefall byttet ut sine gamle digitaliserte papirkart og erstattet de med S-57 data som vel burde være tålelig pålitelige vil jeg tro.. Link til innlegget fra Maritim Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Da er det ikke så farlig å zoome lengre da... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gunga Din Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 .........men Garmin har i allefall byttet ut sine gamle digitaliserte papirkart og erstattet de med S-57 data som vel burde være tålelig pålitelige vil jeg tro.. S-57 er ett dataformat....... så även S-57 data kan ursprungligen komma fra....papirkart ! det finns inget krav att S-57 skal vare digitalt fra inmålning til 'digitalkart' men vid varje revidering av system...så byter man ju til noe bedre/exaktare (förhoppningsvis!) så på det settet er sikkert Garmin neste generasjon bedre enn den förre..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Riktig det. S 57 er IHO sin standard for overføring av kartdata. S 57 sier ikkeno om kvaliteten på dataene. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Dersom det er snakk om elektroniske sjøkart for lystbåtbruk, for eksempel Bluechart, C-Map eller Navionics, er det dessverre absolutt grunn til å stole mer på de offisielle papirutgavene av kartene for samme område. Det kommer av at elektroniske sjøkart for lystbåtbruk ikke er tilstrekkelig kvalitetssikret og heller ikke godkjente for navigasjon. Jeg har ved selvsyn blant annet sett to steder i skjærgården i Hordaland der to skvalpeskjær i papirkartet har blitt avmerket som to grunner/båer i et elektronisk kart fra Navionics. Ved passering av disse områdene så man tydelig at man hadde med skvalpeskjær å gjøre. Derfor bør man alltid studere offisielle papirkart i ukjent område før og/eller samtidig som man navigerer etter et elektronisk sjøkart for lystbåtbruk. Jeg mener å huske at Bitteliten har en lignende erfaring med feil i Navionics-kartet, men i et annet område. Navionics har for Norge fra 2005 produsert sine elektroniske kart for lystbåtflåten basert på data fra den internasjonale standarden S 57 hos Statens Kartverk, Sjøkartverket, etter at en avtale mellom disse to partene ble undertegnet i 2004 Men like fullt er slike kart ikke godkjente for navigasjon, og man må bruke offisielle papirkart i tillegg. Er det derimot tale om et offisielt godkjent og oppdatert elektronisk navigasjonskart, ENC(Electronic Navigational Chart), kan man stole like mye på dette som et offisielt papirkart for det samme området. ENC produseres i tråd med spesifikasjoner stilt fra IHO(International Hydgrographic Organization), og utgis med godkjenning fra et nasjonalt kartverk, for Norge sin del Statens Kartverk, Sjøkartverket. Men kun når ENC er brukt i et typegodkjent ECDIS(Electronic Chart Display and Information System) med godkjent back-up, kan man seile uten papirkart. Backup kan for norske skip sin del være et ECDIS til med ENC, og med uavhengig strømforsyning, eller oppdaterte offisielle papirkart. Har man altså to typegodkjente ECDIS om bord som benytter ENC, og som har uavhengig strømforsyning, kan man sløyfe å ha papirkart om bord. Flaggstatene avgjør hva som er tilstrekkelig back-up så lenge det er i tråd med kravene i "IMO Performance Standards for ECDIS". For lystbåtbrukere som ønsker å være sikre på at de elektroniske kartene er til å stole på, kan det uansett være greit å kjøpe ENC fra distributørnettet til PRIMAR. Men det betinger at man bruker en PC til navigasjon. Prisen er en god del høyere for ENC-kartceller sammenlignet med elektroniske kart fra eksempelvis Bluechart, Navionics eller C-Map, men man kan velge hvor lenge man skal motta oppdateringer til de elektroniske kartcellene, og man beholder kartene etter at abonnementstiden for oppdateringer er utløpt. Det er likevel ikke praktisk å navigere med PC på alle båter grunnet vibrasjoner, slag, luftfuktighet osv. I tillegg må man som nevnt ha offisielle papirkart om bord. Moderne sjømålinger er ikke avhengige av en bestemt målestokk. Tidligere var det vanlig å presentere sjømålingsdata i målestokk 1:20000 på det som ble kalt den hydrografiske originalen. Denne inneholdt altfor mye informasjon i forhold til det som var nødvendig for sikker navigasjon. I noen trangere leder og havner kunne den hydrografiske originalen være i enda større målestokk. Det fløt sammen med et stort antall dybdedata bare for å nevne noe. Man fant ut at målestokk 1:50000 gav nok detaljrikdom for bruk til navigasjonskart, med unntak av trange leder og havner der man har havne- og spesialkart. I sjømålingsarbeid i dag benytter man avanserte GPS-navigatorer med lokale referansestasjoner for å få posisjonert landkontur, dybder, grunner, båer, skjær, holmer, øyer og sjømerker med god nøyaktighet. Man bruker multistråleekkolodd for å måle dybder(i tillegg til laser fra fly for svært grunne områder). Et slikt ekkolodd sender ikke bare ut en, men flere stråler i vifteform som gir meget god og effektiv oppmåling av sjøbunnen. Store deler av norskekysten er nymålt for at man skal kunne navigere med tilstrekkelig sikkerhet med elektroniske sjøkart. For flere steder på kysten var kartgrunnlaget for unøyaktig til at man kunne presentere GPS-posisjon direkte i et elektronisk kart, spesielt på Sørlandet og noen steder i Nord-Norge. Her kunne det være feil på flere hundre meter. Selv om store deler av norskekysten er oppmålt på nytt, og dataene fra disse nymålingene er lagret i kartdatabaser, er fortsatt en del data fra de gamle kartene digitalisert og benyttet i de moderne ENC, slik flere her på forumet skriver. På et offisielt papirkart kan man sjekke nøyaktigheten for ulike områder i kartet ved at der det har vært brukt gamle data, er dette merket med rødt i kildediagrammet, og på selve kartet kan man se slaggrunnslinjer der det er gamle sjømålinger. I deler av kartet som ikke har nye sjømålinger, er det heller ikke benyttet dybdekurver. På et offisielt godkjent og oppdatert elektronisk sjøkart, ENC, kan man sjekke kvaliteten for hydrografiske data ved å studere kvalitetssoner, såkalte ZOC-diagram. ZOC = Zones Of Confidence. Nøyaktighet i dybde, posisjonsnøyaktighet og dekningsgrad av havbunnen er de tre faktorene kvaliteten blir vurdert ut fra, og kvalitetskategoriene er A1(best), A2, B, C og D(verst). Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 For lystbåtbrukere som ønsker å være sikre på at de elektroniske kartene er til å stole på, kan det uansett være greit å kjøpe ENC fra distributørnettet til PRIMAR. Men det betinger at man bruker en PC til navigasjon. Kan en bruke kartene direkte på laptop, eller trenger en tilleggs-program? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Senere har jeg opplevd at når vi skal hjemmefra og til båten så vil hun ha oss til å kjøre nedover en gammel traktorsti (ikke kjørbar for bil) fordi dette er den korteste veien. Motto: Ikke ta alt hun sier for god fisk. Sjekk kartet (papirkartet) først. Jeg tror du da har satt opp din gps til å velge "korteste" og ikke "raskeste" vei . Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 For lystbåtbrukere som ønsker å være sikre på at de elektroniske kartene er til å stole på, kan det uansett være greit å kjøpe ENC fra distributørnettet til PRIMAR. Men det betinger at man bruker en PC til navigasjon. I tillegg til disse kartene må rasterkart som er scannet fra papirkartene være av samme kvalitet som papirkartene. Kartene leveres av Nautisk forlag og er scannet av Maptech (BSB) og fra i år også NV.digital. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Kan en bruke kartene direkte på laptop, eller trenger en tilleggs-program? Et kartprogram er nødvendig for å kunne bruke ENC på en bærbar PC. "seaPro Lite + i 3000-serien" kan for eksempel gjøre det, og denne softwaren koster ca. kr 3000,- inkl. moms. Dersom du foretar et søk eksempelvis her på forumet eller på google.no/google.com, kan du finne flere program som egner ser for benyttelse av ENC. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 I tillegg til disse kartene må rasterkart som er scannet fra papirkartene være av samme kvalitet som papirkartene. Kartene leveres av Nautisk forlag og er scannet av Maptech (BSB) og fra i år også NV.digital. Jeg tror ikke disse er godkjente. Du må i så tilfelle ha ARCS kart. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Det finns godkända rasterkart...RNC (Raster Navigational Charts) men det finns ingen överenskommen standard som för ENC o S-57 på RNC används BSB i USA,Canada..... HCRF i UK,Australien o New Zealand för att karten skall vare godkända så krävs bla att oppdateringen sker kontinuerligt....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capitaine Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Det finns godkända rasterkart...RNC (Raster Navigational Charts) för att karten skall vare godkända så krävs bla att oppdateringen sker kontinuerligt....... Vet du om dette betyr at rasterkartene er likestilte med offisielle og oppdaterte papirkart? Men jeg antar at man må ha offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg, som back-up, hvilket man også må om man anvender offisielle og oppdaterte ENC i typegodkjente ECDIS uten å ha back-up ECDIS med ENC som har uavhengig strømforsyning eller nødkraftkilde. Såvidt jeg har forstått, har IMO ikke godkjent kartsystem som baserer seg på rasterdata, såkalte RCDS(Raster Chart Display System), og IMO har heller ikke likestilt rasterkart med offisielle og oppdaterte papirkart. Er dette blitt forandret? Har du noen referanser, Gunga Din? Men IMO har likevel åpnet opp(i 1998) for bruk av rasterkart i ECDIS når det ikke forefinnes ENC for aktuelle områder. Husk likevel kravet om back-up. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 her Capitaine http://www.sjofartsverket.se/pages/1387/Fa...s_section_4.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capitaine Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Takk for linken, Gunga Din. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 (redigert) Det begynner vel etterhvert å nærme seg off-topic dette, men jeg føler det kan være på plass med noen avklaringer og presiseringer. Selv om det finnes offisielt godkjente og oppdaterte rasterkart benevnt RNC(Raster Navigational Chart) i IMO-terminologien, som Gunga Din så riktig påpeker, må det understrekes at disse bare kan brukes i et ECDIS i RCDS(Raster Chart Display System)-mode når det ikke forefinnes ENC for aktuelle områder, og når offisielle og oppdaterte papirkart brukes i tillegg. Dette åpnet IMO opp for i 1998. RNC kan altså ikke erstatte ENC når ENC er tilgjengelig. Jeg gjengir her deler av en revidert IMO-resolusjon om dette: ANNEX 24 RESOLUTION MSC.232(82) (adopted on 5 December 2006) ADOPTION OF THE REVISED PERFORMANCE STANDARDS FOR ELECTRONIC CHART DISPLAY AND INFORMATION SYSTEMS (ECDIS) 1.9 When the relevant chart information is not available in the appropriate form (see section 4), some ECDIS equipment may operate in the Raster Chart Display System (RCDS) mode as defined in appendix 7. RCDS mode of operation should conform to performance standards not inferior to those set out in appendix 7. Men bruk av RNC når ENC ikke er utgitt for et aktuelt område, må i tillegg godkjennes av den enkelte flaggstat, og offisielle og oppdaterte papirkart må brukes sammen med RNC i tillegg. Norge godtar for eksempel ikke RNC når ikke ENC finnes, mens Sverige gjør det etter vurdering for hvert enkelt fartøy. Her følger noen opplysninger om hva flaggstater godkjenner eller eventuelt ikke godkjenner: Compendium of Flag State ECDIS requirements This compendium is divided into two parts. The first part comprises a table summarising Flag State status on the acceptance of ECDIS for primary navigation provided by Flag States in response to IMO Circular Letter 2666 or otherwise obtained from their websites. The second part gives any additional details provided by individual Flag States and contact details of their websites. Part 1 - Summary of Flag State Requirements Explanation of Columns within the Summary Table: An asterisk (*) indicates that there is further significant or useful information in Part 2 that should be consulted. A plus (+) indicates that details have been obtained from the Flag State website. Y = yes — N = no — N/A = not applicable — N/K = not known Column 1: Flag State Name of Country. Where the nation has issued documentation either directly, or via IMO, the reference to this is included in brackets. Column 2: Acceptance of ENCs and ECDIS for primary navigation “Yes” signifies the Flag State accepts the use of ENCs in ECDIS for primary navigation on all its registered vessels when used in accordance with the provisions set out in A817(19); ie with adequate back up arrangements and using ENCs. An * may indicate that approval is given on a vessel by vessel basis – see part 2 for details. Column 3: Back-up arrangements considered acceptable by the authority Key: 1 - a second ECDIS device using ENCs, maintained by an independent power supply 2 - a second ECDIS device using official Raster Navigational Charts (official RNCs), maintained by an independent power supply 3 - sufficient paper charts covering the operational area 4 - other as specified in part 2 Column 4: Acceptance of the use of RNCs in ECDIS (RCDS mode) “Yes” signifies the flag state accepts the use of RNCs in ECDIS (in RCDS Mode) for primary navigation in areas where there is no ENC coverage at an appropriate scale for navigation and when RCDS operation is supplemented by an appropriate portfolio of up-to-date paper charts. Column 5: Acceptance of the use of private chart data (in ECDIS). “No” signifies that the use of private chart data is not accepted as meeting carriage requirements and that if used in ECDIS a full set of official paper charts must be carried and used as the primary means of navigation. II/4 Summary Table (Reported status - March 2007) Flag state Acceptance of Acceptable Acceptance of Acceptance of ENCs and back-up the use of RNCs use of private (document reference) ECDIS for arrangements - ECDIS in RCDS chart data in primary mode ECDIS to meet navigation SOLAS carriage requirement Australia* (Marine Notice10/2005) Y 1,2,3* Y* N Bahamas + (Information Bulletin 51) Y 1,3 Y N Barbados + Y 1,3 N/K N (SLS14/Circ200) Brazil N N/A N N Bulgaria Y 1,2,3 Y N Canada* Y 1,3 Y N Chile Y 1,3 N N Colombia N N/A N N Cyprus* (Circular No 26/2006) Y 1,3 N N Denmark* (SLS 14/Circ180) Y 1,3* N N Estonia* Y 1,3 Y* N Finland * (SLS 14/Circ201) Y 1,3 N N France * Y* 3* Y N Germany* SLS14/Circ 190) Y 1,3* Y N Greece Y 1,3 Y N Japan* Y* 1,3 N* N Korea Y 1,3 N N Liberia* (Marine Ops Note 1/2005) Y* 1,3 N N Lithuania N N/A N N Malta + * (SLS 14/Circ254) Y 1,3* N N II/5 Marshall Islands + (MG 7-41-1 10/06) * Y* 3 Y N Mauritius N N/A N N Netherlands* SLS14/Circ 191) Y* 1,2,3* Y N New Zealand* N N/A Y N Norway* Y 1,3* N N Poland N N/A N N Portugal N N/A N N Spain* (SLS14/Circ283) Y 1,3 Y N Sweden* (SLS14/Circ 198) Y 1, 3 Y* N Switzerland N N/A Y N Ukraine* Y 1,3 Y N United Kingdom* Y* 1,2*,3 Y* N USA* N N/A N N Part 2 - Detailed National Information Australia Acceptance of ECDIS See Australian Maritime Safety Authority (AMSA) Marine Notice 10-2005 and associated Background Paper. Backup Arrangements for ECDIS 1. A second fully compliant ECDIS, or 2. A full folio of paper charts, corrected for the latest Notices to Mariners, for the intended voyage. Acceptance of RCDS Official RNCs may be used where ENCs are not available noting the requirement for vessels to carry the “appropriate folio” of paper charts when operating in the RCDS mode. AMSA has provided the IHO with a list of charts which will be the minimum requirement for the “appropriate folio” in Australian waters. Australian registered ships may dispense with the requirement for the “appropriate folio” in certain circumstances. Reference should be made to AMSA Marine Notice 10 – 2005. IMO or Flag State Notifications Marine Notice 10/2005 www.amsa.gov.au/shipping_safety/marine_notices/2005/MN10-2005.asp Background paper www.amsa.gov.au/shipping%5Fsafety/marine%5Fnotices/2005/documents/1005%20att.pdf Website www.amsa.gov.au Bahamas IMO or Flag State Notifications BMA Information Bulletin 51 July 2003 Website www.bahamasmaritime.com/ Barbados IMO or Flag State Notifications Information Bulletin 64 –Electronic Charts and Nautical Publications SLS14/Circ200 www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%3D7855/200.pdf Website www.barbadosmaritime.com/index3.html II/7 Canada Acceptance of ECDIS Full details of the national regulatory requirements for ECDIS including acceptance, training, use of RCDS mode etc are to be found in Canada’s Charts and Nautical Publications Regulations, 1995 and section 40 of the Crewing Regulations, made pursuant to the Canada Shipping Act. IMO or Flag State Notifications Canada Shipping Act: www.tc.gc.ca/acts-regulations/GENERAL/C/CSA/menu.htm or www.tc.gc.ca/lois-reglements/generale/l/lmmc/menu.htm Cyprus IMO or Flag State Notifications www.shipping.gov.cy/circulars/c2006/circular_2006_26.pdf Website www.shipping.gov.cy Denmark Backup Arrangements for ECDIS Danish authorities also accept an electronic back-up arrangement for ECDIS mode of operation (using ENC) type-approved in accordance with relevant international standards, instead of a second ECDIS. (Ref. resolution MSC.64(67), Annex 5). IMO or Flag State Notifications SLS14/Circ180 www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%3D5399/180.pdf Website www.dma.dk/ Estonia Acceptance of RCDS RNCs in ECDIS are accepted outside the waters of Estonian jurisdiction. Inside the waters under Estonian jurisdiction only ENCs are accepted. All Estonian waters are covered with ENCs and there is no need to use RNCs. Website www.vta.ee/atp/?lang=en II/8 Finland IMO or Flag State Notifications Regulation 1414/30/2004 - Shipboard Navigational Systems and Equipment (given in Bulletin No8 23.6.2004) www.fma.fi/e/services/informationservices/publications/bulletin/avaa.php?id=246 Other Comments Training: When a seafarer changes ship from a vessel not fitted with an ECDIS to another which is fitted with an ECDIS, and the seafarer does not have any training on ECDIS, the owner shall require that the seafarer shall take part to an IMO model course on ECDIS before signing on. Website www.fma.fi France Acceptance of ECDIS Applies to all vessels; Maritime Authority provides certification Backup Arrangements for ECDIS At present the French Administration only authorises paper charts to be used as a backup to ECDIS. The content of paper chart backup folio will be defined in the near future. Acceptance of RCDS Applies to all vessels; Maritime Authority provides certification IMO or Flag State Notifications Règlement annexé à l’arrêté du 23/11/1987, division 221 Website www.mer.gouv.fr/ Germany Backup Arrangements for ECDIS BSH accepts Chart Radar as meeting the requirements for back up. IMO or Flag State Notifications Full details regarding the acceptance of ECDIS and RCDS and the status of private charts is included in the Week 1 issue of BSH Notice to Mariners each year. SLS14/Circ190 www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%3D5557/190.pdf Website www.bsh.de II/9 Japan Acceptance of ECDIS ECDIS is approved on a ship by ship basis Acceptance of RCDS RNCs of Japanese sea areas are not provided. Therefore navigation in these areas by means ECDIS in RCDS mode is impossible Website www1.kaiho.mlit.go.jp Liberia Acceptance of ECDIS Permission is given on a vessel by vessel basis; a certificate is issued to the vessel IMO or Flag State Notifications Guidance is provided to ship operators through Liberian Marine Operations Note 1-2005. Website www.liberianregistry.com/ Malta Backup Arrangements for ECDIS A type approved electronic backup arrangement for ECDIS mode of operation (using ENC) is also accepted IMO or Flag State Notifications IMO circular SLS.14/Circ.254 www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%3D13957/254.pdf Marshall Islands Acceptance of ECDIS Even though a ship may be routinely operating in the ECDIS mode with available ENC data, prudence would dictate that an appropriate portfolio of paper charts still be maintained as a back-up in the event that, for whatever reason, the ship loses the use of its ECDIS. Certain ports still require the use of up-to-date charts for the approaches to their harbours. It is strongly recommended that Shipowners consider the practical and legal risks involved and continue to maintain corrected paper charts on board every ship. Acceptance of RCDS Because of a number of technical limitations in the RCDS, the mode does not have the full functionality of ECDIS, and therefore should only be used in conjunction with an appropriate portfolio of up-to-date paper charts. IMO or Flag State Notifications Marine Guidance note 7-41-1 www.register-iri.com/marineguidelines/mg-7-41-1.doc II/10 Website www.register-iri.com/content.cfm?catid=98 Netherlands Acceptance of ECDIS Upon receiving a documented request a confirmation of the permission to sail without paper charts is provided to the vessel by letter or fax. A note is added to the Safety Certificate indicating the vessel is equipped with an ECDIS compliant with SLS.14/Circ.191, which will also be attached to this Safety Certificate Backup Arrangements for ECDIS Use of official RNC’s for backup is only acceptable where official ENC’s are not available Acceptance of RCDS All vessels are permitted to use RCDS mode where no ENCs are available. Guidance on the appropriate paper chart folio is that no paper charts are required. Upon receiving a documented request a confirmation of the permission to sail without paper charts is provided by letter or fax. A note is added to the Safety Certificate indicating the vessel is equipped with an ECDIS compliant with SLS.14/Circ.191, which will also be attached to this Safety Certificate. IMO or Flag State Notifications SLS.14/Circ.191 www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%3D6145/191.pdf Letter DS-20665/01/SKA, dated 4 October 2001 to the Netherlands’ shipowners associations. Website www.ivw.nl/en/ New Zealand IMO or Flag State Notifications MNZ Maritime Rule 25 does contain reference to use of ECDIS. Website www.msa.govt.nz/rules/maritime_rules.asp Norway Backup Arrangements for ECDIS Norwegian Maritime Directorate also accept a Chart Radar as meeting back up arrangements Other Comments Training: An amendment to Norwegian Maritime Directorate (NMD) regulation 2003-05-09 no 687 came into effect on 1 January 2005. Navigators on vessels equipped with ARPA, ECDIS, AIS or similar equipment are now required to complete training in the use of this equipment and its limitations. II/11 Website www.sjofartsdir.no Spain IMO or Flag State Notifications SLS14/circ283 www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%3D18185/283.pdf FOM/2472/2006 Website www.fomento.es/MFOM/LANG_EN/DIRECCIONES_GENERALES/MARINA_MERCANTE/ Sweden Acceptance of RCDS Use of RCDS mode is allowed in conjunction with appropriate paper charts for areas where no ENCs exist. IMO or Flag State Notifications IMO circular SLS.14/Circ.198 Website www.sjofartsverket.se/default____603.aspx Ukraine Acceptance of ECDIS Permission is granted to all vessels see - “Regulations on the Sea Vessels Equipping”; Ukrainian Register of Shipping, Kyiv, 2003. United Kingdom Acceptance of ECDIS Permission is given on a vessel by vessel basis; a letter of equivalency is issued. Backup Arrangements for ECDIS Option 2 is accepted only for areas not covered by ENCs and where supported by an appropriate portfolio of paper charts ascertained following a risk assessment. Acceptance of RCDS Acceptance on a ship by ship basis following a risk assessment in accordance with Marine Guidance Note 285 IMO or Flag State Notifications MCA special publication “Safety of Navigation –Implementing SOLAS Chapter V, 2002. Annex 14 – “Electronic Charts” Marine Guidance Note (MGN) 285 – Electronic Charts – The use of Risk Assessment when Operating ECDIS in the Raster Chart Display System (RCDS) Mode. February 2005. II/12 Other Comments Training: As part of the UK process for issuing a Letter of Equivalency, MCA need to be satisfied regarding arrangements for training (generic and type-specific) and familiarisation of electronic charts users. Website www.mcga.gov.uk United States of America Acceptance of ECDIS ECDIS has not yet been recognized in US national regulations, however U.S. Coast Guard Navigation and Vessel Inspection Circular (NAVIC) 02 03 outlines the interim acceptance for meeting SOLAS carriage requirements regarding the use of ECDIS for primary means of navigation on board foreign vessels in U.S. waters. NAVIC 02-03 is considered temporary guidance until U.S. navigation regulations are formally amended to also include U.S registered vessels. Draft regulations are expected to be published for consultation later in 2007 Backup Arrangements for ECDIS NAVIC 02-03 finds the back up options referenced in SOLAS Chapter V acceptable when foreign vessel utilize a second ECDIS, ECDIS in RCDS mode with an appropriate folio of paper charts with respect to transit areas, and paper charts as the sole means for providing backup. Website www.uscg.mil/ Jeg gjengir her et utdrag fra et IMO-sirkulær som beskriver forskjellen mellom ECDIS og RCDS: Annex 1 IMO SN/ Circ.207 Differences between RCDS and ECDIS I:\CIRC\SN\207.WPDINTERNATIONAL MARITIME ORGANIZATIONE4 ALBERT EMBANKMENTLONDON SE1 7SRTelephone:0171-735 7611Fax:0171-587 3210Telex:23588 IMOLDN GIMORef. T2/6.01SN/Circ.2077 January 1999DIFFERENCES BETWEEN RCDS AND ECDIS1The Maritime Safety Committee, at its seventieth session (7 to 11 December 1998), adoptedamendments to the performance standards for Electronic Chart Display and Information Systems (ECDIS)to include the use of Raster Chart Display Systems (RCDS).2These amendments permit ECDIS equipment to operate in two modes:.1the ECDIS mode when ENC data is used; and.2the RCDS mode when ENC data is not available.However, the RCDS mode does not have the full functionality of ECDIS, and can only be used togetherwith an appropriate portfolio of up-to-date paper charts. Redigert 30.Juli.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.