Jump to content

Elektroniske kart - godkjente/ikke godkjente

flex

Recommended Posts

Pust inn, og pust ut, pust inn, og pust ut. . . .

Lars H.

(med NV raster på PC og C-map vektor på plotter)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

..........Norge godtar for eksempel ikke RNC når ikke ENC finnes, mens Sverige gjør det etter vurdering for hvert enkelt fartøy............

det her med elektroniske kart har varit en laaaaaaannnnng följetong hos IMO, tok flere år innan man kunde enas om

S-57 eller formatet dessa kart skulle ha!

o så lang tid att kartproducenterne ikke ville vente längre så de utvecklade sine egna format...CMap sitt o Transas sitt osv

det er de format som finnes under 'private' i min tidl link...dessa används oxo ombord i fartyg...men da givetsvis papir som

primär-kart !

sen trur jeg oxo att alle vill ha ENC...för der finns så mye fler fördeler....

sorry LarsH men jeg tycker dette er 'litt' intressant liksom att sitte o studere gamle papirkart fra 1800-talet har ett sådant over Oslofjorden...det er ganske kul med sjökart i alla dess former :smiley:

S/Y Gunga Din

Jo visst er dette interessant. Derfor skal jeg i sommer sammenligne presentasjonen av rasterkart med mine utmerkede c-map vektor kart. Men jeg har fremdeles ikke klart å se hvor c-map får sine data fra som de presenterer på kartbrikkene sine. Sitter det en gluping nede i Italia med en haug norske og svenske papirkart, scanner de og så vektoriserer dette i flere lag? Om så overføringen fra datamaskinen til denne italieneren overføres til min brikke via s-57 eller en eller annen overføringstandard er uinteressant for meg, bare skvalpeskjæret vises der det skal være. Og regler for kart til den komersielle skipsfarten? Igjen, - pust inn, pust ut . . . . osv.

Lars H.

(med 11 års erfaring med kartplotter og 31 timer igjen til 5 ukers båtferie)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...