Jump to content

lekkasje fra skroggjennomføring/aksling


Hallaron

Recommended Posts

Her er link til en annen relevant tråd https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1440

 

Når det gjelder støttelageret har jeg opplevd at dette har vridd seg slik at hullet i det ikke er overett med fettkoppen. Da er det ikke lett å få inn fett. Du kan skru av hele fettkoppen for å sjekke dette og samtidig gjøre skikkelig rent i koppen og hullet til den. Har lageret vridd seg er det enklest å bare borre nytt hull i det, men det kan være vanskelig uten å trekke akslingen.

Pakkboksen din ser nokså tilskrudd ut, så det er mulig du må legge inn nye pakninger for å få den 'tett'. Korrekt tilstrammet bør den ikke bli mer enn håndvarm under drift, akslingen bør rotere omtrent like fritt som nå og dryppene bør ikke være over 10 i minuttet, helst mindre.

Med et lite tørn på fettkoppen har jeg opplevd at dryppingen stopper helt når båten ligger i ro.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Den tidligere beskrevne lekkasje ble det ikke gjort noe med i fjor, automatikken til lensepumpa sørget for å holde problemet i sjakk. Dagene har vært svært travle og reisevirksomheten stor i det siste. Nå er det imidlertid tid for å gjøre båten klar til sjøsetting igjen. Jeg har derfor demontert propellaksel og pakkboks. Har en del spørsmål i forbindelse med dette.

 

Håp skriver at det hender at støttelageret vrir seg og hullet derfor ikke er overrett med koppen, vi kan nok trygt fastslå at så er tilfelle:

 

bilde_av_pakkboks_med_vridd_stoettelager2.jpg

 

Jeg ser at antagelig hadde NilsPils også rett, med hensyn på at jeg kunne kanskje ha strammet noe mer på talgpakningen

 

dsc00106.jpg

 

Nå som jeg har demontert og inspisert alt, regner jeg med at jeg bør bytte talgpakningen. Kikker på maritim sine sider og blir forvirret! Er det noe slikt jeg skal ha?

12240-80-81.jpg

 

Jeg måler om det er 6 eller 8 mm jeg trenger, kjøper meg en meter, og kveiler dette opp til på innsiden av hylsa? Eller er jeg helt på villspor?

 

Takknemlig for svar!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Med erfaring fra mitt tidligere yrke vil jeg bare tilføye at vi lot det alltid være en ørliten glip på ca. tykkelsen på hver ring som ble lagt inn. Når du trekker til pakkboksen blir boksepakningene skvist, ikke bare i bredden men og lengden. Dermed vil glipen som er der ved montering bli helt tett. Ved et par anledninger tok vi igjen lekke pakkbokser og der hadde pakningen buktet seg..... men der ante vi ikke hvor lang ringene hadde vært før de ble lagt på plass.

Også viktig å veksle hvor skjøtene er, slik at de ikke kommer på samme plass.

Når det gjelder tykkelsen du lurer på, så har du ringene som lå der pluss at du kan måle når du setter sammen, er bare å prøve hva som går inn mellom aksling og huset som pakningene ligger i. Skal gå akkurat inn..

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

takk for gode tips Gudrun! - Det ser ut til at den tykkelsen som den svarte talgen bygger i dag er på ca 5 mm. jeg ser at Maritim har en som er skal være 6 mm. Det burde gå?, eller.. er det med en glipe som dette du mener, synes egentlig det virket å være mye...

 

publikasjon1.jpg

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da er akslingen på plass igjen, med ny talgpakning.

først ble pakkboks og aksling demontert og gjort rent, det er sikkert mulig å gjøre denne jobben med akslingen i, men det er lettere nå man kan ta den ut, så lærer en litt av det også...

dsc00102.jpg

 

dsc00111.jpg

 

Den gamle talgpakningen lå som et kompakt lager i hylsa, men den delte seg fort i tre ringer når jeg pirket den ut.

 

dsc00109.jpg

 

Jeg kjøpte rikelig med pakning, tenkte å ha rom for å feile litt, det virket jo som om det var viktig at dette ble nøye..

 

dsc00112.jpg

 

dsc00113.jpg

 

På Maritim ble jeg rådet til å surre pakningen tre ganger rundt akslingen, og deretter kutte, slik skulle jeg få tre fine ringer.

 

dsc00114.jpg

 

dsc00115.jpg

 

dsc00116.jpg

 

Som bildene viser ble ikke dette den helt riktige lengden, sammenlignet med de gamle var de nye en cm eller så lenger, det var imidlertid enkelt å trimme ned til riktig lengde.

 

dsc00118.jpg

 

dsc00120.jpg

 

dsc00119.jpg

 

Når talgpakningsringene var av riktig lengde, var det en smal sak å på de på plass, og med bittelitt lirking var det greit å tre den inn på akslingen ingen. det var som tidligere nevnt plass til tre "runder" med pakning, skøyten på disse ble lagt med ca 120 graders mellomrom, skrapte noen merker på hylsa for å holde orden på symmetrien :smiley:

 

Nå er det bare å håpe at det var dette som skulle til for å få slutt på lekkasjen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
En ypperlig fotomontasje hallaron. Noe av det bedre jeg har sett her på BP på lang tid.

Jeg vil tro at bildeserien gir flere medlemmer pågangsmot til å utbedre eventuell lekkasje i pakkboksen.

 

Tusen takk for det Roald. Dette var nok noe jeg hadde gått og gruet litt for, og ikke hatt helt forståelsen av hvordan fungerte. Når jeg fikk plukket akslingen ut og kikket litt på det, fremsto imidlertid som svært enkelt. Tenkte derfor å dele prosessen med dere andre..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...