Jump to content

Norsk seilbåt i nød ved Shetland - mistet motor og strøm?


slettet

Recommended Posts

25 nautiske sør for Shetland og N kuling er ikke noe hyggelig plass å være hvis man er shorthanded. Alle som har vært i området når det frisker på vet

hvor ubehagelig strøm og sjø kan være der. Seile inn i havn uten motor er heller ikke enkelt under slike forhold.

Synes det er godt sjømannskap å "kaste kortene"før slike situasjoner utvikler seg til det verre!

Link to post
Synes det er godt sjømannskap å "kaste kortene"før slike situasjoner utvikler seg til det verre!

 

Dette gjelder påstanden til Roy, og ikke den opprinnelige saken som vi vet alt for lite om.

 

Dette er jeg dypt uenig i. Hvor er det blitt av "ri stormen av"

 

Krysse Nordsjøen i seilbåt, og og tilkalle hjelp fordi motoren streiker :crazy:

 

Jeg håper inderlig at:" å kaste kortene" ikke er blitt synonymt med "HJELP!!"

 

Å kaste kortene i en slik situasjon, er klokt. Å seile inn til ukjent havn i kuling, uten motor og strøm, kan være risikabelt. Godt sjømanskap i en sånn situasjon er å gå ut fra land (hvor langt bestemmes av vindrettning) sette drivanker, og få litt søvn (en på vakt selfølgelig).

Link to post

En annen faktor jeg kan komme på som vanskeliggjør seiling til havn:

Tidevannsstrømmen på innsiden av Bressay (dvs mellom Bressay og Lerwick) går ca 4 knop. Altså ikke så lett å krysse seg opp mot den, eller seile inn til havn om man har den med seg (minste fart 4 knop, og da har man ikke fnugg av styring). Man kan selvfølgelig komme til Victoria Pier akkurat idet tidevannet snur, men det var det med å beregne det da.

S/Y Surprise

Link to post
*Sukk* Man leser og synser og dømmer...

Jepp, og det holder lenge med å lese og synse. Det kan hende vi lærer noe av den synsingen som er basert på erfaring.

 

Om den aktuelle saken vet vi fint lite. Som regel gjengir journalistene bare litt av det de blir fortalt, og ofte kommer det oppklarende opplysninger i ettertid. For dem som vil spekulere litt mer finnes det losbøker og seilingsbeskrivelser med nyttig info.

 

I denne saken vet vi ikke en gang om båtføreren selv ba om assistanse eller ønsket å sende nødmelding, eller om det var en bekymret sønn som satte i gang operasjonen. Aftenposten sier at båten meldte den var en time fra Shetland, britene melder at de var 26 nm ut. Det er nok mer enn en time med normal seilbåt. Sterk kuling er ganske frisk vind, sannsynlig bølgehøyde er 4-6 m (men sannsynlig er ikke mer enn dét, og slett ingen værmelding). Når tidevannet snur i slik vind kan det oppleves som at været blir betydelig verre.

 

Jeg har stor forståelse for sønnen som meldte fra. For min egen del har jeg vært i situasjoner hvor det meldes fra til kystradio (bedre føre var) og avtales regelmessig avrapportering, senest for et par uker siden. Da er det alltid en risiko for at radiosvikt utløser redningsaksjon, men jeg kan ikke se noe galt i dét.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Det hører også med til historien at det eneste forseilet de hadde hadde spjæret.* Ikke lett å krysse mot kulingen kun for storseil...

 

* Dette har jeg fra noen venner som ligger på Shetland, og var der når denne båten kom inn. En ganske vesentlig informasjon når man skal synse...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Det kan jo ikke være noe morsomt for sofaseilerne her på forumet når det fremlegges slike fakta som at forseilet revnet.... En må huske på at det er svært mange meget erfarne sofaseilere her på forumet som har meget lang fartsstid i sofaen mens det gjerne blåser litt på yttersiden av stuedøra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

sofaseilere eller ikke .. er vel ingen unnskyldning at forseilet revnet... går vel an å slakke litt ved behov - samt - kart, kompass, omtrent siste kjente pos og klokke er visst farlige saker å ha ombord på seilbåter - det har jeg "hørt" ... og en sekstant i reserve er fy-fy....

 

journalister er tidvis og fortsatt et enda større problem ser det ut til....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
sofaseilere eller ikke .. er vel ingen unnskyldning at forseilet revnet... går vel an å slakke litt ved behov - samt - kart, kompass, omtrent siste kjente pos og klokke er visst farlige saker å ha ombord på seilbåter - det har jeg "hørt" ... og en sekstant i reserve er fy-fy....

Det var da en usedvanlig surmaget kritikk fra en motorbåtmann. Og den første setningen, "Slakke litt ved behov". Du viser i grunnen at du ikke aner hva du uttaler deg om! I den situasjonen de var i før forseilet revnet hadde de to valg; Seile mot Shetland med klosshalte skjøter, eller kalle opp kystvakten. Når fokka spjæra var det bare ett valg igjen. Går det aldri noe i stykker på båten din? Og forslaget om å seile på sekstant og dead reckoning om natten i ukjent farvann med tildels kraftige tidevannsstrømmer vil jeg gjerne se utført! Spesielt når du samtidig skal krysse mot vinden uten forseil.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Du viser i grunnen at du ikke aner hva du uttaler deg om!

Endelig en som tørr sette de rette ordene på trådstarters innlegg.... Det er like greit å kalle "en spade for en spade" selv om noen sikkert blir "såra og vonbråten"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

maken til tull.... det er vel heller dere som ikke har vært ut i vær ser det ut til - i korte trekk går det ut på å gjøre de rette grepene for å forsikre seg om at utstyret ikke går i stykker under ekstreme forhold enten det er liner seil eller annet...

 

maken til amatører ... anbefaler dere på det sterkeste å holde dere i smult farvann......

 

dere aner jo ikke en gang hvordan dere skal gå optimalt opp mot vinden......

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Det var da en usedvanlig surmaget kritikk fra en motorbåtmann. Og den første setningen, "Slakke litt ved behov". Du viser i grunnen at du ikke aner hva du uttaler deg om! I den situasjonen de var i før forseilet revnet hadde de to valg; Seile mot Shetland med klosshalte skjøter, eller kalle opp kystvakten. Når fokka spjæra var det bare ett valg igjen. Går det aldri noe i stykker på båten din? Og forslaget om å seile på sekstant og dead reckoning om natten i ukjent farvann med tildels kraftige tidevannsstrømmer vil jeg gjerne se utført! Spesielt når du samtidig skal krysse mot vinden uten forseil.

 

Har ikke finlest hele tråden her så det er mulig jeg har misset litt info (det er vel uansett ikke nok info fra "synserene" til å kunne kartlegge situasjonen..), men hvorfor mener du at de eneste valgene de hadde var å seile bankekryss mot Shetland eller kalle opp kystvakten? Det burde vel være mulig å seile andre steder også om de mente at de ikke fikk høyde nok/fart nok med kun storen mot Lerwic - det er noe som heter å ri av en storm og også noe som heter å søke nødhavn (i.e. en annen havn en du hadde tenkt deg til...)

Link to post

Det er ikke bare båtens tilstand som spiller en rolle i slike situasjone.

 

Dette er et tenkt tilfelle:

 

Du legger ut, godt utsyrt og værmeldingene er bra. Underveis forverrer været seg mye mer enn varlsene tilsa.

Du er på tur med kone og 2-3 unger som normalt er godt båtvannt, men som nå alle begynner å bli redde.

Saker og ting forverrer seg og uønskede ting skjer uventet.

 

Du føler deg kapabel til å klare å få båt og alle ombord tryggt igjennom situasjonen,

men det vil ta adskillige flere timer og ubehag før dere er i sikkerhet.

Imidlertid blir ungene mer og mer redde og kona mer bekymret og forlanger at noe må gjøres fort...

 

Du vil nødig la kona og ungene miste tilliten til deg som skipper og far - for deres del innser du at du må gjøre noe.

 

Hva gjør du, kaster inn håndkledet og ber om hjelp ?

Ber dem holde seg i ro og kjører ditt eget løp ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...