slettet Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 (redigert) hva er vitsen med seilbåt da? eller er det mangel på elementære forberedelser? Et norsk ektepar på seiltur fra Bergen måtte taues til Lerwick på Shetlandsøyene da motoren og kommunikasjonsutstyret deres streiket natt til søndag Redigert 21.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 hva er vitsen med seilbåt da?eller er det mangel på elementære forberedelser? Det er ikke lett å si, men en mulighet er at svært mange er helt avhengige av at nintendonavigasjonen (GPSen) virker. Det kan også ha vært helt andre årsaker som ikke kommer fram i avisen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Når en drar på en slik langtur er det ekstremt viktig at en har backup utstyr for kommunikasjon hvis problemer skulle oppstå som i dette tilfellet. Så får tiden vise om vi får vite årsaksforholdet til problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 25 nautiske sør for Shetland og N kuling er ikke noe hyggelig plass å være hvis man er shorthanded. Alle som har vært i området når det frisker på vet hvor ubehagelig strøm og sjø kan være der. Seile inn i havn uten motor er heller ikke enkelt under slike forhold. Synes det er godt sjømannskap å "kaste kortene"før slike situasjoner utvikler seg til det verre! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Synes det er godt sjømannskap å "kaste kortene"før slike situasjoner utvikler seg til det verre! Dette gjelder påstanden til Roy, og ikke den opprinnelige saken som vi vet alt for lite om. Dette er jeg dypt uenig i. Hvor er det blitt av "ri stormen av" Krysse Nordsjøen i seilbåt, og og tilkalle hjelp fordi motoren streiker Jeg håper inderlig at:" å kaste kortene" ikke er blitt synonymt med "HJELP!!" Å kaste kortene i en slik situasjon, er klokt. Å seile inn til ukjent havn i kuling, uten motor og strøm, kan være risikabelt. Godt sjømanskap i en sånn situasjon er å gå ut fra land (hvor langt bestemmes av vindrettning) sette drivanker, og få litt søvn (en på vakt selfølgelig). Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 En annen faktor jeg kan komme på som vanskeliggjør seiling til havn: Tidevannsstrømmen på innsiden av Bressay (dvs mellom Bressay og Lerwick) går ca 4 knop. Altså ikke så lett å krysse seg opp mot den, eller seile inn til havn om man har den med seg (minste fart 4 knop, og da har man ikke fnugg av styring). Man kan selvfølgelig komme til Victoria Pier akkurat idet tidevannet snur, men det var det med å beregne det da. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirT Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 *Sukk* Man leser og synser og dømmer... Man vet aldri hvordan ting kan bære galt avsted. Det er helt andre hav og havneforhold der vest enn her hjemme. Vi skal vite det før vi begir oss ut på synsing. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Det har du rett i GeirT. Har du ikke måttet ta hensyn til støm, slik de må, er det lett å komme med enkle svar som ikke virker andre steder enn i Sørnorge. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) *Sukk* Man leser og synser og dømmer... Jepp, og det holder lenge med å lese og synse. Det kan hende vi lærer noe av den synsingen som er basert på erfaring. Om den aktuelle saken vet vi fint lite. Som regel gjengir journalistene bare litt av det de blir fortalt, og ofte kommer det oppklarende opplysninger i ettertid. For dem som vil spekulere litt mer finnes det losbøker og seilingsbeskrivelser med nyttig info. I denne saken vet vi ikke en gang om båtføreren selv ba om assistanse eller ønsket å sende nødmelding, eller om det var en bekymret sønn som satte i gang operasjonen. Aftenposten sier at båten meldte den var en time fra Shetland, britene melder at de var 26 nm ut. Det er nok mer enn en time med normal seilbåt. Sterk kuling er ganske frisk vind, sannsynlig bølgehøyde er 4-6 m (men sannsynlig er ikke mer enn dét, og slett ingen værmelding). Når tidevannet snur i slik vind kan det oppleves som at været blir betydelig verre. Jeg har stor forståelse for sønnen som meldte fra. For min egen del har jeg vært i situasjoner hvor det meldes fra til kystradio (bedre føre var) og avtales regelmessig avrapportering, senest for et par uker siden. Da er det alltid en risiko for at radiosvikt utløser redningsaksjon, men jeg kan ikke se noe galt i dét. Redigert 22.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Det hører også med til historien at det eneste forseilet de hadde hadde spjæret.* Ikke lett å krysse mot kulingen kun for storseil... * Dette har jeg fra noen venner som ligger på Shetland, og var der når denne båten kom inn. En ganske vesentlig informasjon når man skal synse... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Det kan jo ikke være noe morsomt for sofaseilerne her på forumet når det fremlegges slike fakta som at forseilet revnet.... En må huske på at det er svært mange meget erfarne sofaseilere her på forumet som har meget lang fartsstid i sofaen mens det gjerne blåser litt på yttersiden av stuedøra.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
slettet Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) sofaseilere eller ikke .. er vel ingen unnskyldning at forseilet revnet... går vel an å slakke litt ved behov - samt - kart, kompass, omtrent siste kjente pos og klokke er visst farlige saker å ha ombord på seilbåter - det har jeg "hørt" ... og en sekstant i reserve er fy-fy.... journalister er tidvis og fortsatt et enda større problem ser det ut til.... Redigert 23.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Som representant for "synsende sofaseilere", så synes jeg det er kanskje litt uansvarlig (ser dere- jeg kan moderer meg jeg også) å krysse Nordsjøen uten tilstrekkelig seil garderobe. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Fra dypet av kontorstolen må jeg si meg enig med 2nd Trikkern, at man på en slik tur kanskje burde ha hatt med mer enn bare ett forseil, men når omstendighetene ble slik de fremstilles, er det vel neppe kritikkverdig å varsle redningssentralen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 sofaseilere eller ikke .. er vel ingen unnskyldning at forseilet revnet... går vel an å slakke litt ved behov - samt - kart, kompass, omtrent siste kjente pos og klokke er visst farlige saker å ha ombord på seilbåter - det har jeg "hørt" ... og en sekstant i reserve er fy-fy.... Det var da en usedvanlig surmaget kritikk fra en motorbåtmann. Og den første setningen, "Slakke litt ved behov". Du viser i grunnen at du ikke aner hva du uttaler deg om! I den situasjonen de var i før forseilet revnet hadde de to valg; Seile mot Shetland med klosshalte skjøter, eller kalle opp kystvakten. Når fokka spjæra var det bare ett valg igjen. Går det aldri noe i stykker på båten din? Og forslaget om å seile på sekstant og dead reckoning om natten i ukjent farvann med tildels kraftige tidevannsstrømmer vil jeg gjerne se utført! Spesielt når du samtidig skal krysse mot vinden uten forseil. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Du viser i grunnen at du ikke aner hva du uttaler deg om! Endelig en som tørr sette de rette ordene på trådstarters innlegg.... Det er like greit å kalle "en spade for en spade" selv om noen sikkert blir "såra og vonbråten" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
slettet Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) maken til tull.... det er vel heller dere som ikke har vært ut i vær ser det ut til - i korte trekk går det ut på å gjøre de rette grepene for å forsikre seg om at utstyret ikke går i stykker under ekstreme forhold enten det er liner seil eller annet... maken til amatører ... anbefaler dere på det sterkeste å holde dere i smult farvann...... dere aner jo ikke en gang hvordan dere skal gå optimalt opp mot vinden...... Redigert 23.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Det var da en usedvanlig surmaget kritikk fra en motorbåtmann. Og den første setningen, "Slakke litt ved behov". Du viser i grunnen at du ikke aner hva du uttaler deg om! I den situasjonen de var i før forseilet revnet hadde de to valg; Seile mot Shetland med klosshalte skjøter, eller kalle opp kystvakten. Når fokka spjæra var det bare ett valg igjen. Går det aldri noe i stykker på båten din? Og forslaget om å seile på sekstant og dead reckoning om natten i ukjent farvann med tildels kraftige tidevannsstrømmer vil jeg gjerne se utført! Spesielt når du samtidig skal krysse mot vinden uten forseil. Har ikke finlest hele tråden her så det er mulig jeg har misset litt info (det er vel uansett ikke nok info fra "synserene" til å kunne kartlegge situasjonen..), men hvorfor mener du at de eneste valgene de hadde var å seile bankekryss mot Shetland eller kalle opp kystvakten? Det burde vel være mulig å seile andre steder også om de mente at de ikke fikk høyde nok/fart nok med kun storen mot Lerwic - det er noe som heter å ri av en storm og også noe som heter å søke nødhavn (i.e. en annen havn en du hadde tenkt deg til...) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) i korte trekk går det ut på å gjøre de rette grepene for å forsikre seg om at utstyret ikke går i stykker under ekstreme forhold enten det er liner seil eller annet... Hvor får du "kjøpt" denne forsikringen? Redigert 23.Juli.2008 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 ... og en sekstant i reserve er fy-fy.... skal holde utkikk etter deg der du står i kuling og sjø og navigerer med sekstanten din inn i havn for du har vel prøvd dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Beklager, du klarer ikke å starte noen krangel. Provokasjonene dine er altfor tydelige og åpenlyse Scrutty! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
crew Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Her er jo mulighet for nye vinklinger. Hvilken båttype var dette da :) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Det er ikke bare båtens tilstand som spiller en rolle i slike situasjone. Dette er et tenkt tilfelle: Du legger ut, godt utsyrt og værmeldingene er bra. Underveis forverrer været seg mye mer enn varlsene tilsa. Du er på tur med kone og 2-3 unger som normalt er godt båtvannt, men som nå alle begynner å bli redde. Saker og ting forverrer seg og uønskede ting skjer uventet. Du føler deg kapabel til å klare å få båt og alle ombord tryggt igjennom situasjonen, men det vil ta adskillige flere timer og ubehag før dere er i sikkerhet. Imidlertid blir ungene mer og mer redde og kona mer bekymret og forlanger at noe må gjøres fort... Du vil nødig la kona og ungene miste tilliten til deg som skipper og far - for deres del innser du at du må gjøre noe. Hva gjør du, kaster inn håndkledet og ber om hjelp ? Ber dem holde seg i ro og kjører ditt eget løp ? Geir Redigert 23.Juli.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.