Jump to content

Bruke vanlig girolje i undervannshus på påhengsmotor


BrillianceSailor

Recommended Posts

Ville ikke brukt annet en olje ment for formålet her, koster relativt lite per time båtglede, kontra det å sitte med havarert gear :nonod:

 

Når det er sagt skal jeg ikke banne på at det ikke vil fungere, men vet at spesiellt mercruiserdrevene er meget sårbare dersom annen en deres orginal olje nyttes, spesiellt for drev som nyttes i race, finnes visstnok mang ett havarert drev i den katagorien grunnet dette, meg fortalt så troverdig at jeg ikke gambler på å bruke annen en deres orginalolje til rundt 180,- for 9 dl :eek: Men som sagt, summen delt på antall timer båtglede per sesong sett totalt sett medregnet alle andre utgifter som medføres ved båthold, er det nok småtteri for de fleste å regne.

Link to post

Håper noen kan komme med noen spesifikk svar på dette....

Er lei av og kjøpe små mini tuber med girolje til formålet, viser det seg og være vanlig standard girolje av et slag bare tappet på en liten forpakning der det står det er til marint bruk, kjøper jeg heller en svær kanne til sikkert en lavere pris.

Er både mer miljøvennlig med tanke på mindre emballasje, og jeg sparer kanskje noen kroner både i innkjøp og på og stadig måtte dra til butikken og kjøpe.......

Link to post

Godt mulig vi blir "lurt" men jeg tror ikke det, oljeselskapene har titalls om ikke nærmest hundretalls forskjellige oljer av forskjellige grader/slag tiltenkt og optimalisert for forskjellige bruksområder, godt mulig at gearet hadde overlevd de timene de normalt går iløpet av en sesong med hydraulikkolje eller melange for den del :lol: Men optimalt ville det nok ikke vært, og avhengig av drift og belastning ville gitt utslag mellom unormal slitasje eller havari...selv har jeg ikke prøvd, så intet i dette innlegget er ment som påstand.

Link to post

Hei.

I girkassen på din påhenger benytter du en spesiell olje , olje med s.k EP tilsetning.

Denne oljen blander seg med sjøvannet ( emulgerer) i tilfelle du skulle få inntrengning av vann.

I slike tilfeller vil oljen ( tilnærmet) og selvsagt avhengig av mengden vann.. beholde sine smørende egenskaper slik at du slipper havari. Vanlige giroljer har ikke denne EP tilsetningen, og tåler derfor ikke vannblanding på samme måten.

Er vel ikke noen stor utgiftspost dette..?? Ca 2-4 desiliter avhengig av størrelsen på din motor.... :smiley:

Link to post

Vatn skal jo uansett ikkje komme i undervannshuset. Gjer det dette vil jo uansett olja bli dårlig, maritim eller ikkje. Kondens er noke heilt anna og vil jo omtrent alltid forekomme, noke det og vil gjere i evt. girkasser eller differensialer den vanlige girolja er i på landbaserte maskiner. Kjem det olje i vatnet vil jo alltid dette bli vispa sammen med olja, men olje-vann blandinga vil jo alltid holde ein viss smøreevne, avhengig av kor mykje vatn som kjem inn.

 

Trur eg tar sjansen på å bruke den vanlige girolja eg... :tongue:

Link to post
Hei.

I girkassen på din påhenger benytter du en spesiell olje , olje med s.k EP tilsetning.

Vanlig girolje i kvalitet GL4 har milde EP tilsetning, og vanlig girolje i kvaliteten GL5 har sterke EP tilsetninger i følge Statoil.

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...howMenu=1_4_4_3

 

Hvis det du skriver skulle vært riktig ville det da ikke vært naturlig å bruke denne spesielle oljen på hekkaggregat også?

Link to post
:confused: Hvis du i utgangspunktet var så overbevist selv at dette ikke er noe problem, skjønner jeg nesten ikke hvorfor du spurde, det går sikkert fint, om motoren ikke er for kostbar, og det er så til bry og bruke av oljen som er "tiltenkt" formålet, er det jo bare å prøve, gi en lyd hvist det oppstår problemer da, så vi kan ligge dette emnet til vår "erfaringbase" :cheers:
Link to post

Veit om en kar som kjører Statoil si GL5 olje på sitt Stern Powr drev og har aldri hatt dette problemet, og etter erfaring fra fleire båteigara er Stern Powr sine hekkaggregat litt meir hardfør enn MerCruiser sine, ikkje vondt mot dei som har MerCruiser altså :yesnod: Men no skal det jo seiast at han ikkje har hatt vatn i sitt drev då.

 

Grunnen til at eg spurte var om det noken som hadde hatt problem med dette på påhengsmotorar, litt mindre dimensjon etc...

Link to post
Er lei av og kjøpe små mini tuber med girolje til formålet, viser det seg og være vanlig standard girolje av et slag bare tappet på en liten forpakning der det står det er til marint bruk, kjøper jeg heller en svær kanne til sikkert en lavere pris.

 

Så hvorfor ikke kjøpe en kanne med olje beregnet til formålet? Jeg kjøpte dette hos Reginol.no og målt i kroner per liter så ble prisen om trent en fjerdedel av prisen på de tubene! Man skal dog huske på at hvis man trenger 3 dl i året så har man olje for nokså mange år med en kanne på fem liter!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...