BrillianceSailor Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Hei, Lurer på om det er mulig å bruke vanlig girolje, 80w-90 eller noke i den dur i undervannshuset på påhengsmotorar? Eg personlig ser ikkje at det skulle bli noke problem, men spør her for å være på den sikre sida. På forhånd, takk for alle svar! SirWildman Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Godt spørsmål. Jeg vet ikke svaret, men kan det være vanlig GL4 i små, dyre porsjoner? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hvis du er 100% sikker på at huset er tett så funker nok vanlig gearolje ja. Marineoljene skal visstnok holde spec selv med litt vann i seg er jeg fortalt. Uansett, det koster ikke så mye ekstra. Hvorfor gamble? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Ville ikke brukt annet en olje ment for formålet her, koster relativt lite per time båtglede, kontra det å sitte med havarert gear Når det er sagt skal jeg ikke banne på at det ikke vil fungere, men vet at spesiellt mercruiserdrevene er meget sårbare dersom annen en deres orginal olje nyttes, spesiellt for drev som nyttes i race, finnes visstnok mang ett havarert drev i den katagorien grunnet dette, meg fortalt så troverdig at jeg ikke gambler på å bruke annen en deres orginalolje til rundt 180,- for 9 dl Men som sagt, summen delt på antall timer båtglede per sesong sett totalt sett medregnet alle andre utgifter som medføres ved båthold, er det nok småtteri for de fleste å regne. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Håper noen kan komme med noen spesifikk svar på dette.... Er lei av og kjøpe små mini tuber med girolje til formålet, viser det seg og være vanlig standard girolje av et slag bare tappet på en liten forpakning der det står det er til marint bruk, kjøper jeg heller en svær kanne til sikkert en lavere pris. Er både mer miljøvennlig med tanke på mindre emballasje, og jeg sparer kanskje noen kroner både i innkjøp og på og stadig måtte dra til butikken og kjøpe....... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei, skal være litt forsiktig her, men tror Oljeselskapene lurer de fleste med betegnelsen Outboard Gear Oil. Her tror jeg vi betaler mye for den spesielle utformede tuben for outboard gear oil. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Oi! Høres ut som du er storforbruker Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Godt mulig vi blir "lurt" men jeg tror ikke det, oljeselskapene har titalls om ikke nærmest hundretalls forskjellige oljer av forskjellige grader/slag tiltenkt og optimalisert for forskjellige bruksområder, godt mulig at gearet hadde overlevd de timene de normalt går iløpet av en sesong med hydraulikkolje eller melange for den del Men optimalt ville det nok ikke vært, og avhengig av drift og belastning ville gitt utslag mellom unormal slitasje eller havari...selv har jeg ikke prøvd, så intet i dette innlegget er ment som påstand. Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei. I girkassen på din påhenger benytter du en spesiell olje , olje med s.k EP tilsetning. Denne oljen blander seg med sjøvannet ( emulgerer) i tilfelle du skulle få inntrengning av vann. I slike tilfeller vil oljen ( tilnærmet) og selvsagt avhengig av mengden vann.. beholde sine smørende egenskaper slik at du slipper havari. Vanlige giroljer har ikke denne EP tilsetningen, og tåler derfor ikke vannblanding på samme måten. Er vel ikke noen stor utgiftspost dette..?? Ca 2-4 desiliter avhengig av størrelsen på din motor.... Sitér dette innlegget Link to post
BrillianceSailor Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Vatn skal jo uansett ikkje komme i undervannshuset. Gjer det dette vil jo uansett olja bli dårlig, maritim eller ikkje. Kondens er noke heilt anna og vil jo omtrent alltid forekomme, noke det og vil gjere i evt. girkasser eller differensialer den vanlige girolja er i på landbaserte maskiner. Kjem det olje i vatnet vil jo alltid dette bli vispa sammen med olja, men olje-vann blandinga vil jo alltid holde ein viss smøreevne, avhengig av kor mykje vatn som kjem inn. Trur eg tar sjansen på å bruke den vanlige girolja eg... Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei.I girkassen på din påhenger benytter du en spesiell olje , olje med s.k EP tilsetning. Vanlig girolje i kvalitet GL4 har milde EP tilsetning, og vanlig girolje i kvaliteten GL5 har sterke EP tilsetninger i følge Statoil. http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...howMenu=1_4_4_3 Hvis det du skriver skulle vært riktig ville det da ikke vært naturlig å bruke denne spesielle oljen på hekkaggregat også? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hvis du i utgangspunktet var så overbevist selv at dette ikke er noe problem, skjønner jeg nesten ikke hvorfor du spurde, det går sikkert fint, om motoren ikke er for kostbar, og det er så til bry og bruke av oljen som er "tiltenkt" formålet, er det jo bare å prøve, gi en lyd hvist det oppstår problemer da, så vi kan ligge dette emnet til vår "erfaringbase" Sitér dette innlegget Link to post
BrillianceSailor Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Veit om en kar som kjører Statoil si GL5 olje på sitt Stern Powr drev og har aldri hatt dette problemet, og etter erfaring fra fleire båteigara er Stern Powr sine hekkaggregat litt meir hardfør enn MerCruiser sine, ikkje vondt mot dei som har MerCruiser altså Men no skal det jo seiast at han ikkje har hatt vatn i sitt drev då. Grunnen til at eg spurte var om det noken som hadde hatt problem med dette på påhengsmotorar, litt mindre dimensjon etc... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Er lei av og kjøpe små mini tuber med girolje til formålet, viser det seg og være vanlig standard girolje av et slag bare tappet på en liten forpakning der det står det er til marint bruk, kjøper jeg heller en svær kanne til sikkert en lavere pris. Så hvorfor ikke kjøpe en kanne med olje beregnet til formålet? Jeg kjøpte dette hos Reginol.no og målt i kroner per liter så ble prisen om trent en fjerdedel av prisen på de tubene! Man skal dog huske på at hvis man trenger 3 dl i året så har man olje for nokså mange år med en kanne på fem liter! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SF Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Veit om en kar som kjører Statoil si GL5 olje på sitt Stern Powr drev og har aldri hatt dette problemet, Kjørte vanlig 10W-30 motorolje på mitt gamle Volvo Penta 280 drev, men det var dette drevet var spesifisert med også. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 EP står for Extreme Pressure og øker oljens trykkfasthet, altså at det skal mer til før det går metall mot metall. Har intet med vannemulgering å gjøre. Kan være svovelbasert som i store konsentrasjon (som i GL5) kan angripe messingdeler. (synkronringer i gearkasser). Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 https://external.statoilfuelretail.com/mar/lu/svg03611.nsf/design/pdf/$file/LoadWay_EP_150_PDS_EN.pdf Prøver denne olja nå på 40 hk Tohatsu :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.