Al Capone Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Hei! Motoren sitter på en 15 fot With fra 1978. Han jeg solgte båten til ringte meg i dag ,og spurte om hjelp. Problemet er som følger. Han var ute ,og kjørte,motoren gikk som et skudd,men plutselig stoppet den. Han fikk startet den igjen,men da var det dårlig fremdrift,maks 5 knop,han sa det hjalp å shoke. Han har gjort ren forgasser etter dette, men samme problem. Sånn han forteller historien,så får han ruset opp motoren,når den står i fri,men når han skal begynne å kjøre,så får han altså ikke båten opp i plan,motoren yter maks 5 knop. Noen som har noen tips? På forhånd tusen takk!! mvh Al. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 (redigert) Hadde akkurat samme symptomene på en lik motor jeg hadde, og der var det statorringen som var gåen. Det er to forskjellige viklinger i den. ¨Den ene delen gir strøm til tenningen på lavt turtall og den andre til høyt turtall. Men ville vel testet at kompresjonen er ok og at bensinpumpe/forgasser gir nok bensin først. Du vil forhåpentligvis få flere tips av Droll, han er Merc. guruen her på forumet Redigert 21.Juli.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Bare ett tips litt utenom det du spørr om, be kameraten din være spesiellt oppmerksom på gearet, har drevet litt med disse, og de har alle en svakhet ved drivakselen (den som går i stammen) Denne har tedens å ruste, slik at en får lekasje på simmering mellom pumpehus og gear, med påfølgende vann i gearet,. med havari som følge av dette. akslingen har også tedens til å sette seg fast oppi veivakslingen, bruk litt fett her ved montering, dette var bare ett tips, er rimelig tilhenger av disse klassikerene, men har opplevd mye mekking på de grunnet gearlekkasjene, motorene jeg har vært borti, har forøvrig svivt upåklagelig... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Hvis motoren bare stoppet.....vet du om han akkurat hadde fylt bensin eller om det nærmet seg tomt ?? Hvis ny fylt... prøv en annen tank med annen NY bensin ifra en annen stasjon, greit å kunne utelukke slike feil. han sa det hjalp å shoke Tyder på at motoren får liten bensin..... er bensin pumpa sjekket ?? eventuelle bensinfiltre ?? Ellers.... sjekk igjennom bensin tilførsels systemet. Sjekk gjerne også tenning + innstillinger, er beskrevet her. Ligger også en feilsøking guide her ( PDF, tenning ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Capone Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 nærmet seg tomt ?? Tyder på at motoren får liten bensin..... er bensin pumpa sjekket ?? eventuelle bensinfiltre ?? Ellers.... sjekk igjennom bensin tilførsels systemet. Sjekk gjerne også tenning + innstillinger, er beskrevet her. Ligger også en feilsøking guide her ( PDF, tenning ) Arne Kjetil Hei! Han sa at det nærmet seg tomt,så trodde det var årsaken,men etter fylt ny bensin var det like langt. Åssen sjekker man bensinpumpa da? Skal prøve feilsøkings tipsa også selvfølgelig. Takk for alle svar så langt allesammen. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Han sa at det nærmet seg tomt,så trodde det var årsaken,men etter fylt ny bensin var det like langt. Åssen sjekker man Tanken var om han hadde suget opp noe groms ifra bunn på tanken, kan ha tettet bensinfilteret, eller havnet i en av ventilene i bensinpumpa ( for å styre retningen på bensinen ). Kan også ha fått dårlig bensin ifra pumpa på stasjonen... bensinpumpa da? Er integrert i forgasseren på disse motorene, er alt reint, pakningene er hele og membranen er hel ( kan også bli slapp med årene ) burde den fungere. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Capone Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hei igjen! Takker for svar. Nå viste det seg at motoren hadde skjært seg på 3 syl. dessverre. Jeg har hatt båt og motor i 12 år, har aldrig hatt noe problemer med motoren. Den har vært lite brukt siste åra. Det er et par mnd siden jeg solgte båten og den har gått bra frem til dette skjedde. Er det noen som har en fornuftig forklaring på hva som er grunnen til at den skar seg, nye eier sier han har blandet inn olje i bensinen,og at den har fått kjøling. Er det bare noe man må regne med på en såpass gåmmel moter eller burde/kunne det vært unngått? Er jo tråkig når du selger noe, også skjer dette. Som sakt så er det 1 par mnd siden jeg solgte båt og motor, burde jeg føle noe ansvar i dette, hva synes dere innhabile? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Dersom motoren kjøres tom for bensin, så kan bensinmangelen føre til varmgang pga for mager blanding. Hjelper jo heller ikke dersom den heller ikke får olje (som den jo får via bensinen) Dette kan sikkert Droll utdype mer... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Vanskelig å si hva som kan ha skjedd uten å se motoren. En 2-takter har mange fiender .. Feil propell.... for lavt/høyt turtall, for lavt turtall kan gi tenningbank/detonasjon ( maks fortenning på for lavt turtall ), selv med riktig propell... hva da hvis en fyller båten med last/folk... drar vannski . Bensin problemer... tett forgasser, feil justert flottør høyde....gir for lite olje og kjøling av stempler ( olja er jo i bensinen, er stort sett bensinen som kjøler stemplet ) Feil på tenning, problemet er stor sett for mye fortenning, eller fusk på en eller flere sylindere ( ved kjøring av motor som ikke går på alle....den uforbrente bensinen vasker bort all smurning på lager og sylindere.) Vann inntrenging, dårlig/gammel bensin, feil eller for dårlig olje ( olje for luft kjølt motor ?? )........ Ser også at mange velger å kjøre tom forgasserne på motoren......på en motor med flere forgassere....går alle tomme samtidig ??, eller kan det tenkes at den NEDERSTE forgasseren går tom sist ( er alltid noen ml i slanger ++ ). Hva da med den øverste sylinderen som ble foret av den øverste forgasseren, hvor mye kjøling/smurning får den/de ??. Hva er skjæring, dårlig komp, INGEN komp, motoren sitter ?? Hvordan ser pluggene ut.... rene, ren vaskede, sort/brun/lys-brun/hvit, aluminiums rester ?? Ligger litt lese stoff her ( PDF fil ) Well, back to work ( Merc 1100 ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Capone Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hei igjen! Den nye eieren hadde tatt med motor til et verksted,og dem hadde målt komp. Det var bra på dem andre bortsett fra syl 3. Dem hadde sakt den hadde skjært seg! Plugger osv vet jeg ikke,men propellen er den samme som har stått på dem 12 årene jeg har hatt motoren. Den går fint på tomgang,men det er dårlig fremdrift,så motoren har ikke satt seg. Mvh Capone. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.