Jump to content

15 fot With med 1980 Mercury 50 HK, dårlig fart


Al Capone

Recommended Posts

Hei!

 

Motoren sitter på en 15 fot With fra 1978. Han jeg solgte båten til ringte meg i dag ,og spurte om hjelp.

 

Problemet er som følger. Han var ute ,og kjørte,motoren gikk som et skudd,men plutselig stoppet den. Han fikk startet

 

den igjen,men da var det dårlig fremdrift,maks 5 knop,han sa det hjalp å shoke. Han har gjort ren forgasser etter dette,

 

men samme problem. Sånn han forteller historien,så får han ruset opp motoren,når den står i fri,men når han skal

 

begynne å kjøre,så får han altså ikke båten opp i plan,motoren yter maks 5 knop. Noen som har noen tips?

 

På forhånd tusen takk!! :wflag:

 

mvh

 

Al.

Link to post

Hadde akkurat samme symptomene på en lik motor jeg hadde, og der var det statorringen som var gåen.

Det er to forskjellige viklinger i den. ¨Den ene delen gir strøm til tenningen på lavt turtall og den andre til høyt turtall.

 

Men ville vel testet at kompresjonen er ok og at bensinpumpe/forgasser gir nok bensin først.

 

Du vil forhåpentligvis få flere tips av Droll, han er Merc. guruen her på forumet

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)
Link to post

Bare ett tips litt utenom det du spørr om, be kameraten din være spesiellt oppmerksom på gearet, har drevet litt med disse, og de har alle en svakhet ved drivakselen (den som går i stammen) Denne har tedens å ruste, slik at en får lekasje på simmering mellom pumpehus og gear, med påfølgende vann i gearet,. med havari som følge av dette. akslingen har også tedens til å sette seg fast oppi veivakslingen, bruk litt fett her ved montering, dette var bare ett tips, er rimelig tilhenger av disse klassikerene, men har opplevd mye mekking på de grunnet gearlekkasjene, motorene jeg har vært borti, har forøvrig svivt upåklagelig... :smash:

Link to post

Hvis motoren bare stoppet.....vet du om han akkurat hadde fylt bensin eller om det nærmet seg tomt ??

Hvis ny fylt... prøv en annen tank med annen NY bensin ifra en annen stasjon, greit å kunne utelukke slike feil.

 

han sa det hjalp å shoke

Tyder på at motoren får liten bensin..... er bensin pumpa sjekket ?? eventuelle bensinfiltre ??

 

Ellers.... sjekk igjennom bensin tilførsels systemet.

Sjekk gjerne også tenning + innstillinger, er beskrevet her.

Ligger også en feilsøking guide her ( PDF, tenning )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
nærmet seg tomt ??

 

Tyder på at motoren får liten bensin..... er bensin pumpa sjekket ?? eventuelle bensinfiltre ??

 

Ellers.... sjekk igjennom bensin tilførsels systemet.

Sjekk gjerne også tenning + innstillinger, er beskrevet her.

Ligger også en feilsøking guide her ( PDF, tenning )

 

 

Arne Kjetil

 

 

Hei!

 

Han sa at det nærmet seg tomt,så trodde det var årsaken,men etter fylt ny bensin var det like langt. Åssen sjekker man

 

bensinpumpa da? Skal prøve feilsøkings tipsa også selvfølgelig.

 

Takk for alle svar så langt allesammen. :smiley:

Link to post
Han sa at det nærmet seg tomt,så trodde det var årsaken,men etter fylt ny bensin var det like langt. Åssen sjekker man

Tanken var om han hadde suget opp noe groms ifra bunn på tanken, kan ha tettet bensinfilteret, eller havnet i en av ventilene i bensinpumpa ( for å styre retningen på bensinen ).

 

Kan også ha fått dårlig bensin ifra pumpa på stasjonen...

 

 

bensinpumpa da?

Er integrert i forgasseren på disse motorene, er alt reint, pakningene er hele og membranen er hel ( kan også bli slapp med årene ) burde den fungere.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Hei igjen!

 

Takker for svar. Nå viste det seg at motoren hadde skjært seg på 3 syl. dessverre. Jeg har hatt båt og motor i 12 år,

 

har aldrig hatt noe problemer med motoren. Den har vært lite brukt siste åra. Det er et par mnd siden jeg solgte båten

 

og den har gått bra frem til dette skjedde. Er det noen som har en fornuftig forklaring på hva som er grunnen til at den

 

skar seg, nye eier sier han har blandet inn olje i bensinen,og at den har fått kjøling. Er det bare noe man må regne med

 

på en såpass gåmmel moter eller burde/kunne det vært unngått? Er jo tråkig når du selger noe, også skjer dette. Som

 

sakt så er det 1 par mnd siden jeg solgte båt og motor, burde jeg føle noe ansvar i dette, hva synes dere innhabile?

Link to post

Dersom motoren kjøres tom for bensin, så kan bensinmangelen føre til varmgang pga for mager blanding. Hjelper jo heller ikke dersom den heller ikke får olje (som den jo får via bensinen)

 

Dette kan sikkert Droll utdype mer...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vanskelig å si hva som kan ha skjedd uten å se motoren.

 

En 2-takter har mange fiender ..

Feil propell.... for lavt/høyt turtall, for lavt turtall kan gi tenningbank/detonasjon ( maks fortenning på for lavt turtall ), selv med riktig propell... hva da hvis en fyller båten med last/folk... drar vannski .

 

Bensin problemer... tett forgasser, feil justert flottør høyde....gir for lite olje og kjøling av stempler ( olja er jo i bensinen, er stort sett bensinen som kjøler stemplet )

Feil på tenning, problemet er stor sett for mye fortenning, eller fusk på en eller flere sylindere ( ved kjøring av motor som ikke går på alle....den uforbrente bensinen vasker bort all smurning på lager og sylindere.)

 

Vann inntrenging, dårlig/gammel bensin, feil eller for dårlig olje ( olje for luft kjølt motor ?? )........

 

 

Ser også at mange velger å kjøre tom forgasserne på motoren......på en motor med flere forgassere....går alle tomme samtidig ??, eller kan det tenkes at den NEDERSTE forgasseren går tom sist ( er alltid noen ml i slanger ++ ).

Hva da med den øverste sylinderen som ble foret av den øverste forgasseren, hvor mye kjøling/smurning får den/de ??.

 

Hva er skjæring, dårlig komp, INGEN komp, motoren sitter ??

Hvordan ser pluggene ut.... rene, ren vaskede, sort/brun/lys-brun/hvit, aluminiums rester ??

 

Ligger litt lese stoff her ( PDF fil )

 

Well, back to work ( Merc 1100 ) :seeya:

 

Arne Kjetil

Link to post

Hei igjen!

 

Den nye eieren hadde tatt med motor til et verksted,og dem hadde målt komp. Det var bra på dem andre bortsett fra

 

syl 3. Dem hadde sakt den hadde skjært seg! Plugger osv vet jeg ikke,men propellen er den samme som har stått på

 

dem 12 årene jeg har hatt motoren. Den går fint på tomgang,men det er dårlig fremdrift,så motoren har ikke satt seg.

 

Mvh Capone.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...