Julia Startet 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2008 Hei! Jeg trenger hjelp til å løse et mysterium: Kjøpte nylig en ny bensintank i plast. Tanken har plass til 22 liter bensin, og har en utvendig måler som viser hvor mye bensin det er i tanken Jeg fylte tanken med 10 liter bensin, altså omtrent halvfull. Og så kom overraskelsen: Etter kort tid begynte det å piple bensin ut av åpningen på toppen, og dessuten der hvor slangen er festet til tanken. Jeg har skrudd igjen alt så hardt jeg kan, men det hjelper ikke. Den eneste måten å få det til å slutte, er å skru opp ventilen litte grann, slik at det ikke lenger er tett, men da fordamper jo bensinen, og det er jo ikke akkurat hva man ønsker seg! Det jeg ikke skjønner, er hvordan bensinen kan komme seg opp og ut av tanken, selv om taken står rolig og bensinen ligger på bunnen??? Kan tenke meg at det hele har noe med trykk å gjøre, men tanken er jo helt ny, og skal selvsagt ikke være lekk. Dessuten er den ikke utsatt for direkte sollys eller høye temperaturforskjeller. Har noen av dere opplevd noe lignende? Hilsen Julia Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Skjer dette under bruk av motoren, eller pipler det bensin ut også hvis du setter tanken på brygga, koblet løs fra motoren? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Julia Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Jo da - det skjer også når tanken ikke er tilkoblet motoren/bensinslangen - på brygga, i skjulet, i bilen... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Hadde samme problemet med en Biltema tank i plast som jeg hadde. Forklaringen på hvordan det er mulig er jo enkel nok. Trykket presser bensin opp gjennom inntaket og opp mot slange og belg/kobling. Inntaket ligger jo under "vannlinja" slik at overtrykk presser bensinen ut denne veien. Står lufteskruen åpen forsvinner overtrykket, og problemet. Jeg ga vekk Biltema tanken min. Den kunne bare brukes hvis den stod stille i båten, med lufteskruen åpen hele tiden. Transport osv var helt umulig pga lekasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Har samme erfaring som Pinkvin med Biltema-tanken. I tillegg blir slangen hard og ubøyelig etter kort tid. Nei, det kommer ikke bare gull fra Biltema... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Har samme erfaring med plasttank som ikke er kjøpt på Biltema. Lufteskruen må stå åpen, ellers så blir det overtrykk som presser bensinen ut. Antar at problemet vil være løst ved å koble slangen fra tanken. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
JanS/EIR Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Lufteskruen på en separat tank er vel der for å lufte? Altså utjevne over- eller undertrykk i tanken? Trodde jeg... mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Tranen2 Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 (redigert) Jeg har en original Mariner tank og opplever akkurat det samme. Det er temperaturforskjeller kombinert med utett/ikke_beregnet_for_trykk uttak for slange som gjør dette. Varme øker trykket i tanken og bensin pipler ut rundt slangeuttaket. Eneste løsning for meg har vært å åpne litt på luftingen. Har ikke opplevd at merkbare mengder av bensinen har dunstet bort... Verre med bensinsøl! P.S. Fastmonterte bensintanker har lufting som ikke lar seg stenge. Det er et krav. Redigert 22.Juli.2008 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
mons Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Hei Luftingen bør være åpen under lagring. Hvis du får slangen og luftinga helt tett vil det kunne oppstå nokså stort trykk i tanken, og det er den ikke beregnet for. Risikerer at den ryker et annet sted. Under transport kan du klemme tanken litt flat/trykke ned toppen og deretter stenge luftingen. Da får du et lite undertrykk og det tar lengre tid før det begynner å fise ut bensindamp/bensin. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Julia Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Takk til alle dere som har svart! Nå har jeg blitt litt klokere. Tanken er ikke fra Biltema, men kjøpt hos en seriøs marineshop i Tyskland. Men saken blir jo ikke bedre av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.