Jump to content

Mysterium: 22l plast bensintank som lekker

Julia

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger hjelp til å løse et mysterium:

Kjøpte nylig en ny bensintank i plast. Tanken har plass til 22 liter bensin, og har en utvendig måler som viser hvor mye bensin det er i tanken

Jeg fylte tanken med 10 liter bensin, altså omtrent halvfull. Og så kom overraskelsen: Etter kort tid begynte det å piple bensin ut av åpningen på toppen, og dessuten der hvor slangen er festet til tanken. Jeg har skrudd igjen alt så hardt jeg kan, men det hjelper ikke.

Den eneste måten å få det til å slutte, er å skru opp ventilen litte grann, slik at det ikke lenger er tett, men da fordamper jo bensinen, og det er jo ikke akkurat hva man ønsker seg!

Det jeg ikke skjønner, er hvordan bensinen kan komme seg opp og ut av tanken, selv om taken står rolig og bensinen ligger på bunnen???

Kan tenke meg at det hele har noe med trykk å gjøre, men tanken er jo helt ny, og skal selvsagt ikke være lekk. Dessuten er den ikke utsatt for direkte sollys eller høye temperaturforskjeller.

Har noen av dere opplevd noe lignende?

Hilsen

Julia

Guest Avmønstret#

Hadde samme problemet med en Biltema tank i plast som jeg hadde. Forklaringen på hvordan det er mulig er jo enkel nok. Trykket presser bensin opp gjennom inntaket og opp mot slange og belg/kobling. Inntaket ligger jo under "vannlinja" slik at overtrykk presser bensinen ut denne veien. Står lufteskruen åpen forsvinner overtrykket, og problemet.

Jeg ga vekk Biltema tanken min. Den kunne bare brukes hvis den stod stille i båten, med lufteskruen åpen hele tiden. Transport osv var helt umulig pga lekasjen.

Jeg har en original Mariner tank og opplever akkurat det samme. Det er temperaturforskjeller kombinert med utett/ikke_beregnet_for_trykk uttak for slange som gjør dette. Varme øker trykket i tanken og bensin pipler ut rundt slangeuttaket. Eneste løsning for meg har vært å åpne litt på luftingen. Har ikke opplevd at merkbare mengder av bensinen har dunstet bort... Verre med bensinsøl!

P.S. Fastmonterte bensintanker har lufting som ikke lar seg stenge. Det er et krav.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Hei

Luftingen bør være åpen under lagring. Hvis du får slangen og luftinga helt tett vil det kunne oppstå nokså stort trykk i tanken, og det er den ikke beregnet for. Risikerer at den ryker et annet sted.

Under transport kan du klemme tanken litt flat/trykke ned toppen og deretter stenge luftingen. Da får du et lite undertrykk og det tar lengre tid før det begynner å fise ut bensindamp/bensin.

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...