Jump to content

Eurokurs

Skin

Recommended Posts

Er det noen her på forumet som har noen ideer om hvordan eurokursen vil utvikle seg fremover.

Jeg tegnet for en tid siden kontrakt om kjøp av en båt, det er i kontrakten spesifisert at om eurokursen forandrer seg vil kjøpssummen forandre seg tilsvarende. Da jeg skrev kontakten var euroen 8,60 mot NOK nå er den 8,40. Dette blir en hel del penger.

Bør jeg be om å betale båten nå eller bør jeg vente til 1/5 når båten skal leveres?

Jeg er helt grønn når det gjelder valutasvingninger, er det noen av baatplassens brukere som har noen råd å komme med?  :flag:

Er det noen her på forumet som har noen ideer om hvordan eurokursen vil utvikle seg fremover.

Jeg tegnet for en tid siden kontrakt om kjøp av en båt, det er i kontrakten spesifisert at om eurokursen forandrer seg vil kjøpssummen forandre seg tilsvarende. Da jeg skrev kontakten var euroen 8,60 mot NOK nå er den 8,40. Dette blir en hel del penger.

Bør jeg be om å betale båten nå eller bør jeg vente til 1/5 når båten skal leveres?

Jeg er helt grønn når det gjelder valutasvingninger, er det noen av baatplassens brukere som har noen råd å komme med?  :flag:

Kontakt banken din. De bør kunne hjelpe. Valutaspekulasjoner er generelt veldig risikofylt. Ved å akseptere levering i framtid knyttet opp til valutakurs (Euro) på et historisk tidspunkt tar du i realiteten opp et valutalån som du selv bærer all risiko for.

"Proffene" sørger alltid for å sikre seg, dvs. tar bort risikoen ved å kjøpe valuta for fremtidig levering samtidig som de inngår forpliktelser. Dermed mister du muligheten for valutagevinst men slipper å sove dårlig om natten. Jeg vet ikke hvor mye kontrakten din utgjør og hvor langt fram i tid levering/betaling skal skje. Er det mye penger for deg og/eller lang tid kan det være lønnsomt å kjøpe valuta nå.

Som sagt - dette bør banken din kunne hjelpe deg med. Lykke til  :flag:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Har kanskje tabba meg litt ut med hensyn på kontrakt da. :flag:

Beløpet jeg skal betale er rundt 550000 NOK med dagens kurs og båten skal leveres ca 1 mai. Nå er vel euroen stort sett litt mer stabil en USD?

Neida. Du har nok ikke tabbet deg ut. Det er mange importører som tar forbehold om endring av valutakursen, trolig de aller fleste. Så det hadde du neppe kommet unna. Spørsmålet er vel mer om en burde sikret seg med tanke på kursoppgang.

Men - når jeg ser nærmere på tallene så har du vel tjent penger så langt? Eller misforstår jeg det du skriver? Kursen på Euro har iflg. deg falt fra 8,60 til 8,40 siden du skrev kontrakt. 550.000 NOK til kurs 8,40 tilsvarer ca. 65.500 EUR. Omregnet med kurs på kjøpsdato (8,60) skulle det blitt ca NOK 563.000. Mao. en kursgevinst på ca. NOK 13.000.

Hvordan kursen utvikler seg videre er jo vanskelig å spå om. Den siste rentenedsettelsen skulle tilsi at den norske krona styrker seg. Da skulle den utviklingen du har sett fortsette? Men nå har jo ikke krona endret seg slik en trodde ved tidligere rentenedsettelser.... Dette er et veldig komplekst område.

Så rådet er nok fortsatt - snakk med banken din og presenter problemstillingen.  :flag:

Nå er vel rentenedsettelsene i første rekke for å øke inflasjonen. Og når rentene blir satt ned så minker etterspørsellen av NOK og dermed synker kursen. Mao så er en svakere kronekurs ofte en følge av en rentenedsettelse. Men det er jo ikke noen regel og det er som flere sier ekstremt vanskelig å spå valutaendringer over tid fremover.

Tror nok det sikreste tipset er som flere sier at å kjøpe valuta nå, men så har du jo det med at euroen kan synke til f.eks 8 eller den kan stige til over 9. Dersom du føler deg fristet til å spekulere ville jeg først snakket lenge med en (gjerne flere) valutaekspert(er) om hvordan de tror kursen vi endre seg.

Lykke til ihvertfall uansett hva du gjør.

Nå er vel rentenedsettelsene i første rekke for å øke inflasjonen. Og når rentene blir satt ned så minker etterspørsellen av NOK og dermed synker kursen. Mao så er en svakere kronekurs ofte en følge av en rentenedsettelse.

Du har selvsagt rett, poenget med rentenedsettelsen er jo å redusere etterspørselen etter NOK, altså kursnedgang. At vi tildels allikevel har sett den motsatte utviklingen har andre og mer komplekse årsaker.

Beklager at jeg surret litt. Men rådet mitt om å snakke med banken tror jeg uansett er fornuftig. Du må jo ikke nødvendigvis betale båten nå. Poenget er jo å sikre deg mht. kursen.

vel så viktig som rentenedsettelsene (som har vært forutsett), er rentemøtenes antydninger om fremtidige justeringer av rente osv.

straks NOK blir "for sterk" så er risikoen for ytterligere rasling med tanker om ytterligere rentenedsettelser økende og dette kan svekke kursen.

DNB har tro på svekket NOK ift. EUR

http://dnb.no/nedlast/no/om_dnb/enheter_i_...er/MR040402.pdf

Synes du det er kjekt å ta en gevinst så kan du veksle til Euro nå. (trenger alikevel ikke overføre beløpet til leverandør før 1. mai)

Atle

Jeg har ikke veldig mye erfaring med valutaspekulasjon, men på jobben kjøper vi inn råvarer i 5-6 ulike valuater. Vi terminsikrer alltid når valutaen er på et nivå vi er fornøyd med og om vi forventer økning i kursen fremover. Meglerbordet i banken gir oss tips vedr. fremtidig utvikling.

Alan Greenspan som er sentralbanksjef i USA sier han har sluttet å spå om fremtidig valutakursutvikling fordi han ikke klarer å se et logisk mønster i utviklingen. Om jeg skulle kjøpe båt og betale ut i fra kursen på euro ville jeg sørget for å sikre meg så raskt som mulig.

Hvis du er redd for nattesøvnen, - eller redd for mangel på sådan fram mot betalingstidspunktet 01.05.,  vil jeg sterkt anbefalle at du kontakter din egen bank straks. Be dem terminsikre beløpet mot Euro. Det koster noen få kroner, men er som oftest vel verdt pengene. Euro har som du sikkert har sett gått ned jevnt of trutt siste måned fra 8,60 til 8,37 i dag. Men dette er og blir spekulasjoner, - er du forøyd med den kursen du får nå i dag så slå til. Venter du til 01.05. må du betale den kursen du får denne dagen enten du liker det eller ei. Det er veldig vanlig at kunder med valutalån går inn å terminsikrer sitt lån noen uker før forfall for å sikre seg at kursen ikke blir steike gal på termintidspunktet.

Turen er over når jeg kommer til land !

Jeg tror kanskje jeg venter med oppgjøret frem til 01/05. Det er ikke mer penger en jeg har råd til å "tape". Det er vel lite trolig at euro'en går over 9,00. Båten skal betales til importør i NOK, men mot et fast beløp i euro.

Jeg er lite lysten på å betale båten før jeg sitter i den og har sjekka over den.

Skal sjekke med importøren om han kan ta oppgjøret i euro.

All gjevinst på denne handelen vil være en positiv overaskelse; jeg er maskinist ikke spekulant. :yesnod:

Igjen takk til alle som har svart meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...