SRA Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Kaptein kaos, tror du skal slutte med utleie. Ordleggingen til leietaker var langt mer seriøs enn både behandling og svar han fikk fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Apropos service: Det er en stor og utbredt misoppfattelse at service er å noe en yter for å opprettholde sine løfter. Å holde ord er hederlighet. Service er noe man legger til. I denne saken er både utleier og leietaker begge å klandre. Denne overleveringen, og dermed starten på angjeldende leieavtale, gjennom en ukjent tredjepart (forrige leietaker) er starten på kaoset og skulle vel helst vært avsluttet der. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sjøtummel Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Jeg stilte opp de 2 dagene de ble holdt igjen i sin ferie. Det er jo en selvfølge. Det er likevel en mager trøst for en familie som mister to dager av ferien. Og, skal vi tro beskrivelsen brukte de en del av denne tiden til å gjøre rent i båten. Når jeg er leietager opplever jeg at slike problemer skyldes at utleier ikke har kostet på seg noen timer dødtid i utleieplanen for å sikre at båten er ship shape. Som leietager er jeg heller ikke interessert i å høre på gnål om at pristilbudet faktisk gir utleier små marginer. Utleiers budsjett er ikke mitt problem. Hvor mye båten har kostet i innkjøp og hva de løpende driftsutgiftene er interesserer meg ikke. Jeg har ferie, og er ikke sommervikar på utleiers regnskapskontor. Som baatplassenmedlem er det selvsagt interessant å høre om budsjett, marginer og praktiske problemer. Så et konkret spørsmål fra meg er: klarte du å få eksta betaling fra forrige leietager for sen tilbakelevering av båt som ikke var i avtalt stand? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 På meg virker det som at Kaptein Kaos lever opp til sitt navn og hvis han nå ikke har forstått hvordan et utleifohold bør fungere så anbefaler jeg ham å slutte med det. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Ting skjer. Problemer som skaper forsinkelser finnes... Prøvd å fly? Det kan hende Kaptein Kaos, hvis han ikke allerede har det, trenger ei liste med punkter han går gjennom med leietaker før og etter leieforholdet. I dette tilfellet så forstår jeg det som at forrige leietaker var årsak til forsinkelsen, og burde vel kompensert for dét. Båten skal vel i utgangspunktet leveres tilbake i samme stand, bortsett fra normal slitasje...? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Miss Amalie Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Som utleier selv over flere år, vil jeg tro dette handler mest om uerfarenhet. Selv har jeg bare gode erfaringer med kunder som umiddelbart sier seg interessert i å leie også neste år. Denne uken er en familie (fra vest for slottet) ute med vår båt for fjerde gang. Chartermarkedet handler ikke om å få inn raske penger, men gi kunden en opplevelse av service, mersmak og luksus. En eneste gang har jeg hatt reklamasjon. Det handlet om returventilen i toalettet som slapp tilbake skittent vann i skålen. Ikke noen stor sak, men det var for meg mye bedre å ta en kveldstur med ferga til Koster, skru i 15 minutter, si ha det til en strålende fornøyd kunde som kom igjen neste år. Båten til Kaptein Kaos er jo en flott skute, så det kan vel ikke være tvil om at det bare er utleieren og litt dårlig planlegging som er årsaken til problemene? Lykke til neste gang! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
roy_n Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Slike survhuer som leide båten til kaptein kaos kan kjøpe seg båt selv så slipper de å erge seg over at de de har leid går i stykker eller at det er feil og mangler. Jeg driver selv med utleie av bolig og det er utrolig mange som mener at det de selv har ødelagt skal utleier reparere.Mange skjønner vist ikke at ting som brukes også må slites. roy_n Redigert 23.Juli.2008 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Slike survhuer som leide båten til kaptein kaos kan kjøpe seg båt selv så slipper de å erge seg over at de de har leid går i stykker eller at det er feil og mangler. Det sansynligvis derfor man leier istedenfor å eie. Å slippe å ergre seg over ting som går i stykker. Selvfølgelig kan og vil ting skje og feil oppstå. Det finnes sikkert kontrakter man kan bruke som utgangspunkt for å regulere hva som skal skje i slike tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Bruker en standar kontrakter er utleier ansvarlig for å utbedre elde og normal bruksslitasje ellers er leietaker ansvarlig for det som går istykker ved feil bruk eller sjødesløshet. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Slike survhuer som leide båten til kaptein kaos kan kjøpe seg båt selv så slipper de å erge seg over at de de har leid går i stykker eller at det er feil og mangler. Synes tvert om de høres ut som bra leietakere jeg. De får overlevert båten alt for sent. De bruker sin egen surt oppsparte ferie på å rydde, vaske og klargjøre. De gjør jobben til utleier ved levering av båten til neste leietaker. Hade det vært meg som hadde leid, skulle Kaptein Kaos få lov til å erstatte feriedager for hele familien. Skal love deg at det ikke blir billig. Jeg hadde aldri brukt ferien min til nedvask av en utleiebåt, men øyeblikkelig skaffet meg alternativ båt og sendt regningen til kaoskapteinen, slik at vi ikke hadde mistet særlig ferie. Når slike ting skjer for sydenturer og annen ferie, får leietakere/kjøper av reisen en klekkelig erstatning. Hvordan ville du likt å være leietakeren som ødela ferien på grunn av en i særklasse amatørmessig utleier? Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Slik denne saken fremstilles av Kaptein Kaos så synes det jo åpenbart som om han bør avslutte sin leievirksomhet umiddelbart dersom han har denne innstillingen til sine kunder. Åpenbare grove feil ved båten og overleveringen med påfølgende saklig kritikk blir møtt med sleivete og stygge karakteristikker. Din språkbruk avslører desverre dine holdninger og kanskje også din karakter. Det at du legger ut denne brevvekslingen her på båtplassen og tydeligvis regner med å få støtte viser desverre også svært dårlig dømmekraft. Beklager....... Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
fiskebat Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Når en leier ut noe trenger en tid mellom leietakerne for inspeksjon og ofte ekstra rengjøring , kontroll og klargjøring. Om dette prøver å spares blir det uklare forhold om ting som ikke er i orden , gått i stykker etc , hvem av leietakerne er ansvarlig. Utleier eller stedfortreder må hele tiden kunne vere tillgjengelig på telefon om det skulle skje noe. Trist for denne familien når slikt oppstår , det er ikke bare å snu med kone og unger når ferien er startet og de har gledd seg lenge til dette. Trist for alle som liker sjøen da utleiemarket bør bli større da mange båter brukes alt for lite og med kaiplasser til 450 000 , og dyre vinterlagringer så kan det vere ett svært så godt alternativ for mange selv med høy leie for de som ikke bruker båt så mye og for båteiere som gjerne ønsker seg en sydentur også får begge deler ved utleie. For å unngå slikt har det hvert fint om baatplassen kanskje kunne ha ført en slags 10 på topp liste over de beste seriøse båt utleierne slik att pris og kvalitet da bedre kan vurderes av de som ønsker å leie seg en båt en uke eller 2 i ferien. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Lurer litt på hvordan responsen på tråden hadde vært hvis det var leietaker som hadde startet tråden og lagt ut om sine problemer i forbindelse med denne saken... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Bruker en standar kontrakter er utleier ansvarlig for å utbedre elde og normal bruksslitasje ellers er leietaker ansvarlig for det som går istykker ved feil bruk eller sjødesløshet. Her er du inne på noe vesentlig...... Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Er vel bare å notere seg med en gang at man ikke vil leie noe som helst av kaptein kaos. Nicket sier vel sitt kanskje... Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Sydvesten Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Synes også det var en ryddig rediggjørelse fra leietaker i denne tyråden... Når man betaler noen ti tusener for en ukes leie av en seilbåt så forventer man at man kan overta båten på tid, og i den tilstand båten er opplyst, og selvsagt fullstendig rengjort. (Selv om trådstarter mener man ikke skal gnikke på båter men bruke dem) Når utleier i tillegg utviser så dårlig skjønn at han åpner en tråd her på forumet som blottlegger sin egen mangelden kunnskap om kunde / leverandørforhold, men det gikke vel ikke helt den veien han hadde håpet på.... At noen hiver seg på og støtter useriøse utleiere er vel som forventet i grunnen.. Så jeg må si meg hjerntens enig med de som anbefaler at kapteinen avslutter sitt utelierforhold.... Det kunne også være greit om tittelen på denne tråden endres til vrien utleier og ikke vrien leietaker Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gimi Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Det må jo være en formidlende faktor at utleier i dette tilfellet ikke har det helt samme forhold til tid og rom som andre - da med tanke på hva opptjente feriedager betyr for en nordsjøarbeider i forhold til en vanlig "landansatt slave". Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Helt enig om at den fyren bør slutte med sin virksomhet. Jeg har vært litt tilknyttet en av største utleiebasene her i landet og der var minimal 6t stopp i klargjøring til næste kunde vis de var 2 personer i service. Vis de var kun en på vakt gikk den båten ikke ut før en dagen etter. En gang skjærte seg timeplan og der var to familier som skulle leie den båten. Dem fikk valg om hotel og bil plus avslag på leien mens dem ventet i en dag eller dem kunne avslå leieavtalen og få kompetanse. Å leie ut ikke klargjørt båt var ikke med i bilden. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Miss Amalie Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Jeg synes ikke det er helt "fair" å kommentere Kaptein Kaos som person eller personlighet, er det vel? Hvem han er og hvordan han er har vi ikke noe med å kommentere, men hvordan han løste charter-virksomheten og reklamasjonen er noe annet. Punkt en: Kontrakt er viktig! Når jeg leier ut, sender jeg ev velkomst/bekreftelse på mail. Den inneholder beskrivelse av båten, evt. endringer/forbedringer siden annonse. Det vedlegges utkast til kontrakt som er av standard-utgave funnet på nettet. I tillegg tar jeg i denne inn forbehold om at tidligere leietaker KAN forårsake eller oppleve uheldige ting som forsinker en overtakelse. Det er også viktig å ha med et punkt om at leietaker gir tilbakemelding om status kvelden før innlevering. Det har vi praktisert. Da har jeg mulighet til å møte innleveringen med reservedeler/service allerede på brygga. I tillegg har jeg rukket å varsle ny leietaker om at det KAN oppstå forsinkelse allerede kvelden før. Dette har oppstått én gang, da jeg sa det KUNNE bli forsinkelse. Leietaker valgte å møte opp til avtalt tid likevel med godt humør. Og saken løste seg uten forsinkelse. I tillegg har vi alltid innlevering kl. 12.00 og utlevering kl. 16.00. De fire timene som er til rådeighet er alltid nok til å ettervaske det som er nødvendig, tørke evt. puter som er våte enten av vask/flekker eller noen form for lekkasje. Slike enkle forholdsregler gjør at ferieopplevelsen blir en helt annen både for utleier og leietaker. Ved reklamasjonen/kommunikasjonen mellom leietaker og K Kaos, er det lett å se forskjellene: Leietaker beskriver objektivt mangler og hendelser, utleier føler seg krenket og glemmer å forholde seg til sak og ikke person. Da mister har dessverre muligheten til reell forhandling og taper hele troverdigheten. Det kan være klokt i reklamasjoner å beskrive hvordan jeg oppfatter reklamasjonen, spørre om jeg oppfatter riktig og deretter invitere til samtale. Å gå reklamasjonen i møte med forsvar/angrep fra første stund fører aldri fram, og slikt gjør aldri noen som kan service. Så det hadde ikke jeg våget som utleier heller. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
FredT Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Når Kaptein Kaos selv (et uhyre velvagt nick må jeg få mene) i første innlegg - etter åpenbart å ha registrert seg her på forumet med dette formål for øye - betegner leieren som: "....OK GREIA VAR AT DEN VASSBLEIKE LANDKRABBA AV EN KONTOROTTE" får han nok tåle noen høyest velfortjente kommentarer til sin person også. Dog skal jeg avholde meg fra å fremkomme med dem, da det tjener lite til. Jeg kan imidlertid bare si meg helt enig med de her som mener at Kaos snarest bør slutte med utleie av båten sin. Dette kan du ikke Kaos - basta. mvh FredT Redigert 23.Juli.2008 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
kaptein kaos Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Takker så mye for all ros og kritikk jeg har fått i denne tråden. Hadde det ikke vært for den type tilbakemeldinger vi gir hver andre, hadde vi mennesker ikke hatt den muligheten til å bli bedre. Kommer til å ta råd og tips jeg har fått av dere videre i min utleie virksomhet. Og til alle dere som tviler: Bavaria 42 Cruiser er en fantastisk båt og tilbringe ferien sin i Redigert 23.Juli.2008 av kaptein kaos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestlendingen Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Jeg leide selv båten til kaptein kaos her i fjord. Har kun positive ting og si om han. Det var da som det ALTID vil være litt småplokk med en seilbåt. Men disse tingene løste han på en proffesjonell måte. Tror ubehaget denne leietakern fikk i sin ferie skyldes først og femst at tiden mellom overetagelsen var litt for knapp. Men det er jo fellesferie, å da blir det fort sånn. Alle vil jo ha sin uke med båten. Kommer gjerne til å leie båt av han ved min neste ferie Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 fantastisk beleilig med et nytt medlem som gir positiv referanse her Velkommen til båtplassen forresten! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sequoia Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Hehehe... Vestlendingen du Vestlendingen.. eller skal jeg si Kaptein Kaos? Den skinner det vel ikke særlig igjennom. Redigert 23.Juli.2008 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Jeg leide selv båten til kaptein kaos her i fjord. Har kun positive ting og si om han. Artig og tilfeldig(...) at du som nytt medlem melder deg inn akkurat nå...., men velkommen Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.