Jump to content

vrien leietaker

kaptein kaos

Recommended Posts

Trodde først det var en tråd der en leietaker skulle informere om en useriøs utleier... Så feil kan man ta.

Tidligere i tråden nevnes det å gå igjennom båten med et overleveringsskjema både før og etter leie, et slikt skjema ville nok gjort denne saken vesentlig lettere da båtens tilstand ville vært dokumentert.

Prinsippet ved avkortett inbetaling

Jeg ville forventet et tilbud fra utleier om kompensasjon, uteble tilbudet ville jeg gjort eksakt som leietakeren, altså kommunisert kun skriftelig og redegjort for avkortningen, gjerne i Excel ;-)

Vedr Kaptein Kaos sitt syn på telefon vs skriflig kommunikasjon så regner jeg med at Kapteinen skjønner fordelen av å kunne fremlegge skriftlig korrenspondanse i en evt tvistesak. Men jeg kan ikke la være å tenke at her kan det hende leietaker valgte å "stryke kapteinen medhårs" for å unngå yttligere problemer i ferien og at disse "hyggelige telefonene uten klage" rett og slett var et forsøk på å gjøre det beste ut av situasjonen (redde stumpene av ferien)... Jeg er ikke sikker på om jeg ville klart det.

Kim

hvis halvparten av de feilene leietageren påpekte er korrekte , mener jeg dette dreier seg om den mest useriøse utleieren JEG har lest om. hvis båten leies ut til halv pris i forhold til andre tilsvarende båter . javel, da kunne jeg sett mellom fingrene ,men slik kk opptrer i denne tråden synes jeg er viser totalt mangel på kundevennlighet og serviceinnstinkter. :nonod::nonod:

Ok, la meg forklare for de tranglærte :eek:

Leietaker hadde ingenting å klage på. Etter de først la avgårde etter 2 dager var ALT, og da mener jeg ALT i orden. Jeg opptrådde proffesjonelt og serviceinstilt med godt humør hele tiden slik jeg altid gjør. Vi snakker om ufattelige pirkete mennesker her, som gjør alt de kan for å få klaget på et eller annet, slik de sikkert nok altid gjør. De hører jo til en annen klasse en meg, det er ingen som helst tvil om. Jeg vil også nevene at i akkurat de 2 dagene, som leietaker måtte vente, var slusene på full gap ovenfra. Det hjalp vel ikke akkurat på humøret til leietaker :sweat: Og det var først da han trykte den vel detaljerte mailen sin igjennom ledningene og helt ut til nordsjøen der den dukket opp i min innboks. Det var da jeg skiftet jeg takt og tone. Hadde jo aldri i verden giddi å lagt ut den tråden her hvis det ikke var fra mitt synspunkt jeg ville vinkle det. Man blir jo liksom litt paff da, når leietaker etter overlevering er blid og fornøyd i telefon. Og ca 3 timer senere sender han avgårde denne mailen som sikkert fler av dere har lest regner jeg med siden det er den tråden starter med! Det med overlevering til neste leietaker hadde vi avtalt på forhånd lenge før. Og jeg hadde jo allerede kompensert for det :cryin:

Og Timaeus, la meg ta det eksempelet med kartplotteren. Hva ville du gjort som utleier når plotteren i båten du har leid ut ryker pga. en garantifeil i en havn langt hjemmenfra? Hadde du dratt umiddelbart ned å skrudd den opp for å fikse den? Neppe! Det har seg slik, at elektronikk kan svikte. Man skal aldri stole helt og fullt ut på disse vindunder hjelpemidlene. Det er derfor jeg altid har karter, kompass, kurslinial og plotter tilgjengelig. Jeg ringte importør av kartplotter med en gang jeg fikk høre om det som hadde skjedd. Importøren svarer da desverre at når slikt skjer så må den deffekte leveres inn, hvilket leietaker ikke gjorde. Han kunne jo levert den rett til marinaen i der han hadde lagt til. De er forhandler av samme merke. Jeg hadde jo håpet at importør og forhandler kunne stilt opp med en ny en fra butikken. Men slik praksis har de altså ikke. Kjipt, siden det handlet om en leiebåt. Det jeg fikk som svar fra importør var at han for gud skyld håpet at leietaker hadde kunnskap med papirkart! Hvilket jeg ikke kunne svare helt sikkert på. Jeg og importør, diskuterte det med dagens båtfolk fra muligens et visst sted, der man har god økonomi og kjøper dyre store båter. Om hvor mye spørmål og henvedelser importør fikk om uvitende båtfolk som har gått på, for så etterpå ringe dem og klage på hva som feiler det dyre navi systemet de hadde på sin båt!?! Sef. snakker vi om norges største importør av fritidsbåt elektronikk. Så de får nok en del henvendelser iløpet av den korte sommeren vi har her. Jeg vil tilslutt her komme med en stor takk til nettopp denne importøren, for at de 1 dag etter at jeg leverte inn den deffekte plotteren. Leverte en helt ny til den nye leietaker på stedet. Og denne nye leietakeren er strålende fornøyd med båten han leier akkurat nå for og nevne det :yesnod:

Jeg er ingen useriøs person når det kommer til kundekontakt, selv om svaret på mailen og deler av tråden virker sånn. Jeg og leietaker for være glad for at diskisjon i form av tekst ikke er noe spesiellt risikabelt. For uenige er vi enda.. Da han nekter på det sterkeste og betale for seg. Og ja jeg legger meg flat for kritikk på ting jeg har gjort ved dette leieforholdet. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden.....

Dere alle har vel fått en parkeringsbot ikke sant?...hva sier parkerings selskapet eller inkrevningsbyrået. Hjelper ikke å klage før boten er betalt gitt. De blir bare provosert på folk som prøver å holde igjen pengene. Dette straffer seg sef. for den klagede, med at han/hun desverre må betale 10 ganger så mye tilslutt.

Jeg har ikke tenkt til å kalle inn noen for å kreve inn pengene mine, men tenk hvor utrolig bedre kontakt jeg og leietaker hadde hatt hvis han hadde kommet til meg med det han hadde og utsette på leieforholdet, etter at beløpet var betalt inn i sin helhet.

Takk for at du nevner nordsjøen Timeaus!...tenk ja her koser vi oss hver eneste dag på norges beste arbeidsplass, med hav på alle kanter! Har ikke møtt en eneste kollega som kjeder seg jeg.....

hmm.... nå skal jeg snart hjem etter 14 dagers jobb og ha mine vanlige 4 uker fri og, blir nok ikke kjedelig det heller :seeya:

n606536641_223450_4601.jpg

Redigert av kaptein kaos (see edit history)

Forstår ikke helt hvorfor leietaker ble hengt ut av kaptein kaos her på baatplassen .

Ble leietaker truet, ? : betaler du ikke alt så skal jeg henge deg ut på baatplassen.no ?

Jeg synes det er for lett å henge ut folk og bedrifter på baatplassen og om baatblassen brukes som ett slags trusselorgan for å oppnå full profitt for en magelfull tjeneste så ønsker jeg ikke å hvere medlem av en slik mobb og dermed pasiv deltager i slikt.

Ut i fra det som er kommet frem her bør den uheldige leietageren som ble uthengt her få en unskyldning fra baatplassen.

Jeg synes det er for lett å henge ut folk og bedrifter på baatplassen og om baatblassen brukes som ett slags trusselorgan for å oppnå full profitt for en magelfull tjeneste så ønsker jeg ikke å hvere medlem av en slik mobb og dermed pasiv deltager i slikt.

Her er jeg ganske så uenig med deg "fiskebat".

Jeg la selv inn en tråd vedrørende navngitt firma/firmaer da jeg opplevde en særs ubehagelig mottakelse og avvisning ved reklamasjon. Selv synes jeg at jeg kun la ut faktaopplysninger og forsøkte å være så korrekt som mulig. Hadde jeg derimot forsøkt å "vri sannheten" så hadde jeg nok ganske fort blitt stoppet. VI har både moderatorer og driftere av dette Forum som er meget oppegående og sørger for at navngitte parter blir informert. Dessuten synes jeg det også er en god selvjustis blandt medlemmene her (unntak vil det altid være). I denne tråden er ingen navngitt, verken utleier eller leietager så her er det ingen som lider annet enn nicket til utleier til en viss grad. Når du ser reaksjonene på denne tråden så er det heller ikke slik at dette forum fungerer som "Gutteklubben Grei" hvor alle støtter ukritisk opp om medlemmene, heller tvert i mot. At du velger å være passiv deltager i slike tråder gjør deg til medlem av flertallet og dette skal du bare fortsette med. Vi velger selvsagt selv vilke tråder vi ønsker å delta i, men at det skal være rom for alle typer tema ser jeg som en selvfølgelighet. Også frustrasjons-tråder som denne. Det er ingen tvil om at Kaptein Kaos er kommet i et dillemma hvor han ser denne leietageren som unødvendig pirkete og kranglete og derav blåser ut sin frustrasjon på denne måten, men fra det til at dette skal være et sted for noen som ønsker å henge ut og "mobbe" andre, nei dithen er det lysår ! Til det er forumet for seriøst drevet...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for morsom tråd! :smiley:

Vil si at i tilfeller hvor man har med useriøe aktører, kan det i mange tilfeller være på sin plass å holde igjen deler av beløpet, for å kunne forsikre seg.

Å komme i etterkant etter at man har betalt inn hele beløpet, for å kreve avslag har jeg opplevd tidligere at er nesten umulig når utleier/selger setter piggene ut.

Kunne vært interresant å høre hvor mye differansen er mellom restbeløpet som leitakeren krever å få i avslag og restbeløpet som Kaoskapteinen mener å ha til gode.

Artig å se hvordan Kaoskapteinen veksler mellom utrykksmåtene sine. :crazy: fra sprø innlegg til mer seriøse :confused:

Hele diskusjonen ville vært mer interressant hvis leietakeren også kunne fått sagt sitt.

Hvis jeg har lest riktig, mener Kaptein Kaos at de fleste av klagepunktene til denne vanskelige leietakeren faktisk må kunne tillegges tidligere leietaker, altså vedkommende som ikke har tilbakelevert båten til avtalt tid og i avtalt rengjort forfatning.

Synes faktisk den tidligere leietaker burde vært omtalt som vanskelig, det er jo tydelig vedkommende som ikke har oppfylt sine forpliktelser.

Hvilke reaksjoner er fremført overfor tidligere leietaker?

Mvh Aquarius

Det vil alltid finnes en type mennesker som skal klage på alt og ingenting ,de samme menneskene er også slike som synes alt er for dyrt de skal prute på prisen og lete etter feil slik at de kan få avslag i pris.

Det er typisk at de kommer i etterkant med sin missnøye.

Hadde jeg vært i kaptein kaos sitt sted hadde jeg nok reagert slik som han også gjør.

roy_n

Det vil alltid finnes en type mennesker som skal klage på alt og ingenting ,de samme menneskene er også slike som synes alt er for dyrt de skal prute på prisen og lete etter feil slik at de kan få avslag i pris.

Tror nok ikke denne leitakeren trengte å lete lenge før han fant alvorlige feil/magler

Det vet jeg dessverre ikke noe om for jeg var ikke tilstede når båten ble overtatt av leietaker,men jeg forstår det slik at kaptein kaos utbedret manglene før overtakelsen og har gitt leietager tibud om kompensasjon for forsinkelse og ulemper.

Kan ikke frorstå at leietaker kan kreve mer.Når han overtok båten så aksepeterte han tilstanden den var i.

Hvis ikke dette var tilfredstillende burde han påpekt det med en gang eller bed om at leieforholde måtte avbrytes.

Jeg mener nå det er bare tull å komme å klage når en skal tilbakelevere leid gjenstand å nekte å betale leien da forstår jeg det slik at de kanskje ikke evner å betale eller de er av den typen som ikke er villig til å gjøre opp for seg.

roy_n

Redigert av roy_n (see edit history)
Når han overtok båten så aksepeterte han tilstanden den var i.

Hvis ikke dette var tilfredstillende burde han påpekt det med en gang eller bed om at leieforholde måtte avbrytes.

Har man noe valg når kjærring og unger er klar for seilferie og alt annet på leiemrakedet er bortleid.... Alternativet er jo å avbryte leieforholdet som du sier, men det er ikke så lett å ordne med nye ferie sånn på sparket når bilen er pakket for seiltur og man har 7 dager til dispsoisjon...

Jeg synes det er tåpelig av deg å si at man aksepterer båten i den tilstand den er uten videre når man ikke har noe reelt valg om ønsker seg en seilferie i leid båt.... De av oss som har barn kjenner fort til skuffelsen som kommer blant barna om det blie kanselering i planen. Så de å si at man har akseptert båten og dermed skal betale fullt ut for en halvt levert produkt synes ikke jeg er normalt. Det kan jo tenkes at når leietaker omsider fikk tilgang til båten så måtte de laste ombord utstyr får kjærring og under ombord og komme seg avgårde.... De fikk tilgang til båten klokken 19.10 på kvelden og det går gjerne en time eller to før alt er klart od de kan legge ut... Da blir det gjerne til at leietager stoler på utleier om at alt er i orden før seilasen starter, hvilket nok var en sstro tabbe i denne sammenhengen..

Sakens kjerne her er at utleier har annonsert og leid ut en båt som ikke er i den tilstand den skulle vært i, ble ikke levert til den tiden den skulle..... Dette medførte at leietaker ikke kom dit de hadde planer om og ikke fikk den ferien han var blitt forespeilet..... Dette gir selvsagt grunnlag for reduksjon av leien, og etter som jeg kan se så snakker vi om en relativt kraftig leiepris etter mitt syn Avtalt leie dager kr 3* *** vitner om noen tusenlapper i allefall og for dette beløpet så bør man kunne forvente seg en båt i perfekt stand som skinner, en flaske hvitvin og en six pack i kjøleboksen... Svikter noe underveis så er det naturlig at utleier viser initativ til å saken løst.. i dette tilfellet så sviktet kartplotteren eller den virket ikke fra dag en for alt jeg vet.... Her forventer utleieren at leietager skal ta ut plotteren og oppsøke en leverandør i land for å få dette utbedret.... Hallo!!! Dette henger ikke påp greip.... Her burde utleier tatt et initativ til å skaffe en kartplotter til båten promte..... om butikken i havnen selger dette, eller har folk til å se på dette så burde selger sørge for at dette ble fikset umiddelbart... En som skal være seriøs i utleiemarkdet har selvsagt orden på slike ting.... svikter det så er bare få ting i orden ASAP, koste hva det koste vil.... Hvis ikke så er det normalt med en kraftig reduskjon i leieprisen...

Jeg formoder selvsagt at den seriøse utleier tok et initativ mot utleier lenge før leietager var nødt til å sende sin mail til utleier med sitt forslag til kompensasjon på det ubehag de måtte ha følt.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Og Timaeus, la meg ta det eksempelet med kartplotteren. Hva ville du gjort som utleier når plotteren i båten du har leid ut ryker pga. en garantifeil i en havn langt hjemmenfra? Hadde du dratt umiddelbart ned å skrudd den opp for å fikse den? Neppe! Det har seg slik, at elektronikk kan svikte. [...] Han kunne jo levert den rett til marinaen i der han hadde lagt til. De er forhandler av samme merke.[...]

Hvis dette var snakk om en ukes utleie (i praksis 5 dager pga startvanskene) så kommer ikke denne båten så langt hjemmefra, vel? Uansett, en leietaker bør ike demontere utstyr og levere det til reparasjon eller reklamasjon. Eneste akseptable er at eier kontakter lokal reparatør eller forhandler og gjør de nødvendige avtaler.

Dere alle har vel fått en parkeringsbot ikke sant?...hva sier parkerings selskapet eller inkrevningsbyrået. Hjelper ikke å klage før boten er betalt gitt. De blir bare provosert på folk som prøver å holde igjen pengene. Dette straffer seg sef. for den klagede, med at han/hun desverre må betale 10 ganger så mye tilslutt.

Her tror jeg du blander kortene litt. Dersom det er en offentlig parkeringsetat er du nok pent nødt til å betale før klagen blir behandlet. Er det derimot snakk om et privat parkeringsselskap blir det et helt annet spørsål. De har ikke en gang anledning til å benytte inkasso når du melder at kravet er omtvistet.

Vanlig praksis på baatplassen har vel vært at dersom en identifiserbar virksomhet eller person blir tema for en diskusjon som denne så skal vedkommende varsles for å få anledning til å forholde seg til diskusjonen og de påstander som framsettes. I dette tilfellet er vel ikke leietaker identifisert. Det kan for øvrig godt hende at leietaker allerede kjenner til tråden, men velger å følge den opp utenfor dette forumet.

Vanlig praksis på baatplassen har vel vært at dersom en identifiserbar virksomhet eller person blir tema for en diskusjon som denne så skal vedkommende varsles for å få anledning til å forholde seg til diskusjonen og de påstander som framsettes. I dette tilfellet er vel ikke leietaker identifisert. Det kan for øvrig godt hende at leietaker allerede kjenner til tråden, men velger å følge den opp utenfor dette forumet.

Veldig ofte er det også trådstarter som selv gir bedskjed til virksomhet eller person som blir omtalt, her har også Kaptein Kaos blitt oppfordret til å gjøre dette - noe han har han valgt å ikke gjøre.

Ikke så rart når han har en så tynn sak som dette og er noe av det mest useriøse jeg har sett både i måte å leie ut på og ikke minst sin måte å håndtere reklamasjonen på - han velger gang på gang å angripe mann (leietaker) og ikke løse sak, måten han omtaler leietaker på er lavmål.

Er det noen av dere som har prøvd å prute på prisen på en sydenreise fordi at hotellrommet ikke var som på bilde i katalogen eller fordi stranden ikke var helt sånn du hadde forestilt deg.

Har sett på tv2 hjelperdeg at noen har prøvd uten at de har kommet så godt ut av det.

Det er ikke min mening å forsvare hverken kaptein kaos eller leietager,men jeg vet ut av egen erfaring med utleie av bolig at det er mange merkelige mennesker.Har også drevet litt med utleie av bruktbiler da har jeg opplevd at det har vært kunder som har forventet å få en helt ny bil for en leiepris som tilsier at en får en godt brukt.De har ofte leid bilen og kommet igjen senere å klaget.

Så mine komentarer i denne tråden er basert på egene erfaringer å generelt grunnlag.

roy_n

Svikter noe underveis så er det naturlig at utleier viser initativ til å saken løst.. i dette tilfellet så sviktet kartplotteren eller den virket ikke fra dag en for alt jeg vet.... Her forventer utleieren at leietager skal ta ut plotteren og oppsøke en leverandør i land for å få dette utbedret.... Hallo!!! Dette henger ikke påp greip.... Her burde utleier tatt et initativ til å skaffe en kartplotter til båten promte..... om butikken i havnen selger dette, eller har folk til å se på dette så burde selger sørge for at dette ble fikset umiddelbart...

Noen som fortsatt har trangt for det ser jeg!

Jeg ringte importør av kartplotter med en gang jeg fikk høre om det som hadde skjedd. Importøren svarer da desverre at når slikt skjer så må den deffekte leveres inn, hvilket leietaker ikke gjorde. Han kunne jo levert den rett til marinaen i der han hadde lagt til. De er forhandler av samme merke. Jeg hadde jo håpet at importør og forhandler kunne stilt opp med en ny en fra butikken. Men slik praksis har de altså ikke. Kjipt, siden det handlet om en leiebåt.

]

Dette betyr at denne aktuelle improtrøren forteller meg at det finnes desverre ingen annen løsning enn å sende den inn for å få byttet den. Det er noe så kjent i elektronikkens verden som heter RMA http://en.wikipedia.org/wiki/Return_mercha...e_authorization OK?

Det er ikke sånn med elektronikk at en slask av en mekaniker langs kysten kan putte pølselabbene sine på den, slik som Sydvesten gjør på selv på Brunvoll semidieselen i sin gamle sjark. Og ja leietaker var forlengst helt i enden ved vår vakre sørlandskyst på sin andre uke i leieforholdet. Noter dere at plotteren var det eneste leietaker utrykte seg missfornøyd med på turen sin over telefon!

Redigert av kaptein kaos (see edit history)
Har også drevet litt med utleie av bruktbiler da har jeg opplevd at det har vært kunder som har forventet å få en helt ny bil for en leiepris som tilsier at en får en godt brukt.

Der har du jo et godt forslag til kaoskapteinen: han kan starte den maritime filialen av Rent-a-wreck.

Lei-et-vrak - ferien for fingernemme båtfolk.

(Jeg får vurdere å leie ut båten min de få ukene den står på land i tilfelle det er noen som savner hyggen med båtpuss. :lol: )

Hei Katein Kaos.

Regner med at du startet denne tråden for å få høre medlemmenes syn på personen du selv beskriver som en "vrien leietager". Du har beskrevet problemet med egene ord og fått all mulighet her til å fremlegge din verson av saken.

Reaksjonene her på båtplassen har vært noe blandet, men de fleste gir deg liten støtte. Det ser ut til at sympatien går i retning leietager.

Jeg kommer ikke frem til noen konklusjon i mitt inlegg her. Likevel vil jeg gi deg et råd. Les gjennom tråden på nytt og forsøk å ta opp noen av poengene. Vær ydmyk og hold åpent at du faktisk kan lære noe av dette. Det var DU som startet tråden her, og husk: "som man roper får man svar" :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...