Rune Tangen Startet 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2008 Hei, jeg har da problemer med min Marna K 8-11 hk. Lurer da på om det er noen moror kyndige i Grenlands området (Skien, Telemark). Har Bokstavlig Talt prøvd alt, men får det ikke til, den vil ikke starte... Har overhalt magnet, kjøpt ny forgasser, bytta topp-pakning etc., osv.... Trenger sårt hjelp, Hadde vært ålreit med hvertfall 1 tur før sesongen er slutt.. Takker for alle svar. Mvh R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 "Vil ikke starte" - hva i all verden er det for noe tull. En 8-11 SKAL starte så sant den får drivstoff og luft Fra spøk til alvor: 8-11 er noe av det mest startvillige og pålitelige som er produsert. Hvis du kan bidra med litt mer info så bør det være mulig å få den igang. 1) Kompressjon? Har den såpass kompressjon at den er virkelig TUNG å få over topp. Dvs du må ta skikkelig i for å sveive den helt rundt? Hvis kompressjonen er for dårlig kommer den vanlige leksen med lekke ventiler, slitte fjærer osv. Det kommer vi tilbake til hvis du mener at kompressjonen. 2) Bensin? Du har ny forgasser, men hvordan er den innstilt? Er du sikker på at motoren får bensin inn? Jeg vet ikke helt hvilken forgasser du har, men hvis det er en slik "svarteper" som var mye brukt på 8-11 så finner du en skrue som styrer "blandingen". Den kan du regne med å skrue helt inn, til den "bunner" mot setet. Deretter skruer du den ca 3,5 - 4 hele omdreininger ut igjen. Da har den passende åpning til å begynne med. 3) Tenning? Med overhalt magnet og gode plugger burde ikke gnisten være noe problem. Men spørsmålet kan være om den kommer til riktig tidspunkt. Har du sjekket gnisten? Er den frisk og fin? Du MÅ også sikre deg at gnisten kommer på den omdreingen motoren komprimerer. Slik at du har maks trykk i cylinderen når gnisten kommer. Det KAN nemlig være mulig at magneten er montert 1/2 omdreingen feil og da vil gnisten komme når motoren skal begynne å suge inn luft/bensin-blandingen. Hvis det er dette som skjer så kan motoren umulig starte. Men som sagt: har du sjekket det som er nevnt ovenfor og kan komme med en fornuftig tilbakemelding på dine "observasjoner" så er vi et godt skritt videre. PS Jeg mener å huske at du spurte om noe lignende for et par år siden - eller er det jeg som roter? DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
logget av Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 (redigert) "Vil ikke starte" - hva i all verden er det for noe tull. En 8-11 SKAL starte så sant den får drivstoff og luft Det kan du ikke mene Poseidon. Du kjenner jo til litt av min bakgrunn, og jeg kan garantere deg at en motor veldig godt ikke trenger å starte selv om alt er i orden. I alle fall i henhold til noen kunder som egentlig ikke skal ha noe repparert men som bare trenger det vi kaller "litt trøst". Ellers må jeg si forklaringen din på dette problemet er svært god til skipselektriker å være. Motoren starter nok ganske snart. Redigert 23.Juli.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Tangen Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 hei,hei... Litt historie, Jeg kjøpte nå denne koggen i fjord høst. Gjorde ingen ting med motor i vinter, bare selve båten. Jeg har bare hatt problemer og må si jeg er dritt lei hele motoren. båten har liggi på vannet i 2 mnd å ikke vært på en eneste tur enda. Ganske slitsomt. 1) Kompresjon: Den er tung å sveive over topp så mener jeg har den kompressjonen som skal til. 2) Bensin: Ny forgasser ja, Det er en Dellorto forgasser som er nyinnkjøpt fra Marna Motor i Mandal. den har Faste dyser, så den har bare en tomgangs-skrue som justerer luft mengden. 3) Tenning: Magneten har vært på overhalling, men virka som den ikke gnistet ordentlig, så har vært i Larvik hos en Magnet ekspert og fått sjekket den i dag. den var helt som den skal være. Har bytta pluggledninger, plugger og plugghetter (Plugghetter uten motstand). Tennings tidspunktet mener jeg at jeg har fått stilt inn, men som sakt er jeg en amatør, så kan egentlig ingen ting om dette. Har nok ikke pratet med deg/dere her om sånnt før nei, er helt fersk.. hehe Hjertelig tusen takk for dine svar. setter stor pris på det. Mener å huske at jeg har lest en post som du har svart på, ang. noe i Langesund. er du fra dette distriktet?? Mvh R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Har sett mange som sveiver på seg litervis med svette av disse motorene uten at der er noe som helst feil med motoren... Er tenning og forgasser noenlunde i orden er trikset for å få start slik: Hold inne choken og sveiv til du hører tydelig at motoren suger i seg luft, slipp choken og dra den over topp og den skal da starte. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Rune Tangen Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Det her jeg også prøvd, føler at jeg har prøvd alt...:( R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 I snekka mi hadde jeg en eldre Marna, der hadde registret hoppa over ei tann eller to, da var den ganske lei å få liv i... Her fant jeg et bilde av motorn også: Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Poseidon Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 .....Ellers må jeg si forklaringen din på dette problemet er svært god til skipselektriker å være. ..... Hvis du hadde visst hvor mange nautiske mil jeg har sveivet diverse gamle bensinmotorer på 1950 og 60-tallet, og hvor mange forgassere som er plukket i småbiter, så hadde du ikke blitt det minste overrasket Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.