smuss Startet 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2008 Som jeg tidligere har nevnt har jeg og min bror akkurat kjøpt oss en nidelv 24. Vi har jo registrert at dette med pakkboks er noe man skal etterse før man drar på tur. Problemet vårt er at vi ikke finner noen pakkboks. det eneste vi finner er; Jeg tenker på den der hylsa som er festet med klemmer. Er dette istede for pakkboks. og hvorrdan smører vi denne? hvor ofte? hvilken smørning skal brukes? kan det gjøres når båten ligger på vannet? mvh smuss Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Det er volvokondomet, etter sjøsetting skal denne blære trykkes inn, og luft/vann renner inn. Dette for å fylle akslingen med vann. Ved luft vil du få vibrasjon, så lufta må ut. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sun Flyer Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Den er maken til min. Har yanmar 55 hk på en fransk seilbåt fra 2002. Veldig grei pakkboks. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
smuss Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Det er volvokondomet, etter sjøsetting skal denne blære trykkes inn, og luft/vann renner inn. Dette for å fylle akslingen med vann. Ved luft vil du få vibrasjon, så lufta må ut. ok, men hvilken blære som skal trykkes inn. er den inntrykt på bilde? skal ikke oljes/smøres? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 slapp av, når du har sjøsatt, klemmer du sammen kondomet, det er ikke noen blære der. luft i systemet skvises ut av vanntrykket, så er det gjort og om alt er i orden er systemet tett. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Før sjøsetting skal det legges på bittelitt vannfast fett mellom aksling og gummi, det er alt. Du får inn fett under "leppa" ved å klemme på denne (gjøre den u-rund) på samme måte som når du skal slippe ut lufta etter at båten er på vannet, men før du starter å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Det er svært viktig å bruke riktig bruksanvisning i dette tilfellet. RFSU sier at luften skal forhindres å samle seg opp ved å klemme på tuppen av kondomet ved montering. Dette er dessverre ikke mulig på VP kondomet for der stikker akslingen ut. Man må derfor på dette kondomet klemme på siden og ikke foran. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 hvilke smøremiddel skal jeg smøre med da, en slags type grease.? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Her var det fristende å gi anbefaling om et eller annet RFSU produkt, men du skal benytte samme type fett som benyttes i pakkbokser. Sjøvannbestandig og varmebestandig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
smuss Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 ok! har vært inne på maritim og lett etter det nå, men finner det ikke. noen som har en link til meg med det rette produktet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 her ville jeg brukt propellakselfett. Dette er av bedre kvalitet enn vanlig vannfast grease. Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 takker og bukkerr ingar;) kan jeg gjøre dette når båten ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 gejntar: kan jeg gjøre dette når båten ligger på vannet?! synes det kommer inn litt mye vann,så tenkte å ha på litt. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) tja det skulle vel gå. Ellers høres det ut som den er litt slitt hvis det renner vann inn der. PS den slites fortere hvis det ikke er fett der. Redigert 12.August.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 lekker litt ja. etter 4 timer, er det vel anslagsvis ett halvt pump med lensepumpen. håndpumpe. vetke om dette er mye eller lite eller normalt. -smuss- Sitér dette innlegget Link to post
uterus Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) Har samme akseltetning som deg og har skiftet nylig. Volvo penta har et spesialfett som følger med denne foringen. Hvis det lekker; er det fra gummien rundt aksling eller metallklemmen rundt skroggjennomføring. Denne blir av og til ristet løs og kan lekke litt. I manualen for foringen står det at du skal smøre hver 100 time (eller noe i den dur), med tuben som følger med skviser du bare inn fett mellom "leppa" og akslingen (dette kan gjøres med båten på vannet). Neste gang du er på land: Trekk ut aksling og sjekk den for riper etc under foring. Dette spiser opp gummien. Hvis den er montert som den skal er det ingen lekkasje Redigert 12.August.2008 av uterus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 ..Volvo penta har et spesialfett som følger med denne foringen. I manualen for foringen står det at du skal smøre hver 100 time (eller noe i den dur), med tuben som følger med skviser du bare inn fett mellom "leppa" og akslingen (dette kan gjøres med båten på vannet). Jeg bruker denne tråden fra 2008 til å spørre. Er det noen som vet hva dette spesialfettet heter, evt. link til leverandør ? Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 i denne brosjyren fra Volvo Penta sies det ikke noe om at du skal bruke et spesialfett til pakkboksen. Kun "smørefett". http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Parts%20brochures/Rubber%20Stuffing%20Box%20-%20No.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 (redigert) Kan jeg bruke samme type som på de fettkopp-fylte pakkboksene, tro ? Er det ikke EP-2 den heter ? Redigert 21.Oktober.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.