Lodott Startet 23.Juli.2008 Del på Facebook Startet 23.Juli.2008 Hei. Har en scand 26 HC 86 mod. Ankervinsjen min er ikke helt i form og mulig jeg trenger ny. Først den jeg har. Den er ikke fritt fall. Husker ikke merke men er ikke noe av de kjente her hjemme. Når jeg skal kjøre den ut stopper den opp. Akkuratt som om den holdes igjen og presser jeg på, går sikringen. Opp igjen fungerer den helt fint. Selv med press på anker. Har løsnet tau fra vinsjen uten at det hjelper. Ikke noe brems på den som jeg har funnet heller... Noen av dere som har vært bort i dette før.. Skal prøve og guffe på med smøremiddel og se om det har noe effekt.. Men, i tilfelle ny. Hva bør jeg gå for på en sånn båt.. har sjekket maritim og de anbefalte engbo midi 201 (?) 600W KSH arendal anbefalte Quick Genius 800W Navigare fikk jeg bare en kopi av ett ark på Ilas!!! Noen som har noe forslag. Vil (Selvfølgelig) få det billigst mulig men dog kvalitet. Tror jeg vil montere innenbords da jeg har plass.. Og vil og ha fritt fall. Noen som har ett greit forslag til å pumpe for å lense septik elektrisk?? har kvern fra doen til tank og man.pumpe videre som ligger litt krokkete til.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Anbefaler deg å gå inn på en nettside, eksempelvis hos Seatronic. De har et stort utvalg av ankervinsjer. Deretter kan du ta en telefon til dem i morgen tidlig. Dette vil gi deg svært verdifull info. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 (redigert) Har hatt både Engbo med tau og to Ilas vinsjer med kjetting. Begge har fungert greit. Ingen spesielle problemer den tiden jeg hadde båtene. Nå har jeg en Ilas 1000 W fritt fall med kjetting, ny av året da den andre blei stjelt. Fungerer smertefritt. Veldig fornøyd. Ikke akkurat spesielt billig, men som sagt utallige ganger, kvalitet koster gjerne litt mere. Redigert 24.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Har hatt litt forskjellige vinsjer. Prøvde en engbo 201 i fjor, men den går sykt sent når den får litt belastning tikk...........tikk............tikk.............tikk, jeg ble sprø av det... en annen ting med den er at dersom du skal stoppe og starte inngkjøringen, så hender det at du må kjøre utigjen for å få den igang igjen.-... men klart, billig er den. Quick vinsjen er også billig og er solid. men den går også sent.........skal du har fart så blir det fort dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Hei. du bør ihvertfall ha en vinsj som er større enn 500W. Helst 1000W. inntrekkingshastigheten på en 500W er veldig lav. Hadde en 500W Ilas på en joda 8100, og den brukte en evighet for å dra inn tauet, hadde en 1000W Ilas på en ramin 30, og det var en annen verden. Har hatt både Engbo 32 og 40 og og var veldig fornøyd med begge. Alle Engbo vinsjene med unntak av mini og midi er 1000W. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Hvilket merke paa vinchen vet jeg ikke. De anerkjente paa markedet er vel alle av bra kvalitet. Men ikke kjop en for liten en for aa spare noen faa kroner. Det vil du angre paa senere. Tror jeg ville gaat for en paa 1000W. Du spurte ogsaa om elektrisk septikkpumpe. Igjen, ikke gaa for det billigste paa markedet, ikke taaler de torrkjoring og de tetter seg eller gaar i stykker. Snakkker av erfaring, har byttet 3 septikpumper av billig typen med ett par aars mellom rom. Ble saa lei av aa grave i dritt, at jeg monterte manuell i stedet. Men tilbake til elektrisk. Denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=1479...upkey=002004040 Er etter min mening vaert hver krone. Har hatt den i 5 aar naa. Aldri noe tull, og jeg har kjort den torr over lengre tid uten at den har tatt skade av det. "Gulper" litt av ett navn paa ei septik pumpe. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Cetus Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hei Gå inn her og se....de sender i post til Norge uten svensk moms...momsen betaler du til norge. http://www.loggin.se/sidan.htm Morten Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 VINSJ FORAN: Ville ha valgt vinsj som ikke er fritt fall. Grunnen til dette er: - Vanskelig å legge ut ankeret gradvis langs bunnen med fritt fall- vinsj plassert foran. Kjettingen legger seg bare som en samlet klump. - Vanskelige å vite hvor mye kjetting som er lagt ut med fritt fall. Da kjettingen får en fryktelig fart, og det er vanskelig å telle merker. VINSJ BAK: - Anser fritt fall vinsj som klart det beste. - Det er så enkelt, bare trykke på utløseren, når man seiler inn mot land, kjettingen går ut av seg selv, trenger kun å tenke på å manøvrere. - Når båten er ikke helt inn mot land, stopper man uttrekket og anker strammer seg opp den siste biten som man har igjen mot land. - Kan ikke bli enklere med fritt fall. KJETTING/TAU: Ville helt klart benyttet kjetting. da det samtidig fungerer som dauman. Det gir også mykere bevegelser, da kjettinge henger i en bue mot bunnen. Mykere bevegelser tror jeg også hindrer at ankeret løsner. Ulempen med kjetting er at det bråker litt. VALG AV VINSJ FABRIKAT: Er ikke så opphengt i merket, da det viktigste er service og oppfølging fra båtbutikken i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 ...Noen som har ett greit forslag til å pumpe for å lense septik elektrisk?? har kvern fra doen til tank og man.pumpe videre som ligger litt krokkete til.. To forslag: Enten "ejektor" for automatisk tømming. Se Tømming av septik, innlegg 56, eller Kjøpe brukt(!) Whale Gulper, brukt en og en halv sesong. Som ny. Halv pris. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 (redigert) du bør ihvertfall ha en vinsj som er større enn 500W. Helst 1000W. inntrekkingshastigheten på en 500W er veldig lav.Hadde en 500W Ilas på en joda 8100, og den brukte en evighet for å dra inn tauet, Er ikke enig med deg ..monterte selv en ILAS 500w på en Scand Tropic (som i størrelse kan sammenlignes med båten som emnestarter har) Den var utstyrt med blytau og det var mere enn bra nok for normal innaskjærs ankring.Du har rett i hastigheten men har vi så forferdelig hastverk bestandig? Et lite poeng er også prisen.(Jeg betalte for komplett system i 2000 ca kr.11.000,- som jeg monterte selv,det er jo halve 'morroa') Tilsvarende vinsj har jeg på nåværende båt også men den sto på båten da jeg kjøpte den så jeg vet ikke hva prisen er idag. SOLO Redigert 28.Juli.2008 av Solo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hadde samme 'kvaler' tidlig i vår. Valget falt på en ILAS 500W - som er tilstrekkelig for meg. Fungerer helt greit. Fjernkontroll er et must hvis en er mye ute alene. Sitér dette innlegget Link to post
Feber Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Jeg har en Inter 25 med en ny Engbo midi. Om den er sterk nok eller om det finnes andre som er bedre, vet jeg ikke. Men servicen til Engbo er strålende. Setskruen til føleren var falt ut og føleren la seg som en kile. Engbo var der en gang (og da bytett de styringsenheten, men det var altså ikke den). Så laget de en avtale med et lokalt verksted - og de kom i løpet av fire timer. Og så ringte Engbo opp straks etterpå og spurte om alt virket. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Vil gjerne få tilslutte meg "hyllesten" av Engbo. Jeg har selv en 20 år gammel serie 32 winch som releet tok kvelden på i helgen. Ringte Engbo for å kjøpe nytt. Dette kostet ca 700,-. Når de ble klar over at jeg hadde en såvidt gammel winch fortalte de at motoren plede å ta kvelden på omtrent samme tid som releet om man hadde klart å bevare det såpass lenge. De hadde da et tilbud på bytte av rele, motor, kabelar til 5000,- Da får man en winch som er god som ny. Resten av delene slites minimalt. Jeg valgte i tillegg å bygge om til trådløs fjernkontroll. Denne med styringsboks (man fjerner den gamle hvite boksen) samt liten nett bryter til dasjbordet kostet ca 3000,- Så for den nette sum av kr. 8090,- + noen timers montering sitter jeg nå med en winch som er god som ny. De nye styringene er også helt supre. Den grønne knappen for step-winching er borte og denne steppen er nå automatisk etter at første kobbertråd har passert føleren. Jeg reiste ned til Tønsberg på morgenen i dag og to-tre timer etterpå var winchen klar til avhenting. De hadde også en mekaniker nede på brygga som hjalp to båter med feil på deres wincher. Lengste ventetid i ferien har vært en dag. Jeg vil med dette få understreke hvor viktig det er med en leverandør som både stiller opp og også utvikler produkter som gjør det gunstig for tidligere kunder å oppgradere det de har for en #rimelig penge". Jeg kommer i hvert fall til å gå for Engbo produkter også i fremtiden. De har mye nytt og spennende. Kryssholt med tauwinch, krysskolt som slipper fortøyningen ved at man med en motor kjører kryssholtet ned i dekket etc.... En levende leverandør med ypperlig service. Annbefales varmt ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
terjegj Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Vil uten tvil anbefale ILAS, da dette er mindre elektronikk enn Engbo. har erfaring med ILAS, og har montert en del av disse, og tilbakemeldingene er meget bra ! Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Jeg vil for min egen del del fraråde noen å gå til anskaffelse av noe fra Anchorlift. I 2005 røk svivelen min; denne ble jeg lovet at jeg skulle få ny. Så hørte jeg INGENTING.... Jeg purret, og purret igjen. Ikke en lyd! Jeg tok opp igjen saken i Mai i år. Fikk kontakt, og deretter ble det HELT stille igjen.... akkurat som forrige gang. Dette er en bagatell til noen få hundrelapper, men også en prinsipiell sak (om enn ikke SÅ viktig) for meg. I det siste er for øvrig baugrullen min begynt å "delaminere", og "rullene" er delt i to. Irriterende, men jeg vet nå at nyanskaffelser - det gjør jeg hos andre. Winchen er en 1500W med 100m 10mm kjetting og 30 kg Shark anker som for så vidt har fungert greit underveis. Vinsjen ble kjøpt direkte fra produsenten, og det er denne jeg kontaktet senere. Sitér dette innlegget Link to post
balsam Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Kjøpte en Quick vinsj for 2 år siden hos Seatronic. Fikk feil på relet, det hang seg opp. Dro til Seatronic med det og de sjekket det opp. Fikk et helt nytt, kostnadsfritt uten noe diskusjon. Helt super kundebehandling, hyggelige og imøtekommende. Anbefaler både vinsj og butikk. Kjøp der du får slik behandling Mvh Balsam Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Jeg ser på å kjøpe vinsj til baugen. Tenker å ha 50m kjetting (8mm) og et ca 15 kg anker. Seilbåten veier sikkert 7,5 tonn ferielastet. På Lewmars sider står det at en skal regne vekten av kjetting + anker x4 for å finne ut hvor stor vinsj en trenger. Er det noe hold i å gjøre denne beregningen? Er dette da i tilfelle max working load dette skal brukes til eller "typisk" working load? Hvor stor forskjell er det på 700w, 800w og 1000w? En lokal forhandler mener at Lewmar vinsj er gode greier, men jeg ser at en 700w Lewmar vinsj koster 50% mer enn 1000w Quick vinsj. Disse har forøvrig ganske lik max og typical working load (med favør til 700w Lewmar). Hva er det som bør vektlegges? Watt eller load? Hva merker er av god kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Uten å spore av tråden på noen måte , så tenkte jeg bare å høre om hvor dem har den beste prisen på blytau til vinsjen ? Selvsagt så var det noe ball med min da jeg kjørte en test på vinsjane mine ,mangler skrog-gjennomføring .Så tauet har så godt som gått av . Beklager om dette roter til litt i tråden,men kan jo være nyttig å høre om best pris på tauet også om du skal ha vinsj . 16 mm blytau i bøtte , til 2.200- er det rimligste jeg har funnet ........ Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Jeg ser på å kjøpe vinsj til baugen. Tenker å ha 50m kjetting (8mm) og et ca 15 kg anker. Seilbåten veier sikkert 7,5 tonn ferielastet. Vinsjen som passer på din båt er fra Quick og heter Crystal 1000. Den er 800w men drar som 1000w. Glassfiberdeksel på dekk bør du fjerne og stenge skruehullene (enkelest vis du feller ned skruer flush med dekk). Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Faxen Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Jeg hadde samme dilemma for 2 år siden. Valget falt på Quick Genius 1000w, og har ikke angret en dag. Handlet hos Seatronic, med super service. På Quich vinsjen kan du selv velge om det skal være fritt fall eller ikke. Kabularet passer for kjetting og tau, om du skulle ombestemme deg. Begynnte med kjetting, men byttet til tau etter ett år. Husk å ha god høyde for tauet, da det har en evne til å bygge seg opp. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bjorngb Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Regner med å bruke vinsj kun med motor i gang og strøm fra både batteri og dynamo. En vinsjimportør sier at det ikke lenger er vanlig å montere et eget batteri for vinsj, men å trekke 35mm^2 kabel til vinsj fra forbruksbanken. Noen synspunkter på dette, eller bør det monteres eget batteri for vinsj? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Ikke nødvendig med separat batteri for vinsjen. Kabeldimensjonen er avhengig av avstand mellom batteri(er) og vinsj. Jeg anbefaler 50 mm kvadrat - da slipper du noe særlig effekttap, og prisforskjellen er bagatellmessig i denne sammenheng. Husk sikringer og gode kabelsko. Jeg har sett såkalte profesjonelle montører som synder i forhold til kabelskoene. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Selv om vinsj trekker 80A - 20m kabel (2x10) og 1v godkjent spenningstap er 32 kvadrat ok. Men hva bør en regne som utgangspunkt for spenningen? Jeg tenker at dynamo holder 13,5v+. Si av batteriene holder 12.0v. Skal en bruke 13,5 eller 12v som utgangspunkt for hvor stor spenning som trengs for tap beregnes? Hva med kabelsko fra seatronic - er de noe å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Hadde engbo midi 201 på min forrige båt, fungerte fint, men metallringene som monteres på tauet rustet fort bort slik at autostoppen ikke lenger fungerte, denne vinsjen var for 12 mm flettet blytau. Nye båten har fått en quick crystal 1000 vinsj, ikke fått montert dette enda, men virker robust og har fin finnish. Valgte med tau grunnet bråk og tyngde med kjetting (brukes primært bare i holmer og skjær for kortere oppankringer. Denne vinsjen bruker vanlig 14 mm treslått ankerline, men ble skuffet da den ankom, er jo ikke noe blykjærne i denne?? Gruer meg litt til å bruke dette da jeg følte blykjærnen gav en ekstra sikkerhet mot at tauet skulle gnages helt over slik at en mister ankeret, noen som har synspunkter og erfaringer til dette? Vurderer å kjøpe kalibrert 6 mm kjetting istedet.... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Tror ikke blykjerne har noe å si på om tauet blir gnaget over eller ikke. Bly er et veldig mykt metall... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.