Jump to content

Ankervinsj. Hva bør jeg velge?

Lodott

Recommended Posts

De nye styringene er også helt supre. Den grønne knappen for step-winching er borte og denne steppen er nå automatisk etter at første kobbertråd har passert føleren.

jeg har også engbo.. men har ingen auto stoppfunksjon og får ikke noe varsel om når dreggen er oppe, før den tar i badeplattformen.. er det noe jeg mangler? eller kan enkelt montere på tauet for å få et forvarsel når det er feks 1 meter igjen? av og til tungvindt å stå å se dreggen lander , samtidig som man gjerne skal ut av trange plasser..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

..... Dro til Seatronic med det og de sjekket det opp. Fikk et helt nytt, kostnadsfritt uten noe diskusjon. Helt super kundebehandling, hyggelige og imøtekommende. Anbefaler både vinsj og butikk. Kjøp der du får slik behandling....
Jeg deler denne vurderingen av Seatronic. Den har minst to elementer.

Seatronic har kompetanse til å anbefale både hensiktsmessig vinsj, kjetting/tau og anker i forhold til båten og i tilegg en betydelig ettermarkedsserice.

Så langt jeg kjenner Seatronic er deres visjon at kundene skal være fornøyde.

Jeg har så langt ikke møtt fritidsbåtkollegaer som er misfornøyde med Seatronic - jeg har ingen aksjer i bedirften men er opptatt av at vi i Norge har et leverings-og ettermarkedsapparat som er til nytte for oss fritidsbåteiere.

• 2 uker senere...
jeg har også engbo.. men har ingen auto stoppfunksjon og får ikke noe varsel om når dreggen er oppe, før den tar i badeplattformen.. er det noe jeg mangler? eller kan enkelt montere på tauet for å få et forvarsel når det er feks 1 meter igjen? av og til tungvindt å stå å se dreggen lander , samtidig som man gjerne skal ut av trange plasser..

Hvis du har en Engbo med blytau så mangler du kobbertrådene som skal inn på tauet. På visjen din skal det sitte en "føler" rett etter kabularet(før tauet forsvinner i kassa). Det kan være denne føleren ikke sitter nærme nok også. Den skal normalt sitte 2-3mm unna tauet. Mangler du kobbertrådene vil ikke føleren ha noe å "føle".

Hvis du mangler trådene så får du kjøpt disse hos Engbo og i mange båtutstyrsbutikker. For montering av disse gjør du følgende: Kjør dreggen opp til det er igjen ca 70-80cm til vannflaten, der tauet nå er ved føleren monterer du den første følertråden. Dernest kjører du dreggen videre opp til den er ca 5-10cm fra der den skal være helt oppvinsjet. Der tauet nå er ved føleren monterer du den andre føler-tråden. Det kan være du må finjustere jitt her, slik at dreggen sitter slik den skal. Det som gjør at du ikke monterer siste føler-tråden der tauet er når dereggen er helt oppe er fordi vinsjen altid vil gå noen cm ekstra etter at føleren gir stoppsignal.

Ble dett uklart så snakk med Engbo, de forklarer villig vekk hifo.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ser ut som valget står på en 1000w Anchorlift eller 800w/1000w fra Quick.

Jeg har ikke sett vinsj fra Anchorlift som passer til Oceanis 343. Den vinsj jeg har montert er Quick Chrystal 1000 men den har vertikalt montert motor på 800w. Verft bruker vinsj fra Lofrans med horisontal montert motor. Husker ikke hvilken type men den går på millimeteren inne i skapen foran i forkabinen. Hvis du tar annen type en Quick Chrystal bør du kunne levere den til bake hvis du ikke har plass til den.

Jeg har lagt ankervinsj på hyllen til neste år - vi har kommet til konklusjon at vi ikke kommer til å ligge på svai noe særlig i år siden vi har en 1 1/2 gutt med oss. Så båten blir nok for liten for ham, men jeg regner med at det kommer en neste år... Jeg tror det kommer til bli en Chrystal eller Antares. Liker at Antares kan vinsjes manuelt.

Har selv Anchorlift 1500W. Den fungerer fint, men all lakk er borte, og det er et eller annet "tæringsmessig" problem.

Når det gjelder service, så ville jeg holdt meg laaangt unna dem. Kontaktet dem angående en bagatell og fikk respons. Deretter opplevde jeg etter min mening " å snakke til veggen". Dette er nok én persons noe spesielle væremåte i firmaet, men jeg er glad for at jeg ikke har måtte reklamere på noe "større". Tror det kunne ha blitt vanskelig.

Har i rettferdighetens navn lest om folk som er fornøyd med Anhcorlifts service, men jeg kommer aldri til å ha noe mer med dem å gjøre. Jeg benytter da også enhver anledning til å gi uttrykk for dette. Dårlig service gir "illojale" kunder....

Jeg så dette spørsmålet litt sent.

Hva mener du med "lås kjetting"?

Jeg har flere assosiasjoner til spørsmålet.

Det skal vist være et gammelt mål på kjettinglende, men hvor mye vet fiskene.

Ang. ankervinsj, Jeg har en Quick 1000 på min 8 tonns båt og er fornøyd etter ca. 3 års bruk. Vinsjen ble intensivt bruk sist år, nå har jeg bar litt dårlig samv. pga. manglende vedlikhold så det for komme med våroppusingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...