Jump to content

Nating av båtskrog.


*Glimt*

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg hvor lenge nating av et skøyte skrog bør holde og om bruk av sikaflex til kitting av natter under vannlinjen er ok. Sitter med båten på land nå etter at omtrent alle natene er løsnet og sikaflexen har detti av 4 år etter arbeidet er gjort :diving::cryin::cryin::cryin: . Har ikke peiling på dette så håper noen kan fortelle meg hva som gjelder.

Link to post

Hei.

 

Under vann bruker vi tjæredrev og linoljekitt utenpå. (Over vann: bomullsdrev og linoljekitt) På dekket har vi en kombinasjon av gammel og ny metode, drev i bunn og sikaflex eller tech7 oppå. Tech7 har vært diskutert at den er for hard for nater på dekk og slipper taket, men vi har ikke vært ute for det ennå. Liker den bedre enn sika pga den hefter lettere. På sikaen må du være svært nøye på at det ikke er fett/olje eller lignende i natesidene. Kanskje for dårlig rengjøring av natene før den ble påført som er årsak til at de slipper?

 

(Du finner mye om Tech7 kontra sika ved å søke på forumet her)

 

Hvis natene fortsatt er fine ville jeg drevet dem, hvis de er blitt vide (finnes sikkert et fagutrykk som jeg ikke kan her) ville jeg vurdert å luse dem.

Link to post

Takk for svar. båten er 44 fot. nating er gjort med bomull og etter fylt med sika. Natingen slipper over alt vor vi har sjekket og vi kan plukke den ut med fingrene. Trodde dette skulle holde mer en 4 år. tok kontakt med firmaet som gjorde jobben i 2004/2005 for å spørre, men sjefen ble nærmest forbanna at jeg i det hele tatt spurte om det og forsvant.Så nå sitter jeg her med båten på land lekk som en sil med kvittering på arbeid gjort under vannlinja for over 100000 og klør meg i hodet å lurer :confused::confused::confused::confused: Er overhodet ingen ekspert på dette men trodde at sikaflex ikke skulle brukes på annet en nating av dekk?

Link to post

Her er maritim brosjyre for sika. Det står kun nevnt sika til dekk/dørk. (Jeg har også hørt at det ikke skal brukes andre plasser)

 

http://www.sika.no/upload/Brosjyrer%20alle...ine_lavoppl.pdf

 

Jeg ville kontaktet sika, fått en uttalelse fra dem om forventet holdbarhet/bruksområde og hørt hva de mente om hele historien. Kanskje kan de gi deg et råd om hvilke rettigheter du har her.

 

Jeg synes det er langt fra godt nok å betale kr 100 000,- for noe som ikke holder mer enn 4 år! Kanskje forbruker-rådet kan hjelpe?

Link to post

Dette virker uproft. Sikaflex er så langt jeg vet ikke egnet under vannlinjen. Her finnes det bedre produkter som f.eks. 3M

At båten din er lekk som en følge av dette stiller jeg meg imidlertid noe mer undrende til. Det er bommullsdrevet som skal utgøre den primære tettingen. Sikaflexen (eller linojekittet som tidlerigere ble brukt) er bare der for å beskytte drevet, samt gjøre bunnen "glatt".

 

Du bør gå videre med dette. Er det lov å spørre hvilket firma dette dreier seg om?

Link to post

Sika eller for den slags andre typer "natemasse" skal ikke benyttes under vannlinjen. Slike produkter benyttes under vannlinjen ved gjennomføringer, men det blir helt andre belastninger ved en nate. Jeg(som forøvrig representerer en konkurrerende leverandør) ville umiddelbart sagt nei til spørsmål om å benytte Polyuretan/MS-Polymer til en natejobb under vann. Jeg er 100% sikker på at Sika sier det samme om du henvender deg til dem.

 

Når det gjelder produkter som Sika godkjenner til bruk under vannlinjen er det Sika 291. Dette er IKKE en natemasse, men et lim/tetningsmasse og kan derav IKKE benyttes til nating. Produktet er forøvrig kun MIDLERTIDIG BESTANDIG mot drivstoff, mineralolje, animalske og vegitabilske oljer og fettstoffer. Dette er viktige punkter.

 

Når man kjøper Sika "Natemasse" er det Sika 290 og den er IKKE godkjent til bruk under vannlinja. En annen ting er Priming. PRIMING ER VIKTIG OG NØDVENDIG VED NATING. Jeg ernesten litt lei av å gjenta det, men en god ting kan kke gjentaes for ofte. Her er link til Primeren som skal benyttes sammen med Sika 290 Natemasse: Sika Primer for Sika 290 Natemasse

 

Hvis du leser dette inlegget nøye er det en ting du kan gjøre. Ring han som har utført jobben og spør om han har konsultert Sika verdrørende produkt og hvilke anbefalinger han har fått. Dette har han sikkert ikke gjort og hvis han har gjort det har han fått beskjed om at de IKKE har noe produkt som kan benyttes til nating under vann. Dernest spør du om hvilket produkt som er benyttet. Har han benyttet Sika 291 så kan du opplyse om at det IKKE er en natemasse (den har 40 Shore og det er for stivt for nating). Har han benyttet Sika 291 kan du opplyse om at den massen IKKE er anbefalt under vannlinjen.

 

Se forøvrig link til Sikas anbefalte bruksområder for Marine-serien deres: Sika Marine

 

Jeg synes du har en god sak. Om du trenger teknisk bistand så send meg gjerne en IM. Du skal IKKE godta å bli avvist i denne saken, her har verftet benyttet feil produkter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Dette virker uproft. Sikaflex er så langt jeg vet ikke egnet under vannlinjen. Her finnes det bedre produkter som f.eks. 3M

At båten din er lekk som en følge av dette stiller jeg meg imidlertid noe mer undrende til. Det er bommullsdrevet som skal utgøre den primære tettingen. Sikaflexen (eller linojekittet som tidlerigere ble brukt) er bare der for å beskytte drevet, samt gjøre bunnen "glatt".

Bomullsdrevet sitter så løst at jeg kan dra det ut med fingrene hele veien, uansett vor jeg sjekker så går det imellom natingen som kniv i varmt smør. Ser for meg ut som bomullen bare er brukt for å minske bruken av sikaflex. Jeg skal prøve å snakke med de som gjorde jobben igjen idag. Det er ett velrenomert firma, så jeg synes det er rart hvis det skulle være slurv men for meg som nybegynner må jeg jo si at det ser sånn ut. Takker alle som svarer for hjelp, kan aldri få nok informasjon om ting :smiley:
Link to post

Bommullsdrevet er lagt der fordi man ikke skal ha 3-veis liming i naten. Dette medfører ekstreme belastninger på masse, akkurat den biten er korrekt utført. Derimot er det ingen herdende natamasser som egner seg til nating undr vann, heller ikke 3M. Dette er grunnen til at man under vannlinjen bruker tjæredrev med linoljekitt som "Skjælø" skriver i tråden sin.

 

Les det jeg skriver i forrige inlegg *Glimt*, i denne sammenheng driver jeg ikke med "Synsing". Dette er jobben min og har vært det siste 12 år.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Tech7 har vært diskutert at den er for hard for nater på dekk og slipper taket, men vi har ikke vært ute for det ennå. Liker den bedre enn sika pga den hefter lettere. På sikaen må du være svært nøye på at det ikke er fett/olje eller lignende i natesidene. Kanskje for dårlig rengjøring av natene før den ble påført som er årsak til at de slipper?

 

Du har hatt flaks, Tech7 er IKKE egnet, de har heller ikke tilpassede primere, det at noen har "hell" og andre ikke beror på treverkets beskaffenhet og bevegelsene i den spesifike båt. På lang sikt er det ikke noe annet enn en tilpasset primer som sørger for at oljer/fett i treverket holder deg der og ikke migrerer over i natemassen. PRIMER-PRIMER-PRIMER !

Dette med migrasjon kan oppstå mange måneder/år etter at naten er lagt. Det som skjer er at oljer/mykgjørere i produktet som er limt går over i natemassen og gjør den "klissen". Også utvendig påvirkning spiller en rolle, så sjekk hva du kan vaske med. UV-stråler vil også påvirke og her er en MS-Polymer mer bestandig enn en Polyuretan. Dog har UV-filtrene som er tilsatt i Sika-produkter blitt gode.

 

Tech7, for å si litt om produktet er en MS-Polymer med høy "kohesjons-styrke". Dette er den indre styrken i massen, ved en tykk fuge vil den være midre elastisk enn en mykere MS-Polymer. Den vil tillate mindre bevegelse, men kreftene som virker på adhesjonen(limflaten) vil bli høyere og hvis materialene beveger seg mye vil intet fleksibelt lim stå imot og du får "slipp" mot en av sidene. Slik fungerer dette i teori of praksis og derfor er en natemasse mykere enn Tech7. Tech7 har en shore på 65, men en typisk natemasse ligger mellom 15-20.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei VannTro

Jeg er 100% enig med deg i at nating vha. polyuretane masser, det være seg Sika, 3M eller annet, er uegnet som hovedtetning under vann.

Les mitt innlegg om igjen: Jeg refererer til at tetningsmassen kun skal utgjøre en forsegling mot hovedtetningen som er drevet bommulstråd.

Bommullstråden er altså på ingen måte bunnfyllingslist for natemassen.

Trådstarter:

Kan du sende meg en PM vedr. hvem som har utført arbeidet. Jeg holder selv til i Telemark og er skøyte eier. Det hadde vært svært interessant å visst hvem som er "fagmannen" her. Selvsagt konfidensielt, jeg skal ikke gå ut med dette.

Link to post

Jeg forstår hva du mener SF, men i dette tilfellet vil bommullen fungere som en bunnfyllingslist. Saken er bare at man IKKE forsegler en nate eller en stor sprekk for den skyld under vann med verken polyuretan, MS, silikon, akryl eller hva det måtte være. Dette er herdende materialer og egner seg ikke til dette bruk. Her benyttes linoljekitt, tjære eller lignende ikke-herdende materialer. Man kan med større hell benytte Roof7 som er en ikke herdende asfaltbasert masse. Det finnes flere slike masser på markedet, Isola har f. eks. en asfaltbasert masse til bruk på tjærepapp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Bomullen vil fungere som bunnfyllingslist i dette tilfellet. Men det er å regne som ekstra-bonus. Poenget med bommullen er selve primærtetingen, og det må dreves!

Forøvrig enig med VannVidd i at linojekitt er den tradisjonelle måten å gjøre dette på. Jeg har imidlertid registrert at båtbyggere nå har gått mer og mer over til natemasser til dette. Tror ikke trådestarter kan si noe på at dette er benyttet, men han har en god sak dersom båten ikke er drevet skikkelig.

Link to post

Stoffet som er brukt er sikaflex 291. Etter hva jeg har lest meg til etter timer på nettet på letting etter informasjon er det tjæredrev som er det foretrukket til dreving under vannlinjen og at bomull er en lettere men dårligere løsning. Jeg har også forstått det sånn at ett av disse skal være tettningen og IKKE kitt/natemasse eller lignende da dette kun er for å beskytte natet og ikke fungere som tetting. Har idag snakket med en fagmann som sier at min båt er drevet for løst og at nattingen i støta ikke er låst slik at planken gnager sideveis på langs gående nat så det også løsner. Etter hva han sier er jeg heldig som ikke har vært i hardt vær. Det er ikke morro og tenke på da vi samme dag som lekasjene begynte satte i land 2 unger i Langesund som har vært med oss en uke nedover sørlands kysten.

Link to post

Jeg har en 60 fot treskøyte og bruker tjærederev som slås inn i rengjorte nat og støt. Deretter bruker jeg enten ren sement eller sement blandet med black varniss. Dette sitter som fjell i halvfuktig treverk. Men - som en annen her har påpekt: Det er drevet som skal trutne ut og holde tett. Sementen, i mitt tilfelle, skal sørge for at drevet holder seg på plass til det har trutnet og beskytte det slik at f.eks. is og/ eller ender ikke får dratt ut drev.

 

Støtene bruker jeg å slå på en tynn alu. strimmel over da holder det bedre til alt er herdet.

 

Tjæredrev og sement er noe jeg har lært å bruke av karene på Bertelsen slipp og Isegran i Fr.stad.

Redigert av norspeed (see edit history)
Link to post

Da tenker jeg vi også kan konkludere med at Sika 291 ikke er spesielt egnet. Det er nok ikke serlig utprøvd heller tror jeg og ved en telefon til Sika Norge AS antar jeg de enten blir skyldig svar (fordi mesteparten av kompetansen nå befinner seg i Danmark grunnet flytting av hovedlager) eller river av seg håret og sier bruk noe annet, vi vet for lite enda...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Norspeed, det du skriver er akkurat det samme som den fagmannen jeg hadde til å kikke på skøyta sa

 

Da er det vel bare å sette i gang før båten din tørker for mye og blir enda mer lekk p.g.a. det.

 

Båten min er ikke oppe av vannet mer enn toppen en uke. Det som ikke er gjort til da, får vente til neste gang. Når jeg er på slippen så ser båten ut som en våt banan før jeg får jekket opp div. steder. En stor trebåt er utrolig myk når den kommer opp av vannet. Som man skjønner er planlegging mye av jobben ved slipping.

 

Når du ser alle rådene her og de fleste av de er sikkert riktige, sier det seg selv at det å finne "rett måte" å drive/tette en båt på kan være forvirrende. Det jeg har gjort opp gjennom årene er at jeg lytter og lærer. Så tar jeg en avgørelse hvor jeg bestemmer hva som virker mest logisk. Deretter prøver jeg (noen ganger feiler jeg) men ofte går det bra - og jeg har lært noe nytt. :smiley:

 

PS

Jeg har egen erfaring av at silikon og polyeurethan baserte fugemidler er ubrukelige på vått tre.

Link to post

Ja det er vel igrunn bare å sette igang men jeg synes at egentlig burde de tatt jobben og gjort den ordentlig, de har tross alt fått betaling for jobben. Jeg har også egentlig ikke lyst til å gjøre dette selv, jeg tror jeg kommer til å bruke den fagmannen som kikka på skøyta. Har sett arbeidet hans da han driver å reparerer en 62 fots skøyte rett ved siden av og det er helt utrolig. Problemet er at han har 3-4 skøyter som han skal ta framover og alle er omfattende jobber. Men han kunne ta vår i mars/april, så vi kommer sansyneligvis til å ta førstehjelp på båten til uka og så sette den utpå igjen for så å ta hele bunnnen og kansje noen bordganger på siden i mars/april. Godt at en vanlig lønnsmotaker ikke har noe annet å bruke pengene på :nonod:

Link to post
PS

Jeg har egen erfaring av at silikon og polyeurethan baserte fugemidler er ubrukelige på vått tre.

 

Dette er en helt korrekt erfaring. Hvis trefuktigheten overstiger 16-17% får man ikke noe 100% resultat, hvis det er direkte vått må vannet tørkes bot. Tech7 sier "på vått og tørt" men dette er svada. Det vil feste seg hvis man er heldig, men adesjonen blir elendig. Man må ha kantakt med det materialet som det skal tettes/limes mot, intet fuktighetsherdende produkt evner å oppta så store mengder vann. Det holder med luftfuktigheten for å sikkre god herding. Tyggegummi sitter heller ikke på vått underlag :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vann Tro

 

Jeg sverger til tørr portlandsement blandet med Black varniss til et klebrig masse. Dette sparkler jeg på natene og støtene med japansparkler eller jeg bruker hansker og legger det på for hånd.

 

Black varniss bruker jeg på alt jern under vannlinjen også.

 

Jeg har blitt fortalt at fiskerne brukte Black varniss som underlag for bunnstoff før i tiden. Jeg har prøvd den på en del av båten min. Jeg vet ikke resultatet før neste gang jeg skal å slipp. (2009)

 

Vær obs på at Black varniss er stenkulltjære og får man det på huden og utsetter det for sollys vil det oppstå brannskader.

Redigert av norspeed (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...