Jump to content

Åpne Pulpit / Rekke på Sea Ray Sundancer


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har siden jeg kjøpte båten vurdert å bygge om Pullpit til åpen løsning for lettere å kunne gå legge til i uthavner og gå ombord over baugen. Tenkte nå å legge ut mine tanker å erfaringer her i en tråd i håp om at andre kanskje kan ha nytte av noen av disse. Løsning på pullpit er lik på mange US båter så samme løsning kan nok brukes på flere modeller.

 

Originalt ser båten slik ut:

 

Sea_Ray_240_komp.jpg

 

Jeg har vurdert flere løsninger og lest flere tråder her på BP om emnet.

Vurderte en stund å beholde den lukkede rekka men å montere en slik:

 

MP75.jpgMP70b.jpg

 

Etter å ha sett noen båter med denne montert så ble jeg i sterk tvil om at denne vil ta seg godt ut på Sea Ray'en.

Samtidig er prisen på denne svært høy (ca 6000,-) og jeg valgte å droppe denne løsningen.

 

Neste løsning som ble vurdert var å montere to haifinner, fjerne bøylen foran og få disse haifinnene sveist inn mot den eksisterende rekka. Utfordringen blir å finne passende haifinner og et verksted med tilgang til kai og som kan sveise dette direkte på båten.

 

Kommer plutselig tilbake med en oppdatering :seeya:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja ikke så dumt det, har vært inne på tanken, men må nok til å lage hele bøylen forran på ny fra skratch.

Den blir vell for kort til å bøyes som den er. Er redd bøylen da blir stående for langt inn på båten og at du ikke får så godt tak i den når du skal ombord. :confused:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på Haifinnene til Maritim, men disse er alt for rette. Dersom jeg plasserer de slik at ytre del av denne treffer oppe på rekka så står ytre fot langt utenfor baugen.

 

3062-50.jpg

 

De fleste jeg har funnet i handelen er av samme type og har hatt problemer med å finne noen som er litt vinklet forrover.

 

Kom til slutt over noen fra Båtsystem AB, delenummer PP350-1.

 

PP350.jpg

 

Ses også på side 15 i denne: http://www.batsystem.com/databas/images_an...ainless2008.pdf

 

Disse er bedre egnet for dette formålet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Men nå har jeg kommet så langt i mitt prosjekt at andre alternativer er for seint å vurdere :smiley:

 

Demonterte først bøylen forran, denne er delt fra resten av rekka og er festet i de to fremste rekkestøttene samt resten av rekke med to poppnagler. Begge poppnaglene må borres ut for å få den av. Det tok det selvsagt litt tid før jeg fant ut :blush: Poppnaglene var relativt "myke" og er enkle å få ut med en vanlig batteridrill.

 

aapen_pulpit_004.jpg

 

Bøylen ble kappet for innsveising på haifinnene:

 

aapen_pulpit_003.jpg

 

Jeg har etter dette punktsveist bitene av rekka mot haifinnene, etter først å merket av hvor de skulle stå.

Prøvemonterte og etterjusterte og gjorde dem klar for helsveisng.

 

Her er de ferdig sveiset:

 

aapen_pulpit_001.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Selve monteringen gikk veldig greit.

Jeg brukte 6 mm gjennomgående rustfrie bolter og ekstra store stoppskiver på mutteren. Rustfrie poppnagler til innfestning mot rekkestøtte og den eksisterende rekke fikk jeg kjøpt hos Jama.

 

Her er resultatet:

 

aapen_pulpit_006.jpg

 

 

aapen_pulpit_011.jpg

 

Vurderte en stund å kappe vekk den siste rekkestøtten og kun ha de to støttene til haifinnen foran, men lot være.

Med disse tre støttene på hver side foran ble rekka svært stødig og stiv sideveis, faktisk bedre enn originalt med lukket pulpit.

 

Med denne plasseringen så kommer ikke den nye rekke i konflikt med luka foran. Denne kan fremdeles lukkes helt opp og hvile mot rekka.

 

Total kost ble ca 1100 kr

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette ble da berre lækkert.... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Takker for fine tilbakemeldinger :smiley:

 

Du får tenke ut den løsning for lanterna der fremme også. Kan fort bli tråkket ihjel. Kan den kanskje senkes ned når ikke i bruk slik den er montert idag?

 

Jeg hadde det samme i tankene og vurderte targabøyle og nye lanterner men den var aldri i vegen. Det er i tillegg en lanterne av god kvalitet i rustfritt stål og skulle du trå på den så går det helt fint det og-

 

Er vel ny eier på den båten nå tenker jeg.

 

Helt riktig, dette er en gammel tråd som har dukket opp igjen. Båten ble solgt i mai i år og jeg er for tiden på båtjakt :yesnod:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17516380

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Disse er også festet med gjennomgående bolter, 6mm om jeg ikke husker feil, mutter og STORE stoppskiver på innsiden.

Det stemmer, tilkomst til mutterene i ankerbrønnen forran.

 

Egentlig en enkel operasjon, arbeidet bestod i å tilpasse og sveise inn en bit av den gamle rekka inn på de nye haifinnene

 

aapen_pulpit_001.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...