Sequoia Startet 24.Juli.2008 Del på Facebook Startet 24.Juli.2008 Noen som vet noe mer om denne saken? Men siden var dreier seg om en snekke tviler jeg vel på at det er snakk om innenbords bensinmotor som enkelte sammenligner med å gå på et minefelt når det gjelder brannfare. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 (redigert) Kjenner ikke saken, men det er mange eldre plast snekker som har bensinmotor. Eksplosjon i det de prøvde å starte motoren og denne uttalelsen fra politiet antyder vell bensinlekasje: "Politiet kunne onsdag kveld ikke si noe eksakt om den endelige brannårsaken, men det er åpenbart at ett eller annet med tenningen på båten har vært feil" Redigert 24.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sequoia Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Kjenner ikke saken, men det er mange eldre plast snekker som har bensinmotor. Det visste jeg ikke. (Fillern og... &¤!"(#&/¤!") Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 (redigert) Kjente snekkemotorer som Marna og FM er bensinmotorer. Tok et søk på finn.no og det lå over 200 snekker med bensinmotor til salgs. Redigert 24.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sequoia Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Jeg er nok ikke helt inne i snekkeverdenen skjønner jeg. Men får jo bare satse på at dette var en diesel likevel. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Du kan jo alltids håpe Med den korte beskrivelsen som var gitt så høres det for meg ut som en bensin eksplosjon. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Slagskibet Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Du får trøste deg med det diax at det er flere båter med dieselmotorer som brenner enn båt med bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Ja og det skjer flere ulykker i folks hjem enn det gjør blant fjellklatrere i trollveggen Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sequoia Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 SF: ja dessverre gjør det det. Slagskibet: Ja det gjør jeg. Og i tillegg sier brannvesenet de er mer redde for en dieselbrann enn en bensinbrann. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Men, dette er jo en klassisk pangsinmotorbrann . Ca 12 min. til det er over.... Mang diesler brenner også, men målt pr. innstallert motor ?? Vet forresten om en kar med godt forsikret hytte- brukte tre forsøk før det tok skikkelig fyr......... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Diesel brenner vel bedre enn bensin men den må være varm for og antenne. Bensin som drypper ned i kjølen på båten fordamper. Og med den rette blandingen av bensin/luft så skal det bare en gnist til fra startmotoren før det sier PANG. Men om det skulle begynne og brenne i en båt med dieselmotor brenner nok det bedre. Her kan det fek.s skje at diesel kommer i kontakt med en varm manifold/eksosrør.. Uansett, bensinmotor er noe aldri jeg skal ha i mine båter utenm bensin på påhengsen.. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 En bensinbrann lukter bedre enn en dieselbrann...... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Tora har bensinmotor! Jeg inspiserer slanger og koblinger jevnlig, men meldinger som dette får meg til å tenke på å installere automatisk motorromsvifte og tisrele. Tror jeg setter det opp på arbeidslista for vinteren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mariell Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Er ikke automatisk motorroms vifte, paabudt naar en har innenbors bensinmotor. Eller gjelder ikke det for gamle snekker?? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Gamle snekker har sjelden motorrom. Kun en motorkasse som står midt i båten eller så. Naturlig utlufting. Men noen ganger går det galt, og som regel er drivstoff lekkasje årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Gamle båter tilfredstiller ofte ikke moderne krav. Selv om snekka har motorkasse som er åpen i bunnen, kan det jo samle seg bensindamp her, dvs i hele bunnen av båten. Det kan gi en fin effekt når det kommer en gnist. Skulle gjerne vite om det er noen andre her på bp som har en god løsning på dette. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 En mulighet er å åpne en tilje og bruke luktesansen. I tillegg gode rutiner med å sjekke etter eventuelle lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Du får trøste deg med det diax at det er flere båter med dieselmotorer som brenner enn båt med bensinmotor. Er det riktig altså? Så om man tar 5000 dieselbåter og 5000 bensinbåter, så vil man få flest dieselbranner? Totalt sett er det vel desidert flest dieselbåter på sjøen, så i antall branner blir det nok flest med diesel selvsagt. P Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Mariell Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 er vel flest baater med bensinmotor. en outboard er jo ogsaa en motor. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Hei. Nå er det vel litt mer lufting rundt en påhenger enn rundt en bensinmotor nede under dørken eller i en motorkasse, så muligheten for en eksplosjon/brann i motoren her er vel ikke så enorm om noe skulle lekke. Det samme forholdet gjelder biler. Husker med skrekk en gang min utmerkede Opel Record 1970 modell plutselig stoppet et sted på sørlandske. Jeg lot bilen trille inn på en rasteplass og gikk ut av bilen. Da sto bensinosen mot meg. Kone og hund (og meg selv) ble kommandert fort langt bort fra bilen. Etter 5 minutter kjente jeg ikke lenger noen duft av bensin og inspiserte under panseret. Der hadde slangen fra bensinpumpen hoppet av inn til flottørkammeret på forgasseren. Altså hadde det blitt pumpet bensin inn mot forgasseren mens bilen fortsatte i nesten en kilometer før bensinen i flottørkammeret var brukt opp og motoren kuttet ut pga. mangel på drivstoff. Tenk om dette hadde hendt under dørken i en båt? Ikke like god lufting der som i et åpent motorrum i en bil! Nei, - takke meg til dieselmotor når motoren er innenboards i en båt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 (redigert) Rktig at eksplosjonsfaren er mindre eller naermest fravaerende med en paahenger. Men hvis man tar med ALLE bensinmotorer mot ALLE dieselmotorer. saa kan det vel brenne i en diesel baat mot 6 bensinbaater. For aa ligge likt, saann statistisk sett. Redigert 25.Juli.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tb55 Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Vel,statistikk kan brukes på mange måter, men å trekke inn påhengser i denne diskusjonen blir vel litt for drøyt ? Ellers må jeg si til dere som har, og tar vare på, eldre snekker og motorbåter med bensinere : Det er trolig verdens billigste forsikring å innstallere en vifte som NilsPils beskriver ! Min teori går på at de fleste smeller i startøyeblikket. Fks har man tøffet ut til en holme en varm og stille sommerdag. motoren stoppes og varmen øker i motorrummet ( motoren suger ikke mere luft og kjølevannet slutter ) . En dråpe bensin ut forgasseren, varmen sørger for rette "miksen", far vrir på starteren og liten gnist i startreleet eller litt dårli kontakt på startkabel.......... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 For ikke å snakke om gnistene som spruter mellom børstene og komutatoren på dynamoen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Capitaine Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Det kan være greitt for båteiere å ha klart for seg at fammepunktet for bensin ligger på typisk lavere enn - 40 grader Celsius mens det for diesel typisk er rundt + 60 grader Celsius. Og flammepunktet er den laveste temperaturen hvor en brennbar væske avgir så mye gass at blandingen av gass og luft kan tenne ved hjelp av en flamme eller gnist. Så det er overhodet ingen tvil om at bensin er mye mer brannfarlig enn diesel uansett hva man måtte mene. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Totalt sett er det vel desidert flest dieselbåter på sjøen, så i antall branner blir det nok flest med diesel selvsagt. P Med innenbordsmotor ja så er det nok helt klart det, derfor min noe tåpelige kommentar over om at det skjer flere ulykker i våre hjem enn blant fjellklaterer i trollveggen. Det er ikke så mange som klatere i trollveggen, men farlig er det Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.