Jump to content

Plastsnekke eksploderte i Sponvika


Sequoia

Recommended Posts

Kjenner ikke saken, men det er mange eldre plast snekker som har bensinmotor.

Eksplosjon i det de prøvde å starte motoren og denne uttalelsen fra politiet antyder vell bensinlekasje:

 

"Politiet kunne onsdag kveld ikke si noe eksakt om den endelige brannårsaken, men det er åpenbart at ett eller annet med tenningen på båten har vært feil"

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Diesel brenner vel bedre enn bensin men den må være varm for og antenne. Bensin som drypper ned i kjølen på båten fordamper. Og med den rette blandingen av bensin/luft så skal det bare en gnist til fra startmotoren før det sier PANG. Men om det skulle begynne og brenne i en båt med dieselmotor brenner nok det bedre. Her kan det fek.s skje at diesel kommer i kontakt med en varm manifold/eksosrør.. :nonod:

 

Uansett, bensinmotor er noe aldri jeg skal ha i mine båter utenm bensin på påhengsen..

Link to post

Gamle båter tilfredstiller ofte ikke moderne krav.

Selv om snekka har motorkasse som er åpen i bunnen, kan det jo samle seg bensindamp her, dvs i hele bunnen av båten. Det kan gi en fin effekt når det kommer en gnist.

Skulle gjerne vite om det er noen andre her på bp som har en god løsning på dette.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Du får trøste deg med det diax at det er flere båter med dieselmotorer som brenner enn båt med bensinmotor.

 

Er det riktig altså?

Så om man tar 5000 dieselbåter og 5000 bensinbåter, så vil man få flest dieselbranner?

Totalt sett er det vel desidert flest dieselbåter på sjøen, så i antall branner blir det nok flest med diesel selvsagt.

 

P

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Hei.

 

Nå er det vel litt mer lufting rundt en påhenger enn rundt en bensinmotor nede under dørken eller i en motorkasse, så muligheten for en eksplosjon/brann i motoren her er vel ikke så enorm om noe skulle lekke. Det samme forholdet gjelder biler.

 

Husker med skrekk en gang min utmerkede Opel Record 1970 modell plutselig stoppet et sted på sørlandske. Jeg lot bilen trille inn på en rasteplass og gikk ut av bilen. Da sto bensinosen mot meg. Kone og hund (og meg selv) ble kommandert fort langt bort fra bilen.

 

Etter 5 minutter kjente jeg ikke lenger noen duft av bensin og inspiserte under panseret. Der hadde slangen fra bensinpumpen hoppet av inn til flottørkammeret på forgasseren. Altså hadde det blitt pumpet bensin inn mot forgasseren mens bilen fortsatte i nesten en kilometer før bensinen i flottørkammeret var brukt opp og motoren kuttet ut pga. mangel på drivstoff.

 

Tenk om dette hadde hendt under dørken i en båt? Ikke like god lufting der som i et åpent motorrum i en bil!

 

Nei, - takke meg til dieselmotor når motoren er innenboards i en båt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Rktig at eksplosjonsfaren er mindre eller naermest fravaerende med en paahenger.

 

Men hvis man tar med ALLE bensinmotorer mot ALLE dieselmotorer. saa kan det vel brenne i en diesel baat mot 6 bensinbaater. For aa ligge likt, saann statistisk sett.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Vel,statistikk kan brukes på mange måter, men å trekke inn påhengser i denne diskusjonen blir vel litt for drøyt ?

 

Ellers må jeg si til dere som har, og tar vare på, eldre snekker og motorbåter med bensinere : Det er trolig verdens billigste forsikring å innstallere en vifte som NilsPils beskriver ! :smash: Min teori går på at de fleste smeller i startøyeblikket. Fks har man tøffet ut til en holme en varm og stille sommerdag. motoren stoppes og varmen øker i motorrummet ( motoren suger ikke mere luft og kjølevannet slutter ) . En dråpe bensin ut forgasseren, varmen sørger for rette "miksen", far vrir på starteren og liten gnist i startreleet eller litt dårli kontakt på startkabel.......... :nono:

Link to post

Det kan være greitt for båteiere å ha klart for seg at fammepunktet for bensin ligger på typisk lavere enn - 40 grader Celsius mens det for diesel typisk er rundt + 60 grader Celsius. Og flammepunktet er den laveste temperaturen hvor en brennbar væske avgir så mye gass at blandingen av gass og luft kan tenne ved hjelp av en flamme eller gnist. Så det er overhodet ingen tvil om at bensin er mye mer brannfarlig enn diesel uansett hva man måtte mene.

Link to post
Totalt sett er det vel desidert flest dieselbåter på sjøen, så i antall branner blir det nok flest med diesel selvsagt.

 

P

 

 

Med innenbordsmotor ja så er det nok helt klart det, derfor min noe tåpelige kommentar over om at det skjer flere ulykker i våre hjem enn blant fjellklaterer i trollveggen.

 

Det er ikke så mange som klatere i trollveggen, men farlig er det :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...