Jump to content

Hvordan er interessen for moderne båter basert på Linge-skrog?

Lingefan

Recommended Posts

Har lenge gått med tankene (i likhet med en del andre sikkert) om å bruke Linge-skrogene i kombinasjon med moderne kvalitet på innredning, finish og funksjoner som selvlensende og annet.

Hvordan er interessen for f eks en båt lignende Ibiza 20 Touring med et forlenget Fjordling 17 skrog?

Eller hva med en Yamarin 4110 med Musling-skrog?

Kanskje en Morgan 5250 med Fjorling 17-skrog?

Vannbalasttunellen er jo genial og det samme er skrogene. Men de åpne Muslingene er hverken selvlensende eller spesielt genialt innredet. Wesling og Fjordling er for små for mange og dessuten nokså gammelmodige på mange måter.

Hvordan hadde interessen vært for moderne Linge-båter med minimum Ibiza-finish (kanskje enda bedre) til ca Ibiza-prisnivå?

Lingefan

Jeg tror at jeg synes at arven etter Linge skal få være i fred.

Delvis enig med deg, men jeg tror også at en videreutvikling av konstruksjonene kan være med på å bevare interessen og historien om Hr. J. H. Linge.

Skrogene hans er vel på ingen måte umoderne i dag sammenlignet med tilsvarende nye båter, men som Ingar nevner; de bør jo helst være selvlensende. Jeg ser for meg at skrogformer som på de nye Fjord/Hanse-båtene vil bli mer populære, men historen har jo vist en gang at ikke alle vil følge etter. Antagelig av estetiske grunner. Bror With har jo benyttet den bratte baugen på flere av sine konstruksjoner...

Lingefan,

uten at jeg nødvendigvis blir en kunde av deg, vil det være veldig interessant å se hva du kan få til med Linge-konstruksjoner! Jeg stemmer for en videreutvikling, -og blir det ikke noe av, skulle det vært interessant å se noen skisser!

:yesnod:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Det som er genialt med vanntunnelen er at man kan ha skarpere V-bunn på små båter uten at de blir ustabile ved stilleligge, siden vanntunnelen gir båten nok tyngde til å ligge dypt nok for god stabilitet.

Det er jo dette som er den egentlige grunnen for at vanntunnelen finnes; nemlig at da kan man lage mye skarpere V-bunn (= bedre sjøbåter).

Forresten har jeg inntrykket at det er slik at (rett meg hvis jeg tar feil) at Windy 7500/7800 osv, som igjen er basert på 22 og 23, er veldig lik Fjordling 17 i skroget, men at de ikke trenger vannbalasttunnel siden de er tunge nok i seg selv til å ligge stabilt og dypt nok ved stilleligge, med så dyp V-bunn.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

• 3 uker senere...

Dagens Næringsliv for i dag har et større vedlegg som i stor grad dreier seg om livet og båtene til Linge. Tillater meg å sitere fra bladet:

På Munkesletten (familiens hjem) i Asker ligger formene til flere skrog som nå er ute av produksjon. Enke Tuva Linge signaliserer at hun kan være interessert i å selge rettighetene til noen av modellene, blant annet serien med vannballasttunnel.

Førstemann til mølla!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det tror jeg virkelig hadde vært noe :yesnod:

Kjøpe Scand og så støpe Musling joller i tillegg? :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg tror at jeg synes at arven etter Linge skal få være i fred.

Sånn fixing blir ofte hverken fugl eller fisk tror jeg.

Jeg tror iallefall at å lage f.eks Musling selvlensende, ikke nødvendigvis kommer til å funke så bra.

Man må jo da heve dørken kanskje 10 cm, dermed også skrogsidene. Man får da en høyere båt, med høyere tyngdepunkt og mer vindfang. De selvlensende båtene mellom 14-18 fot jeg har kjørt har alle vært mer følsomme for vektfordeling og vind enn tilsvarende "ikke-selvlensende" båter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har selv en for smal båt. Skulle jeg laget selvlensende dekk, må jeg sikkert heve dørken 20cm. Måtte da flyttet føresetet til senter av båten, og kun tatt med passasjerer med partal for å holde den rett. :sailing: Mulig Linges konstruksjon løser dette problemet, men jeg ville prøvd med et løst testdekk før jeg satte igang med noe permanent.

To innlegg-en tanke ser jeg.

Redigert av 10ta9c (see edit history)

Hadde en 20foter for 4 år siden (2000DC?). Fant ut at linge hadde konstruert dette. Trodde dermed han hadde kostruert alle draco skrog. Gikk over til 21SC p.g.a sideveis stabelitet og innredning. Har alltid forundret med over at skroget ser ut som om det er konstruert av en annen! Sjøegenskapene er ganske like men opplever 21 foteren som mere stabil sideveis! 20foteren tålte også mindre fart! Fikk en følelse av at det overplante over 30knop!

Byggmester,

21SC er faktisk ikke et Lingeskrog, men designet av Kåre Drangsholt. (Men sikkert inspirert av Linges 20-foter...)

Det er riktig, og det er vel også det som var Linges store problem, næmelig at man brukte hans tegninger, og forandret båtene uten å gi Linge royalties for båtene. Det var flere rettsaker i sin tid, med Draco. 17 foteren ble sagt var forminsket Sportling (Draco 20), 21 og 23 var større utgaver.

når man konstruerer en båt, så er den designet for akkurat den størrelsen, ikke lengre eller kortere, da vil man forandre på egenskapene. Samme hvis man hever tyngdepunktet for selvlensing, man vil få en annen båt, med andre egenskaper.

Tror ikke man skal fikle med en god båt, kjøp heller formene for å lage samme båt.

Redigert av kristian (see edit history)

Er nok ikke altid bare å kombinere og endre for mye. Skrog generellt er designet for en gitt type bruk og ballast. Om tyngdepunkter, bruk og tilsvarende endres, er kanskje ikke skroget så "ultimat" likevell. Min menig er at de som virkelig kan designe skrog, gjør dette og la de fortsette å gjøre det. Ikke bland "hobby-designere" inn i dette. Jeg hadde desverre aldri kjøpt et slikt "kombi" båt. Holder meg til det originale jeg, og er ikke det bra nok, så finner jeg annen original båt isteden.

Sjøegenskapene er ganske like men opplever 21 foteren som mere stabil sideveis! 20foteren tålte også mindre fart! Fikk en følelse av at det overplante over 30knop!

jøss, forventet at det var motsatt, 21 skroget så tilsynelatende ut til å ha mer løft i hekken. Hva slags motorer hadde du i båtene,og hvor mye fart?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er enig forsåvidt! 21 foteren har noen helt plane flater i hekken som ser ut som om de øker løftet. Hadde en VP 170hk i 2000DC modelen som jeg skifta til en ca 110hk Ford diesel. Fikk vel litt over 30knop med bensin motoren og ca 28 med diesel. 21 foteren ble kjøpt med er 165hk mercruiser som jeg aldri prøvde selv. Satte inn er 2.5 liters ford motor i denne også. Får 32knop med 50l diesel og to personer i båten! Tror kanskje at forskjellen ligger i løft i steg listerforan!. 2000DC modellen ble livsfarlig når man glemte å ta av trimflaps etter man var komt på plan. 21foteren bruker jeg trimplan opp til 25knop selv om båten er fremtung! På 20 foteren måtte alle bak for å oppnå over 25knop! Forstår det ikke helt!

Hørtes rart ut ja, har ikke hørt andre ha det problemet med 2000DC. Mulig din var litt konveks i skroget...?? (feilstøp / stått lagret feil på henger...???) Den relativt lave farta m/ 170hk kunne jo tyde på noe i den retning.

Ikke værst med 32knop på 21 foteren da.

Tror ikke man skal fikle med en god båt, kjøp heller formene for å lage samme båt.

Nettopp. Kjøp gjerne tegningene eller formene fra Linge, men gjør du endringer så har du tatt på deg en båtkonstruktørhatt som er mange nummer for stor for de aller fleste av oss. På den annen side kan en moderne innredning gjøre underverker dersom det er snakk om å markedsføre en serie nyproduserte Linge-båter.

Det er riktig, og det er vel også det som var Linges store problem, næmelig at man brukte hans tegninger, og forandret båtene uten å gi Linge royalties for båtene. Det var flere rettsaker i sin tid, med Draco.

Tillater meg å sitere fra artikkelen;

Selskapet Jan H. Linge AS var involvert i flere, og lange, rettstvister. Stridstemaene var som regel de samme: Påståtte uteblitte royalties for båtene, samt konflikt om det opphavsrettslige. En tilbakevendende problemstilling har vært om ulike båtdesign kan regnes som åndsverk.

Det er enken etter Linge som kommer med disse uttalelsene, en myndig og bestemt dame, men veldig hyggelig å snakke med!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sportling var aldri beregnet med trimflap, Linge mente dette var unødvendig hvis båten var konstruert riktig. Vet at denne båten ble prøvd med ca 400 hk med V-8 motor, men dreiemomentet i propellen ble så stort at båten landet på siden i litt sjø. Så den var nok overmotorisert :wink: Mener å huske den ble kjørt i Tvedestrands regattaen på 70 tallet (Tvedestrand-Danmark og retur)

Ellers er det jo Fjordling som har gjort det stort, i hvertfall i Sverige i følge artikkelen, selv om jeg ikke ser mange av de her i Kristiansand.

Men min favoritt er nok Windy 22, en nydelig båt :cool:

Når det gjelder mit bruk av trimplan på 20foteren var det helst for å minske motorbelastning når den skulle på plan. Videre var den ekstremt følsom for vekt forskyvelse og side vind. Årsken til at jeg hadde problemer ved full fart var sansynligvis at jeg hadde VP270 drev uten trim. Kunne bare justeres i 3 trinn og jeg fikk den ikke på plan med drevet lengst ute. Det er nok årsaken til at den gikk på nesa ved full fart!

• 2 måneder senere...

Drar opp en gammel tråd men.

Er vel en grunn til at det kun er Linge-båter som har tunnel. Mener jeg har lest et sted at tunellen er patentert.

Men er vel også en regel som sier at forandrer man båten x-antal prosent kan man selge den (var det 30%, tro)

Jan Fredrik

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...