Jump to content

Tips til motorbåtførere, fra en seiler.

Ben Sin

Recommended Posts

Hei

Etter at jeg begynte å seile (seilbåt) har jeg selv fått erfare akkurat det jeg har hørt mange seilere har sagt i årevis.

Hvorfor skal motorbåter på død og liv krysse rett foran en seilbåt? Også når det medfører en omvei! Jeg kan ikke garantere at jeg som motorbåtfører aldri har manøvrert slik, men jeg håper ikke det....

Andre med samme erfaring?

Noen med en forklaring på fenomenet?

:sailing:

Det med å "skjære alle over en kam" kan være litt uheldig. I likhet med Hansi har også jeg observert en og annen motorbåt passere bak seilbåter. Selv får jeg stadig vekk lett oppgitt hoderystning fra "kapteinsfrua" fordi hun mener jeg tar for nye hensyn og at jeg slakker ned og viker for alle.

At man har sett tilfeller av det motsatte ogå er det ingen tvil om, men at det bare er Hansi, Chagall og undertegnede som passerer bak seilbåter har jeg litt vanskelig for å tro.

Så lenge de har "lakenet" oppe så skal man jo passere bak. Uten er de motorbåt, og da er det jo et fett så lenge de ikke kommer fra styrbord. Men mange driter i det uansett har jeg merket meg. De værste synes jeg er de som absolutt må passere to båter som kjører i samme rettning i midten. Er det en megastoor båt kan dette skape en meget farlig situasjon, :headbang:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg tror at dette fenomenet som også jeg har lagt merke til muligens har noe med at motorbåtfolket føler seg noe bedre enn seilbåtfolket når de kan krysse foran en seilbåt, de har nok mindreverdighetskomplekser siden de ikke behersker seilingens edle kunst.. Det gjelder spesielt de med småbåter av typen daycruisere... Det er nok flertallet av disse som krysser foran seilbåtene, og deretter legger om kursen slik at det totalt sett ble en omvei for dem...

Det kan også være de samme som med bilen alltid skal kjører forbi større biler uansett om de selv kjører fortere eller ei...

Dette er noe som vi nok bare må leve med, og en slik mototbåtmann er neppe verdt å la seg irritere over heller etter mitt enkle syn på saken. :sailing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

de har nok mindreverdighetskomplekser siden de ikke behersker seilingens edle kunst.. Det gjelder spesielt de med småbåter av typen daycruisere... Det er nok flertallet av disse som krysser foran seilbåtene, og deretter legger om kursen slik at det totalt sett ble en omvei for dem...

:lol: Man skal høre mye før "øra detter av", men å påstå at vi daycruisereiere har et mindreverdighetskompleks fordi vi ikke behersker seilingens edle kunst må man jo bare :lol: av.

Seiling er en edel kunst, men det kan se ut som mange av de som kaller seg seilere trenger en laaaaang opplæringstid, før de behersker den edle kunst. :wink:

Guest Avmønstret#
Det er nok flertallet av disse som krysser foran seilbåtene, og deretter legger om kursen slik at det totalt sett ble en omvei for dem...

Tror de prøver å uttrykke en form for solidaritet med seilbåtene av type "se, også vi kan svirre rundt på sjøen uten mål og mening, bare se den omveien jeg tar nå, og vi er like blid som deg, minst!" :cool:

Tror de prøver å uttrykke en form for solidaritet med seilbåtene av type "se, også vi kan svirre rundt på sjøen uten mål og mening, bare se den omveien jeg tar nå, og vi er like blid som deg, minst!" :cool:

Det er dette jeg forbinder med mindreverdighetskomplekser....så jeg skjønner jo at de føler behov for å vise seg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

gjør noe med holdningen deres, DET er problemet. Båten er ikke problemet, men den føreren av båten med en holdning til elementene rundt seg som ikke tenker lengre enn til innerst på nesgrevet. Det er de samme folka som ligger og trøkker i venstrefila på motorvei. Heldigvis ikke så mange av dem. Så til dere som "glemmer" av uvitenhet eller ikke vet bedre; sier det igjen; egg er lett å kaste grusomt langt. Jeg kaster.

Når det gjelder holdninger på sjøen er min påstand at den ene gruppen ( seilbåt ) er hverken bedre eller dårligere enn den andre ( motorbåt ). Har sett utallige merkelige manøvrer av seilbåter både på fjorder og i trange sund som har skapt hoderystende bemerkninger. Det samme gjelder for motorbåter. Dessuten er det slik at noen lærer aldri og vil ikke lære heller. Det må vi bare leve med. Gidder ikke å la meg irritere med mindre det er fare på ferde.

LarX skriver!

gjør noe med holdningen deres, DET er problemet. Båten er ikke problemet, men den føreren av båten med en holdning til elementene rundt seg som ikke tenker lengre enn til innerst på nesgrevet. Det er de samme folka som ligger og trøkker i venstrefila på motorvei. Heldigvis ikke så mange av dem. Så til dere som "glemmer" av uvitenhet eller ikke vet bedre; sier det igjen; egg er lett å kaste grusomt langt. Jeg kaster.

Med fare for å være litt slem. Hadde vi gjort en studie av hvilke bilmerker og modell sammenlignet med båttype og modell så tror jeg vi kunne ha sett en viss sammenheng hvis vi samtidig ser på holdninger. Blir nok litt feil å skylde på bilen og båten ja.

Må innrømme at jeg har ikke så mange opplevelser av trådens omtalte typer, bortsett han på vannskuteren som jeg tror jeg har fortalt om tidligere. De hendelsene jeg har på minnet stammer i hovedsak fra trangt farvann, men ikke på grunn av vanskelighetsgraden for navigering, men på grunn av en eller annen forbaska tullekopp.

Per

Har merket meg at seilbåter alltid tar et kryss når jeg prøver å gå bak. :eek: Dette gjør de for å presse motorbåten til enda større omveil.

"Alltid" er helt sikkert feil. At en og annen kanskje vender akkurat når en annen båt prøver å gå bak, kan tenkes. Men at det gjøres for å presse noen til en større omveg - å nei (med mindre det er snakk om to regattadeltakere i forhold til hverandre...)

Jeg går allikevel bak hvis mulig.

Det er bra. Alternativet er jo å stoppe :smiley:

(Jeg bruker svart trekant/kjegle med spissen ned når jeg går for motor med seil til støtte. Så da kan du se om jeg er motorbåt eller seilbåt i øyeblikket)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har merket meg at seilbåter alltid tar et kryss når jeg prøver å gå bak. :eek:

Dette skjønte jeg ikke helt, kan du forklare hva du mener med at "seilbåten alltid tar et kryss osv.."

Når det gjelder forholdet mellom motorbåtførere og seilere så tror jeg litt av årsaken til konflikten (der den måtte være) har årsak i at motorbåtfører har i visse tilfelle vikeplikt for seilbåt. Seilbåten har et fortrinn i og med "forkjørsretten" sin. Dette kan sikkert for noen føles som skeiv fordeling av rettighetene på sjøen. Kanskje enkelte da av og til bruker "båten" sin til å markere denne uviljen mot regelverket. Som mange nevner så er det umulig å unngå tullekoppene OGSÅ på sjøen.

Hvis en møter et tilfelle, kanskje denne ville hjelpe?

:seeya:

Eller denne? (Hadde 2X150 meter snøre ut akterut en gang da en hurtigbåtsprutar på død og liv skulle, unnskyld uttrykket "vise seg fram. Gikk for seil midt ute på Trondheimsfjorden.)

:fishing:

Jeg tror at dette fenomenet som også jeg har lagt merke til muligens har noe med at motorbåtfolket føler seg noe bedre enn seilbåtfolket når de kan krysse foran en seilbåt, de har nok mindreverdighetskomplekser siden de ikke behersker seilingens edle kunst..

Nå har vi kjørt ca 250 nm i sommerferien :smiley: , og da er spørsmålet mitt på dette ( mindreverdighetskomplekser siden de ikke behersker seilingens edle kunst.. ) :headbang: ca 50 % av seiler gikk på motor uten seil når de var fint seile vind. Hvorfor: :confused:

Ha ellers en god sommer :cheers:

ca 50 % av seiler gikk på motor uten seil når de var fint seile vind. Hvorfor: :confused:

Si dét. Nå og da må jeg bite i det sure eplet å starte motoren i god vind fordi jeg har vært dum og gjort en avtale med møteplass et eller annet sted nokså rett opp mot vinden. I sommer har det blitt ekstra mye motor pga av rigghavari. Hvorfor en seilbåt går for motor har vel egentlig ikke noe andre noe med, like lite som motorbåtførere har noe med å ønske seg at seilbåter starter motoren i trangt farvann.

Det som oftest kommer i veien for en hyggelig seiltur er at noen gjør avtaler med tidspunkter sånn og sånn. Jeg har sluttet å telle hvor mange ganger jeg svarer at jeg kan ikke love noe som helst fordi jeg er vind og væravhengig.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Hansi og gmg!

Seilene kommer nok opp når dieselprisen passerer 20Kr literen.

Hvis en seilbåteier ikke kan seile så er det vel kanskje best at seilene er nede. Store krefter i en rigg når det blåser opp.

Til sjøtummel! Den derre virket utrolig kjent. Passasjerer og folk på land kan av og til være utrolig usympatiske.

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...