Hansi Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Seilene kommer nok opp når dieselprisen passerer 20Kr literen. Har ikke noe imot seilbåter jeg, tvertimot. Men å seile en båt i 30' - 40' klassen krever nødvendigvis litt trening. Derfor er jeg og som nevnt tidligere i tråden flere andre noe forundret over at ikke flere benytter anledningen til å ha seilet oppe når de er på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Folkens. Denne tråden handler IKKE om hvorfor seilbåter eventuelt ikke har seilet oppe og går for motor. Og for ordens skyld. Min seilbåt har ikke motor. Og det skal den heller ikke ha. Skal jeg seile er det for å slippe å høre lyden av motoren. Ønsker jeg å bruke motor, bruker jeg motorbåten. Men som sagt. Dette var altså om fenomenet motorbåt som krysser foran en seilbåt. Og gjerne klin opptil. Mindreverdighetskomplekser har jeg ikke tro på. Derimot har jeg tro på uvitenhet. Som jeg også har hatt i bøtter og spann. Og for en ny verden som har åpnet seg med seilbåt! Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 I trangt farvann så kan jo seilfiringen skyldes hensyntagen til motorbåtene. He, he. Per Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hvorfor en seilbåt går for motor har vel egentlig ikke noe andre noe med, like lite som motorbåtførere har noe med å ønske seg at seilbåter starter motoren i trangt farvann. Dette var en spøk slik eg tok spøken fra denne ( de har nok mindreverdighetskomplekser siden de ikke behersker seilingens edle kunst..) har seilt mye når eg var yngre men i dag er de motorbåt. Eller så må dere ha en fin sommer og håpe på fint seile vær for meg er de god plass på sjøen og eg gidder ikke å sutre om eg må gå bak en seilbåt i trangt farvann eg kommer frem uansitt bare 2-5 min senere frem. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 En tenkt situasjon. Staten lager et fristed i form av 1 kvadratkilometer og sier: Innenfor dette området kan du gjøre absolutt allt du vil, hvor du vil, og når du vil. Hvordan hadde det blitt innenfor dette området etter hvert ?........... Skremmende likt enkeltes oppfatning av sjøen og de nærliggende områder......(kanskje) Per Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Men å seile en båt i 30' - 40' klassen krever nødvendigvis litt trening. Det er som å sykle, egentlig, og har du lært det så trengs det minimalt med trening. Å reparere seil krever derimot noe mer øvelse, kunnskap og materialer. Langt fra alle har et storseil i reserve, og av en eller annen grunn har seilmakerne mer enn nok å gjøre hver sommer. For dem som ønsker flere morsomme grunner (ut over latskap) så kan det jo hende at rulleseilet har kilt seg fast. En annen grunn kan være at seilet er blitt stygt med både jordslag og grønske (slikt skjer lett dersom seilene sjelden brukes og aldri får tørke, så det blir en ond sirkel - eller seilene står på båten hele vinteren). Gode grunner er at byssehjelpen vasker opp og trenger varmtvann, eller mannskapet ønsker å dusje - da må motoren gå og det er en fordel at ikke pinnebåten går på skjeve. Og, med tanke på en annen tråd, noen har dårlig tid fordi de skal levere tilbae leiebåten i rett tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 eg gidder ikke å sutre om eg må gå bak en seilbåt i trangt farvann eg kommer frem uansitt bare 2-5 min senere frem. Bare de går over 5.5 knop som er min tomgangshastighet har det ingen betydning. Men noen har jo strikkmotorer ombord, er såvidt de leer seg noen ganger..... Da må en krysse / kjøre forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hansi! .............. Du har da frikobling regner jeg med. Og til og med rævværs. Per Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Jada, og den brukes aktivt, tro meg. Men noen ganger er det bare slik at en må sige forbi. Ser farvannet / leden an selvfølgelig. Er det trangt, trafikk i mot slår jeg i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Dette minnet meg på en liten krangel jeg hadde med en hurtigbåtkaptein den tida hurtigbåtene holdt til i kanalen i Trondheim. Han påsto at 6 knop var minste hastighet for å kunne manøvrere i dette trange farvannet. Katamaran med to motorer og dertil tilhørende propellere i bredden. Med denne redskapen kan du TVÆRRSTOPPE å snu deg rundt på femøringen uten å flytte deg en meter. Det hører med til historien at flytebrygger og småbåter danset tango når disse passerte innover kanalen. Per Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 ca 50 % av seiler gikk på motor uten seil når de var fint seile vind. Hvorfor: Jeg gikk mye for motor når jeg hadde båten, selv om det for mange var fin seilvind og i allefall for motorbåtfolket som er eksperter når det er fin seilvind ... Jeg skjønner selvsagt at en ikke kan forvente så meget av motorbåtfolket her siden kompetansen nok neppe er særlig stor her.... Årsaken til at vi valgte motor fremfor seil var av den enkle grunn at farten for seil ikke ble så stor at vi kom dit vi skulle til den tiden vi hadde avsatt basert på det starttidspunktet vi hadde valgt som i sum igjen passet alle familens medlemmer best. At noen finner slike vurderinger får så være. Avslutningsvis så skjønner jeg jo elvsagt at det virker meget frustrerende på motorbåtfolket at seilbåtfolket kan velge om de vil gå for motor eller for seil når det passer seilbåtfolket og ikke motorbåtfolket... Noen annen grunn til at de legger seg opp i de valg andre gjør med tanke på fremdriftsmiddel kan jeg ikke se akkurat nå, vel muligens misunnlesen da over valgmulighetene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Bare de går over 5.5 knop som er min tomgangshastighet har det ingen betydning. Han påsto at 6 knop var minste hastighet for å kunne manøvrere i dette trange farvannet. For enkelte større båter er styrefart en aktuell problemstilling, og kompensering med thrustere er ofte en dårlig løsning over en lengre strekning. For småbåter hvor det er propellen som ikke gir lavere fart på tomgang så har ikke dette noe med båtens styrefart og gjøre. Det er heller stigning og størrelse på propellen som er dårlig tilpasset. Ok, det var en avsporing. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Det er heller stigning og størrelse på propellen som er dårlig tilpasset. Avsporing igjen. Saktegående motor med stort moment = Tomgangsfart på 5 knop +. Propell er tilpasset gear / motor. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Greit at vi som har motorbaat har vikeplikt og bor passere bak seilbaater eller godt forran. Men naa er det ikke alltid lett aa forstaa disse lakentorkernes intensjoner heller da. Ett par eksempler fra i sommer. Gikk fra Grundsund mot Lysekil. Vi laa paa styrbord side av leia,ett stykke ut fra land. mye baat og hoy dieselpris gjorde at vi tusla i rundt 7 knop. Ser en seilbaat som slaar ett godt stykke forann oss. Hans kurs og fart tilsier at vi kan komme ubehaglig naerme hverandre. Jeg legger kursen litt mot styrbord for aa pasere bak (fortsatt 2-3 hundre meter fra hverandre). Saa legger han seg enna mer opp mot vinden og vi er paa nytt paa kolisjonskurs. Jeg korrigerer mer mot styrbord og han folger etter. For aa ikke gjore situasjonen mer plundrete, saa legger jeg kursen godt babord for aa pasere han paa den siden i stedet. Trur du ikke han da slaar og kommer til aa gaa rett i sia paa oss hvis jeg fortsetter fart og kurs. full stopp. han paserer en 10 -15 meter forann oss. Og trur du ikke typen vinker og gliser ett saan "naa tok jeg rotta paa deg glis". Hadde han holdt saan ca. den kursen han i utgangspunktet eller etter 1. og 2. justering holdt saa hadde passeringen gaatt smertefritt. Det var heller ingen grunn til aa slaa naar han gjorde. hadde han ventet i 15 sekunder saa hadde jeg passert greit forann han. Med store margin en han naa krysset forann oss. Rimelig sikker paa at dette var kun paa pur faenskap. Seilbaat skipper no 2 Faktisk dagen etter. Paa vei fra Stora Korno mot Kungshavn. Ligger i en vanlig Juli ko med mye baat. foran meg er det noen snekker og seilbaater for motor. fornuftig siden vinden var ren vest. Koen holder vel en 5-6 knop jeg som siste baat i koen. Ser at aktenfra inn fra babord kommer en storre seilbaat for fulle seil. Naermere og naermere. sikkert paavirket av hendelsen dagen for saa bestemmer jeg meg for aa holde kursen. Naar seilbaaten hadde 5-6 meter igjen for de traff oss i hekken saa vikte de. Aa hylte og skrek og hyttet med neven. Jeg hilste hoflig tilbake med hevet kaffekopp. Dagen var reddet Hadde jeg paa ett tidligere tidspunkt gaatt babord, saa hadde jeg gitt han fri pasasje, men ville selv ha kommet i konflikt med baater paa motgaaende kurs. Kunne ogsaa gitt gass og lagd hekkbolger for de som laa forran. Men hvorfor det? Maa huske paa en ting lakentorkere. Dere har ikke alltid "forkjorsrett" Hvis en baat tar igjen en annen saa er det den som tar igjen som har vikeplikt. Seilbaat eller ei. Det aa vise hensyn, for at ALLE skal faa en saa behaglig tur paa sjoen.Gjelder vel for alle og ikke bare for motorbaater og halvplanere i saerdeleshet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Skulle vært minister du Mariell. Helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Men å seile en båt i 30' - 40' klassen krever nødvendigvis litt trening. Derfor er jeg og som nevnt tidligere i tråden flere andre noe forundret over at ikke flere benytter anledningen til å ha seilet oppe når de er på sjøen.Det er ikke størrelsen det kommer an på Det er omtrent samme jobb å seile en 20 foting som en 45 foting selv om ting blir litt tyngre på en større båt. Jeg regner meg på ingen måte som erfaren seiler selv om jeg seilte jolle noen få år i ungdommen (gode 30 år siden) men jeg seiler lett min 44 foting alene likevel. Det der at seilere MÅ seile er en snodig misforståelse. Når vinden eller andre forhold ikke passer meg så har jeg motorbåt, det er ikke noe verre enn det selv om det er når seilene kommer opp at trivselen virkelig tar seg opp. Det hender jo også at seilbåtfolket har tidsfrister som gjør at seiling i 4-5 knop ikke er praktisk og da er jernfokken god å ha. Jeg ferdes naturlig nok mye i Karmsundet og da har jeg motstrøm på opptil et par knop halve tiden og da krysser ikke jeg med sundet fullt av "tungtrafikk". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Enzo Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Nå har vi kjørt ca 250 nm i sommerfer Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Ser at aktenfra inn fra babord kommer en storre seilbaat for fulle seil. Naermere og naermere. sikkert paavirket av hendelsen dagen for saa bestemmer jeg meg for aa holde kursen. Naar seilbaaten hadde 5-6 meter igjen for de traff oss i hekken saa vikte de. Aa hylte og skrek og hyttet med neven.Jeg hilste hoflig tilbake med hevet kaffekopp. Dagen var reddet Hadde jeg paa ett tidligere tidspunkt gaatt babord, saa hadde jeg gitt han fri pasasje, men ville selv ha kommet i konflikt med baater paa motgaaende kurs. Kunne ogsaa gitt gass og lagd hekkbolger for de som laa forran. Men hvorfor det? Maa huske paa en ting lakentorkere. Dere har ikke alltid "forkjorsrett" Hvis en baat tar igjen en annen saa er det den som tar igjen som har vikeplikt. Seilbaat eller ei. Det aa vise hensyn, for at ALLE skal faa en saa behaglig tur paa sjoen.Gjelder vel for alle og ikke bare for motorbaater og halvplanere i saerdeleshet. Han holdt jo vikeplikten sin om ikke noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 (redigert) Til slutt ja. Hadde vel ikke noe valg. Hadde han sluppet opp en grad eller to 1 minutt tidligere saa hadde det ikke blitt noen situasjon. Forovrig saa maatte han slaa ett lite minutt senere. Saa hele situasjonen var totalt unodvendig. Men det var en saann med Norskt splitt flagg. Og de gutta er vel ikke de som er kjent for aa vaere mest hensynsfulle paa sjoen. Redigert 25.Juli.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Slagskibet Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 De er det jo noen av i den leieren også selv om det er politisk ukorrekt å si det. Seilbåtverdenens svar på 3 etasjers gin/tonic cruisere ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.