catano Startet 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2008 Hei. Ser at den ene skrog gjennomføringen av messing i båten er blit grønn, hva ken det skyldes og er det skummeldt ? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
logget av Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Det var ikke mye respons på ditt innlegg Catano og vi får skylde på det fine været om dagen. Når en ventil blir grønn på utsiden eller innsiden av skroget, så skyldes dette i hovedsak to ting. Legeringen inneholder kobber og miljøet er fuktig. Litt irr vil man alltid se på gjennomføringer som er legert med kobber, men man kan jo med fordel se om man kan gjøre noe for å bedre på miljøet. Jeg tenker da spesielt på å lufte ut høy luftfuktighet, rengjøre for salter og ikke mist tette lekkasjer fra slangeskjøter etc. Man kan også antirustbehandle gjennomføringene med for eks. tynn tektyl eller voks. Så svarer det seg å legge en oljedrypp på akslingen til kuleventilen dann og vann. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 hei. Trengst ikke mange svar da dete var et godt svar. Jeg får pusse den ren og så tektylere den, da den ligger i gulvet fremme og ikke i motorrommet. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
sharko Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 .. Når en ventil blir grønn på utsiden eller innsiden av skroget, så skyldes dette i hovedsak to ting. Legeringen inneholder kobber og miljøet er fuktig. Jeg lærte på båtførerkurset at dersom det er grønn/irr på gjennomføringene, så er det et tegn på feil ved strøm/tæring i båten..stemmer det tro? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Jeg lærte på båtførerkurset at dersom det er grønn/irr på gjennomføringene, så er det et tegn på feil ved strøm/tæring i båten..stemmer det tro? Nei eller tja. Man trenger ikke å påtrykke noe spenning (strøm) for å få en gjennomføring til å bli grønn er vel riktig å si. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Hei hiver meg på med ett tillegsspørsmål . Skal skrog gjennomføringene gjordes ,Tillkobles sinkanoder?? På min båt er de ikke det,.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 ..........Skal skrog gjennomføringene gjordes ,Tillkobles sinkanoder??På min båt er de ikke det,.. Ikke nødvendigvis for det kommer an på hvordan man beskytter båten helhetlig og hva man ønsker å beskytte båten mot. Begge løsninger har sine fordeler og ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Hei. Mine er gjordet sammen med resten på - siden. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Gudrun Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Som andre her sier: Fuktighet kan medføre at det blir mye irr på orveflaten. Olje eller annet som etterlater fett på overflaten i kan få de til å holde seg pene i mange år. Er du i tvil om det kan være tæring som er årsaken: Bruk en kniv eller noe tilsvarende som er skarpt og skrap i gjennomføring og mutter. Er den ok vil du se gullfargen. Har den antydning til rødfarge kjøper du en nye en og har liggende i båten og skifter den ved en passende anledning. Er den helt rød er det å få den på land snarest mulig før det er for seint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.