Jump to content

Nattkamera til maritim bruk

logget av

Recommended Posts

Sikkert en grei løsning for noen, men for folk flest ikke. Skal vi tyde innleggene på BP er vel antall duppedingser i båtene snart på metningspunktet. Dashbordene er fulle i all slags avanserte instrumenter som kun et fåtall har inngående kjennskap til. Men sikkert noen som kommer til å kjøpe nattkamera også. Vi følger med i spenning til den første tråden kommer. :lol:

Nattkamera kan man bruke eksempel til seilbåt ute på havet. Stor del av havgående seilbåter har i dag nettverksystem som kan vise fram bilder fra videosignaler på kartplotter og videre til TV-skjermer ned i båtene. Plotterene kan dele opp bildene og den bilden vises på skjermen nede også, eks. radar og kamerabilden foran båten. Oppe i masta er plass til kamera i likhet med radarantenna. Disse duppedingsene på dashbordene som folk flest flest har ikke kjennskap til er jeg ikke sikker på hvort gjelder flest "motorbåtfolk" eller kun Hansi og han sine venner?

Har ingen venner jeg, kun bekjente... Hvor stor del av den norske fritidsflåten er havgående seilbåter da ? Kun et fåtall. Før du kommenterer bør du lese hva folk skriver. Dessuten, hvis ikke en klarer å krysse Nordsjøen / Skagerak uten nattkamera, noe vikingene gjorde for over 1000 år siden kun ved hjelp av et solkompass, ja da vet ikke jeg. Greit nok, for enkelte kan sikkert et kamera være et ekstra supplement til de andre duppedingsene. Har ingen problem med det, men ser liksom ikke helt behovet.

Redigert av Hansi (see edit history)

Du ser kannskje ikke behovet i ditt båtbruk men de er mange som liker duppedingser og någen mennesker ønsker seg seilbåter med dekksalong og høy tingdepunkt med kokpit langt over vannlinje med enorme bevegelser i sjø, andre liker å sitte ned i salong inni mellem fra kokpitvakten og ta en kopp kaffe mens vakten blir tatt på TV-skjermen. Andre kjører om på små motorbåter og har fullt i fang med kontrol på WEMA klokkene sine. Mennesker kjøper altid de som dem har råd til, eks. bil med stor motor og automatgir vis dem har råd. Du skal ikke bekymre deg over tinger andre har glede av.

Dessuten, hvis ikke en klarer å krysse Nordsjøen / Skagerak uten nattkamera, noe vikingene gjorde for over 1000 år siden kun ved hjelp av et solkompass, ja da vet ikke jeg. Greit nok, for enkelte kan sikkert et kamera være et ekstra supplement til de andre duppedingsene. Har ingen problem med det, men ser liksom ikke helt behovet.

Var nok enklere for vikingene ettersom de neppe visste hvor de kom fra eller hvor de skulle :wink:

Jeg ser at nattkamera kan være flott å ha - særlig ved nattseilas i trangt farvann. Da kan merker være vanskelige å finne. Vi å ved siden av en Windy 58 for et par dager siden som hadde dette. glemte å spørre hvordan det funket.

Var nok enklere for vikingene ettersom de neppe visste hvor de kom fra eller hvor de skulle :wink:

Vikingene hadde dessuten til tider fluesopp på menyen og var derfor ikke så opptatt av hvor de individuellt omkom. Jeg traff en artig kar som invitert i losjen på et sted som heter Peeterhead. Han hadde studert vikingenes adferd og mente vikingene ofte falt i kamp som følge av "vennlig sverd" enn fientlige sverd for de spiste alltid godt før slagene. Han fortalte videre at han hadde prøvd å spise fluesopp selv for å få egen erfaring.

Jeg kan si meg enig i at nattkamera kanskje ikke hadde så stor nytte for vikingene som hadde større interne problemer, så får det moderne menneske selv bestemme egne behov.

Hvis man faller i sjøen på en seilas i skumring eller om natten så er det jo tenkelig at man blir hjulpet hvis en annen båt har sett nytten og tatt utgiften

Har lurt litt på å montere et kamera i toppen av masta i tilfelle jeg skulle være i tvil om høyden på broer. Har aldri hatt behov for det og det blir nok ikke montert. Kanskje et kamera i bulben på kjølen hadde vært noe?

Det beste nattkamera for navigering i mørke heter "radar" og kan anbefales :yesnod:

Lysblink på vesten anbefales også, det er billig forsikring. Personlig nødpeilesender gir derimot begrenset sikkerhet på sjøen, men de finnes med blink de også.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Det ser ut som om alle er enige her.

Snakk om å skape et kunstig behov, for å få solgt noe man ikke har bruk for.

Men ser ikke bort fra at neste gang to båter kolliderer om natta - så ender vi opp med et påbud!

Kan du gjenta for ordens skyld hva alle er enige i, i tilfelle noen er uenige?

Streng tatt er vel det å være på sjøen i båt også et kunstig behov, for vi trenger strengt tatt ikke båt de fleste av oss i alle fall. :wink:

Kunstig behov har næsten alt vi tar som selfølge i dag i båten vært en gang i tiden. Selfølgelig er "radar og kartplotter" kekt å ha men dusj på akterspeil, isbitemaskin, fjernstyrt søkelys, undervannlys, fishfinder på båt som ikke er fiskebåt o.sv.v. er ikke tinger vi kan ikke leve uten men har om bord på grun av vores kunstige behov. :smiley: Jeg ser ikke nattkamera som sikkerhetsutstyr men som alternativ hjelpemiddel ute på vannet og vis man skal føre større båt inn til kai. Nyttetrafikken har brukt kamera som hjelpemiddel i årevis og dem har også brukt AIS flere år før fritidsbåtsmarkeden beginte å bruke den på grun av sine kunstige behov. :smiley:

Jeg var egentlig inne på Insrutek sin hjemmeside for å se på varmesøkende kamera til å benytte under feilsøking i elektriske anlegg.

Hvis det er greit for dere andre så tror jeg at jeg kjøper et selv om det strengt tatt ikke er helt nødvendig.

Prisen er ganske høy for slike måleinstrumenter og svinger mellom 40 og 120 000 kr. Er det noen som har noen tips om slikt utstyr. (Aller helst fakta om praktisk bruk men også linker til produkter har interesse).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...