Jump to content

Trimming av Evinrude E-Tec 40HK


moonunit

Recommended Posts

Leste på www.baatportalen.net at man kunne kjøpe hjernen til en 60hk og sitte den inn i en 40hk også hadde man 60hk.

 

Har du noe nærmere link enn det?

 

hjernen er fullt programmerbar så en forhaandler KAN reprogrammere...men tror ikke de vil..

 

Ja, det er det jeg også har hørt, at alt på disse motorene er elektronisk, og jeg skjønner jo forhandleren, det er jo tross alt en vesentlig differanse i pris mellom en 40 og en 60 HK, spørsmålet var jo mer hvordan eller hvor går jeg for å få dette gjort ;)

Link to post
Har du noe nærmere link enn det?

 

 

 

Ja, det er det jeg også har hørt, at alt på disse motorene er elektronisk, og jeg skjønner jo forhandleren, det er jo tross alt en vesentlig differanse i pris mellom en 40 og en 60 HK, spørsmålet var jo mer hvordan eller hvor går jeg for å få dette gjort ;)

 

Jeg leitet litt etter siden isted, men fant den ikke.

Husker også at det ble skrevet at omprogramering bare ble gjort etter 3 år(garantitiden)

Link to post
Jeg leitet litt etter siden isted, men fant den ikke.

Husker også at det ble skrevet at omprogramering bare ble gjort etter 3 år(garantitiden)

 

Var inne og sjekket selv, men fant ingenting jeg heller, kanskje jeg bør post der, noen kjappere hoder som kanskje husker hvordan det var..

Link to post

åå du skal ikkje ta så alvorlig det du leser på båtportalen. det er veldig mykje "det er bare å" av ukyndige bedrevitende mennesker som har "hørt at". som mange så vetugt he sagt før meg; den billigste og enkleste måten å trimme en motor på er å kjøpe den modellen med ønsket hk antall!

en ikkje forhandler-godkjent trimmet motor av nyere dato vil være tilnærmet uselgelig anna enn til bunnpris. da de som er i markedet for en nyere brukt påhengs vil ha noe de ikkje risikerer unødige problemer med. så om du da sette opp regnestykket om mellomlegg for å kjøpe en større motor mot prisen på trim + verditapet så sitter du antagelig igjen med altfor lite mht potensielle problemer :wink:

Link to post
åå du skal ikkje ta så alvorlig det du leser på båtportalen. det er veldig mykje "det er bare å" av ukyndige bedrevitende mennesker som har "hørt at". som mange så vetugt he sagt før meg; den billigste og enkleste måten å trimme en motor på er å kjøpe den modellen med ønsket hk antall!

en ikkje forhandler-godkjent trimmet motor av nyere dato vil være tilnærmet uselgelig anna enn til bunnpris. da de som er i markedet for en nyere brukt påhengs vil ha noe de ikkje risikerer unødige problemer med. så om du da sette opp regnestykket om mellomlegg for å kjøpe en større motor mot prisen på trim + verditapet så sitter du antagelig igjen med altfor lite mht potensielle problemer :wink:

Nå gjelder dette en motor der du kun chipper motoren for og trimme den, i likhet med nyere biler og innenbordsmotorer, motoren er nøyaktig lik i både 40 50 og 60hk, det eneste som skiller de er programmeringen i hjernen.

 

Jeg har selv snakket med forhandleren min tidligere om dette, og jeg ble også fortalt at de ikke lengre har mulighet sånn uten videre og chippe disse motorene.....

 

For min del spiller ikke garanti og verdi ved videresalg så mye, da garantien er røket for lengst (kjøpte motoren flatpakka, hadde vært under vann) Og vi planlegger og ha motoren i mange år..... Men de 10 ekstra hk hadde vært kjekt og ha!

Link to post

Er jo ferdig montert nå da heldigvis, startet opp på første kinn etter montering, den hadde 23timer på telleren, så det var jo praktisk talt ny motor. Jobben etter den hadde vært under vann ble tatt ordentlig, og det ble også byttet et lager....

Det som er så greit med disse motorene, er at f.eks alt av koblinger er så godt som 100% tette for vann grunnet gummimembranen.... Oljesystemet og bensinsystemet er jo også helt tett.

 

Så selv med mye elektronikk tåler disse motoren greit en dukkert, det eneste som er utsatt er injektorene, og selfølgelig indre komponenter hvis ikke en er rask nok til og spyle/vaske/starte den, men det gjelder jo alle motorer....

Link to post
Nå gjelder dette en motor der du kun chipper motoren for og trimme den, i likhet med nyere biler og innenbordsmotorer, motoren er nøyaktig lik i både 40 50 og 60hk, det eneste som skiller de er programmeringen i hjernen.

 

Jeg har selv snakket med forhandleren min tidligere om dette, og jeg ble også fortalt at de ikke lengre har mulighet sånn uten videre og chippe disse motorene.....

 

For min del spiller ikke garanti og verdi ved videresalg så mye, da garantien er røket for lengst (kjøpte motoren flatpakka, hadde vært under vann) Og vi planlegger og ha motoren i mange år..... Men de 10 ekstra hk hadde vært kjekt og ha!

 

Hva er det så som skiler på mulighetene nå og før, og ikke sånn helt uten videre.

Dette lukter jo bare av at forhandlerene har fått beskjed om å slutte å gjøre det fordi de selger da mindre 60hk, hvilket er jo veldig naturlig hvis man likevel kan chippe 40 til 60hk.

Så svaret er vel egentlig, ja, det er mulig, men de fleste har sluttet å gjøre det. Så eneste man kan håpe på er å finne en forhandler eller noen som har utstyret til å gjøre en slik jobb.

 

Forresten, jeg kjøpte meg en ny Audi TDI 2.5l i fjor, snakket med et firma som driver med omprogramering (ikke chipping)

De anbefalte meg, dersom jeg skulle gjøre endringer, gjøre det med en gang, ettersom da ble bilen kjørt inn med det nye programmet.

Dette gjorde jeg, og har hatt bilen på service 2 ganger etter dette, også da med garanti arbeid utført, så jeg er ikke så veldig redd for at slik skal oppdages.

 

De som gjør dette riktig vet å resette telleverket og ikke etterlate seg noen spor

Link to post

Jeg har selv jobbet på det aktuelle stedet og kjenner de godt, og de vet at ikke jeg kommer til og kjøpe noen ny 60hk av de.....

Grunnen til at det ikke lengre er mulig sånn uten videre (det vil si at det burde være mulig, ved og si til den som sitter på programvaren, at de har en 60hk som de trenger ny programvare til, men hva er sjangsen for at han tror de?) er at det har blitt chippet motorer, og at forhandlerne ikke lengre har direkte tilgang til programvaren til de ulike motorene uten og gå gjennom en annen.... Det var hvertfall slik jeg forstod det hos forhandlern min....

 

får ta en tur innom de og høre for og være helt sikker på at ikke de kan gjøre det :wink:

Link to post

Jeg har sjekket litt på amerikanske sider ang dette også.

 

Kan ikke finne så mye om 40-hk'en, men det står litt om 75- til 90-hk.

Her later det til at det ikke lønner seg å prøve å oppgradere fordi programvaren må justeres i forhold til delene i båten, eller så det står.

Altså, hvis du har en 75-hk, og prøver å oppgradere den til en 90-hk får du problemer du fordi selvom spek'en er lik, er det vist noen få ting som er forskjellig, som "injectors" osv.

Uansett så er jo 75hk'ern en 4 takter, så det er vel litt anderledes med denne uansett.

 

Så vidt jeg har skjønt, sies det også på disse andre stedene at forhandleren ikke lengre kan oppgradere/chippe båtene.

 

Det sitter en EMM (Engine Management Module) i alle E-TEC motorene.

Det man eventuelt kan gjøre er å ta kontakt med Evinrude og si at man må ha en ny EMM til en 60HK 2 takter.

Mulig man måtte oppgi serienummeret, så da er man må like langt (ellers må man gå ut å finne et serienummer på en faktisk 60hk) ;)

 

Det jeg har lest, så er det minimalt av effekt man får av fart, 5-10 knop, men man får bedre drag, noe som faktisk er det jeg er på jakt etter.

Klarer f eks ikke trekke opp personer på 1 vannski p.t fordi motoren ikke klarer å nappe vedkommende ut av vannet, og hvis jeg kjører dobbel tube og har 2 i båten og 2 i ringen, må begge i båten gå i bauen for å få båten i plan (Bella 450R)

Link to post
  • 11 måneder senere...

Jeg vil ha 50 hk ut av min 5 år gamle E-tec 40. Koste hva det koste vil.. nesten :lol:

Så hvordan gjør man det ? Noen gjør vel alt for penger ?

Jeg snakket med E-tec forhandleren min, og han mente det var enkelt bare man fikk tak i programvaren.....

Noen gjør vel alt for penger, men hvor er mannen som kan gjøre dette da ?

 

Jeg gidder ikke selge den og kjøpe en 50 hk. Det blir for enkelt, og for kostbart. Og isåfall så ville det jo ha blitt en 60.

 

Hva med en $79 juksechiptrimming kanskje ? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DYNO-BOOST-...emZ380135369566

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Ja det funka bra å bytte EMM og injektorer fra 40 til 50 hk.

Men det er jo ikke noen løsning prismessig hvis man må kjøpe nye deler, da kan man jo like godt bytte hele motoren.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...