moonunit Startet 25.Juli.2008 Del på Facebook Startet 25.Juli.2008 Hei, er det noen som vet om det går ann å trimme en Evinrude E-Tec 40HK (2008)? Jeg ser i brosjyeren at det er nøyaktig samme spesifikasjoner på 40,50 og 60 HK, eneste forskjell er effekt! Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 det er en forskjell på undevannshuset mellom 50-60hk.... ellers er det bare elektronisk... Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Leste på www.baatportalen.net at man kunne kjøpe hjernen til en 60hk og sitte den inn i en 40hk også hadde man 60hk. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 hjernen er fullt programmerbar så en forhaandler KAN reprogrammere...men tror ikke de vil.. Sitér dette innlegget Link to post
moonunit Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Leste på www.baatportalen.net at man kunne kjøpe hjernen til en 60hk og sitte den inn i en 40hk også hadde man 60hk. Har du noe nærmere link enn det? hjernen er fullt programmerbar så en forhaandler KAN reprogrammere...men tror ikke de vil.. Ja, det er det jeg også har hørt, at alt på disse motorene er elektronisk, og jeg skjønner jo forhandleren, det er jo tross alt en vesentlig differanse i pris mellom en 40 og en 60 HK, spørsmålet var jo mer hvordan eller hvor går jeg for å få dette gjort ;) Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Har du noe nærmere link enn det? Ja, det er det jeg også har hørt, at alt på disse motorene er elektronisk, og jeg skjønner jo forhandleren, det er jo tross alt en vesentlig differanse i pris mellom en 40 og en 60 HK, spørsmålet var jo mer hvordan eller hvor går jeg for å få dette gjort ;) Jeg leitet litt etter siden isted, men fant den ikke. Husker også at det ble skrevet at omprogramering bare ble gjort etter 3 år(garantitiden) Sitér dette innlegget Link to post
moonunit Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Jeg leitet litt etter siden isted, men fant den ikke. Husker også at det ble skrevet at omprogramering bare ble gjort etter 3 år(garantitiden) Var inne og sjekket selv, men fant ingenting jeg heller, kanskje jeg bør post der, noen kjappere hoder som kanskje husker hvordan det var.. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 hjernen er fullt programmerbar så en forhaandler KAN reprogrammere...men tror ikke de vil.. Forhandlere kan ikke lenger reprogramere Evinrude motorer. Ifølge en lokal forhandler jeg kjenner. Sitér dette innlegget Link to post
moonunit Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Forhandlere kan ikke lenger reprogramere Evinrude motorer. Ifølge en lokal forhandler jeg kjenner. Men hvem kan er da spørsmålet? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 åå du skal ikkje ta så alvorlig det du leser på båtportalen. det er veldig mykje "det er bare å" av ukyndige bedrevitende mennesker som har "hørt at". som mange så vetugt he sagt før meg; den billigste og enkleste måten å trimme en motor på er å kjøpe den modellen med ønsket hk antall! en ikkje forhandler-godkjent trimmet motor av nyere dato vil være tilnærmet uselgelig anna enn til bunnpris. da de som er i markedet for en nyere brukt påhengs vil ha noe de ikkje risikerer unødige problemer med. så om du da sette opp regnestykket om mellomlegg for å kjøpe en større motor mot prisen på trim + verditapet så sitter du antagelig igjen med altfor lite mht potensielle problemer Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 åå du skal ikkje ta så alvorlig det du leser på båtportalen. det er veldig mykje "det er bare å" av ukyndige bedrevitende mennesker som har "hørt at". som mange så vetugt he sagt før meg; den billigste og enkleste måten å trimme en motor på er å kjøpe den modellen med ønsket hk antall! en ikkje forhandler-godkjent trimmet motor av nyere dato vil være tilnærmet uselgelig anna enn til bunnpris. da de som er i markedet for en nyere brukt påhengs vil ha noe de ikkje risikerer unødige problemer med. så om du da sette opp regnestykket om mellomlegg for å kjøpe en større motor mot prisen på trim + verditapet så sitter du antagelig igjen med altfor lite mht potensielle problemer Nå gjelder dette en motor der du kun chipper motoren for og trimme den, i likhet med nyere biler og innenbordsmotorer, motoren er nøyaktig lik i både 40 50 og 60hk, det eneste som skiller de er programmeringen i hjernen. Jeg har selv snakket med forhandleren min tidligere om dette, og jeg ble også fortalt at de ikke lengre har mulighet sånn uten videre og chippe disse motorene..... For min del spiller ikke garanti og verdi ved videresalg så mye, da garantien er røket for lengst (kjøpte motoren flatpakka, hadde vært under vann) Og vi planlegger og ha motoren i mange år..... Men de 10 ekstra hk hadde vært kjekt og ha! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 (redigert) , (kjøpte motoren flatpakka, hadde vært under vann) ja da så Redigert 26.Juli.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Er jo ferdig montert nå da heldigvis, startet opp på første kinn etter montering, den hadde 23timer på telleren, så det var jo praktisk talt ny motor. Jobben etter den hadde vært under vann ble tatt ordentlig, og det ble også byttet et lager.... Det som er så greit med disse motorene, er at f.eks alt av koblinger er så godt som 100% tette for vann grunnet gummimembranen.... Oljesystemet og bensinsystemet er jo også helt tett. Så selv med mye elektronikk tåler disse motoren greit en dukkert, det eneste som er utsatt er injektorene, og selfølgelig indre komponenter hvis ikke en er rask nok til og spyle/vaske/starte den, men det gjelder jo alle motorer.... Sitér dette innlegget Link to post
moonunit Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Nå gjelder dette en motor der du kun chipper motoren for og trimme den, i likhet med nyere biler og innenbordsmotorer, motoren er nøyaktig lik i både 40 50 og 60hk, det eneste som skiller de er programmeringen i hjernen. Jeg har selv snakket med forhandleren min tidligere om dette, og jeg ble også fortalt at de ikke lengre har mulighet sånn uten videre og chippe disse motorene..... For min del spiller ikke garanti og verdi ved videresalg så mye, da garantien er røket for lengst (kjøpte motoren flatpakka, hadde vært under vann) Og vi planlegger og ha motoren i mange år..... Men de 10 ekstra hk hadde vært kjekt og ha! Hva er det så som skiler på mulighetene nå og før, og ikke sånn helt uten videre. Dette lukter jo bare av at forhandlerene har fått beskjed om å slutte å gjøre det fordi de selger da mindre 60hk, hvilket er jo veldig naturlig hvis man likevel kan chippe 40 til 60hk. Så svaret er vel egentlig, ja, det er mulig, men de fleste har sluttet å gjøre det. Så eneste man kan håpe på er å finne en forhandler eller noen som har utstyret til å gjøre en slik jobb. Forresten, jeg kjøpte meg en ny Audi TDI 2.5l i fjor, snakket med et firma som driver med omprogramering (ikke chipping) De anbefalte meg, dersom jeg skulle gjøre endringer, gjøre det med en gang, ettersom da ble bilen kjørt inn med det nye programmet. Dette gjorde jeg, og har hatt bilen på service 2 ganger etter dette, også da med garanti arbeid utført, så jeg er ikke så veldig redd for at slik skal oppdages. De som gjør dette riktig vet å resette telleverket og ikke etterlate seg noen spor Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Jeg har selv jobbet på det aktuelle stedet og kjenner de godt, og de vet at ikke jeg kommer til og kjøpe noen ny 60hk av de..... Grunnen til at det ikke lengre er mulig sånn uten videre (det vil si at det burde være mulig, ved og si til den som sitter på programvaren, at de har en 60hk som de trenger ny programvare til, men hva er sjangsen for at han tror de?) er at det har blitt chippet motorer, og at forhandlerne ikke lengre har direkte tilgang til programvaren til de ulike motorene uten og gå gjennom en annen.... Det var hvertfall slik jeg forstod det hos forhandlern min.... får ta en tur innom de og høre for og være helt sikker på at ikke de kan gjøre det Sitér dette innlegget Link to post
moonunit Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Jeg har sjekket litt på amerikanske sider ang dette også. Kan ikke finne så mye om 40-hk'en, men det står litt om 75- til 90-hk. Her later det til at det ikke lønner seg å prøve å oppgradere fordi programvaren må justeres i forhold til delene i båten, eller så det står. Altså, hvis du har en 75-hk, og prøver å oppgradere den til en 90-hk får du problemer du fordi selvom spek'en er lik, er det vist noen få ting som er forskjellig, som "injectors" osv. Uansett så er jo 75hk'ern en 4 takter, så det er vel litt anderledes med denne uansett. Så vidt jeg har skjønt, sies det også på disse andre stedene at forhandleren ikke lengre kan oppgradere/chippe båtene. Det sitter en EMM (Engine Management Module) i alle E-TEC motorene. Det man eventuelt kan gjøre er å ta kontakt med Evinrude og si at man må ha en ny EMM til en 60HK 2 takter. Mulig man måtte oppgi serienummeret, så da er man må like langt (ellers må man gå ut å finne et serienummer på en faktisk 60hk) ;) Det jeg har lest, så er det minimalt av effekt man får av fart, 5-10 knop, men man får bedre drag, noe som faktisk er det jeg er på jakt etter. Klarer f eks ikke trekke opp personer på 1 vannski p.t fordi motoren ikke klarer å nappe vedkommende ut av vannet, og hvis jeg kjører dobbel tube og har 2 i båten og 2 i ringen, må begge i båten gå i bauen for å få båten i plan (Bella 450R) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Uansett så er jo 75hk'ern en 4 takter, så det er vel litt anderledes med denne uansett. Hei, hvis det er e-tec 75 hk du tenker på, så er dette en 2-totakter. Sitér dette innlegget Link to post
moonunit Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hei, hvis det er e-tec 75 hk du tenker på, så er dette en 2-totakter. Var den jeg mente ja, men var faktisk ikke klar over at det var 2-takter Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Korsnes har faktisk en verdig fasit for alle motoreiere som ønsker seg mere hester..... - Kjøp originalt hos forhandleren..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
moonunit Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Korsnes har faktisk en verdig fasit for alle motoreiere som ønsker seg mere hester..... - Kjøp originalt hos forhandleren..... Geni. Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 (redigert) Korsnes har faktisk en verdig fasit for alle motoreiere som ønsker seg mere hester..... - Kjøp originalt hos forhandleren..... Blir ikke det litt for enkelt? Billigere blir det ofte også Redigert 30.Juli.2008 av Panasync (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Jeg vil ha 50 hk ut av min 5 år gamle E-tec 40. Koste hva det koste vil.. nesten Så hvordan gjør man det ? Noen gjør vel alt for penger ? Jeg snakket med E-tec forhandleren min, og han mente det var enkelt bare man fikk tak i programvaren..... Noen gjør vel alt for penger, men hvor er mannen som kan gjøre dette da ? Jeg gidder ikke selge den og kjøpe en 50 hk. Det blir for enkelt, og for kostbart. Og isåfall så ville det jo ha blitt en 60. Hva med en $79 juksechiptrimming kanskje ? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DYNO-BOOST-...emZ380135369566 Redigert 23.Juli.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bogsnesen Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Det viktigste er at emm har innprogramert dei rette injectorane. Dvs at det enkleste er å skifte emm og injectorer. Eg har kanskje eit sett liggende, du kan evt sende meg ein IM. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 Ja det funka bra å bytte EMM og injektorer fra 40 til 50 hk. Men det er jo ikke noen løsning prismessig hvis man må kjøpe nye deler, da kan man jo like godt bytte hele motoren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.