Jump to content

Bryter med 'timer' / tidsforsinker?

fredriksen

Recommended Posts

(Til Andreas, som sikkert har nok å gjøre med å kategorisere nye tråder: Fant ingen gamle tråder som omhandlet dette...)

Jeg leter etter en løsning for å få en liten vifte til kun å gå i 30 - 60 sekunder etter den er startet. Noe slik som virkningen er på kupelyset i bilen etter at man har lukket døra. Har noen ett tips om dette?

Ser at Biltema har en "lysforsinker" som holder strømmen i ca 15 sekunder, men dette blir for kort tid. Denne går på 12V, men jeg har ingen idé om hvordan den virker og om man enkelt kan endre forsinkelsen.

Jeg tenker å bruke dette på en liten vifte på ventilen ut fra toalettet. Ser for meg en trykkbryter man kan trykke på etter toalettbesøket, og som sørger for at en liten vifte går i 30 - 60 minutter, nok til å få byttet ut den "værste gassen" etter besøket.

Pt. er det ingen ventil eller utlufting på toalettet i det hele tatt, og antar at dette behovet vil melde seg på varme deilige sommerkvelder uten den minste trekk i lufta  :cheers: (drømmer er uten lukt!). Jeg vil prøve å bruke en PC-vifte (vanligvis 8 - 15V) montert montert på en ventilrist m/ stuss og ser at f.eks Maritinm har en slik i plast. Egentlig vil jeg foretrekke å finne en tilsvarende liten (82 x 82mm) i metall, da det vil passe bedre på siden av overbygget.

Er det andre som har laget noe slikt selv??

Vel, 838 norske kroner føles vel muligens som litt i meste laget. Dersom dette blir fasitten på løsningen, så frister det mere med en eske fyrstikker ved siden av tannkremen. En påtent fyrstikk fjerner lukta rimelig kjapt! Og ganske så mye rimeligere enn ca 800 kr.

Men ja, du er inne på løsningen, men jeg vel vel anta at det finnes tilgjengelig litt mindre avanserte timere til en helt annen pris. Rart at ikke Lars H har en slik løsning på Trudelutt??

Det du trenger er kanskje en "mekanisk timer" en av den sorten som du vrir til så og så mange minutter, og som deretter surrer tilbake av seg selv.

Kan du ikke plukke en ut fra en gammel mikrobølgeovn, eller et annet elektrisk apparat med tilsvarende anordning  -  alt vil virke så sant den drives av fjæren som du spenner opp ved å vri på knappen.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Bilde

Liten timer fra ELFA med relee utgang. 20min til 2,5timer funker vel bra. 228 Kr....

www.Elfa.se

Artikkel nr: 85-867-78

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du kjenner ikke noen som jobber som elektriker da? Helst i en industribedrift. Stadig vekk bygges det om og skrotes automatiserte styringer hvor det sitter slike releer. Noen tar vare på slike releer, selv om de ofte bare blir liggende der. Andre kaster det. En elektriker i en slik bedrift vil sikkert kunne skaffe deg et slik brukt rele gratis. Alternativt at du søker opp firma som kjøper opp avdankede maskiner og smelter metallet. Med litt flaks sitter det styreskap på disse maskinene hvor du kan ta for deg.

Ser for meg en trykkbryter man kan trykke på etter toalettbesøket, og som sørger for at en liten vifte går i 30 - 60 minutter, nok til å få byttet ut den "værste gassen" etter besøket.

He, he, hva slags gass er det du produserer som trenger å luftes ut i 30 - 60 minutter !!  :yesnod::blush::lol: :lol:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

He, he, hva slags gass er det du produserer som trenger å luftes ut i 30 - 60 minutter !!  :yesnod::blush::lol: :lol:

Lars H.

Ja du skulle vist Lars H! Du skal være glad at det er et lite dalsøkk mellom oss!

Men, jeg kan jo få lov til å anbefale en ny brillepuss: Jeg skrev 30 - 60 sekunder, og det står bedre i stil med turmaten vi fortærer  :lol:

Forøvrig så er den lille timeren fra elfa typen jeg ser etter, men med et litt kortere intervall (20 minutter blir noe lenge...)

Skal du bare ha den til å gå i 60 sekunder ville jeg ha lage den selv med ett RC-ledd. En kondensator og motstand i serie. Benytt et elekronisk relee som ikke trekker så mye strøm. Når du tryller inn knappen din lades kondensatoren opp. I løpet av så lang tid som du ønsker lades kondensatoren ut over motstanden og eller kun releet og lukkes. Burde være enkelt og greit nok......Billig og!

Leste nok feil jeg og trodde det var minutter  :yesnod::blush::lol: Synes det var litt lenge ja!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

... Jeg leter etter en løsning for å få en liten vifte til kun å gå i 30 - 60 sekunder etter den er startet. Noe slik som virkningen er på kupelyset i bilen etter at man har lukket døra. Har noen ett tips om dette?

..... Jeg tenker å bruke dette på en liten vifte på ventilen ut fra toalettet. Ser for meg en trykkbryter man kan trykke på etter toalettbesøket, og som sørger for at en liten vifte går i 30 - 60 minutter, nok til å få byttet ut den "værste gassen" etter besøket.

Det er nok fredriksen som trenger briller. Det er nok en skriveleif, men det står vitterlig 30-60 minutter. :cryin::lol::headbang:

Det er nok fredriksen som trenger briller. Det er nok en skriveleif, men det står vitterlig 30-60 minutter. :lol::wink::cryin:

Yepp Eppa, du har rett! Jeg har briller, faktisk ganske nye og det er ikke så lenge siden helga så de er relativt nypussede  :lol:

Og jeg har nok rotet litt, for vi har begge litt rett: Jeg har skrevet både 30 - 60 sekunder (første gang..) og så har jeg nok blitt noe tregere i avtrekket og skrevet 30 - 60 minutter.  Så du har helt rett (og muligens har Lars H nypussede briller etterhvert  :headbang: ). Men jeg kan jo trøste dere med, at selv om vi har diverse kebabsjapper i området, så er det skjelden den kosten klarer å produsere såpass mye og sterk gass at det blir behov for en times mekanisk utlufting. I et slikt tilfelle ville jeg heller ikke turd å bruke ei fystikk engang...!

Men forslaget til en timer med kondensatorer og et lite rele blir vel den jeg ender på. Så får vi vel bare trykke på knppen flere ganger dersom det skulle oppstå behov for halvtimes utluftinger  :lol:

Se på denne

De har tidsreléer både for skinnemontering og 11-pin sokkel... 12 og 24 volt DC

Vil tro at DZU 41-12 volt vil være det enkleste. Pris ca 600 kr.

Tidsinnstilling fra brøkdel av sekunder til 10 (!) dager :sailing: Skulle holde for selv de værste gassutslipp  :blush::eek::puke::lol: :lol: :lol:

De har også spenningsovervåkingsrelé, 12 og 24 volt DC. Gir beskjed hvis batterispenningen blir for lav! :cryin:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ja, dette ser ut til å være kvalitetsvarer som sikkert også virker i miljøer med stor gasskonsentrasjon  :sailing:  :blush:  :cryin:  

Det kan i så fall være en alternativ løsning dersom en selvbygget timer med kondensator, mostand og et rele ikke funker bra nok.

Joda, dette lager du enkelt selv. Lagte selv en slik til pumpa på gråvannstanken når jeg bodde i båten. Nå husker jeg ikke hvordan jeg lagte den, men fant oppskriften på internett. Her er noen eksempel:

http://www.aaroncake.net/circuits/

(Time delay relay, ligger under other circuits)

http://www.commlinx.com.au/schematics.htm

(Søk etter time delay)

Alle komponenter, inkludert 555 timer, burde være enkle å på tak i...

Skal du bare ha den til å gå i 60 sekunder ville jeg ha lage den selv med ett RC-ledd. En kondensator og motstand i serie. Benytt et elekronisk relee som ikke trekker så mye strøm. Når du tryller inn knappen din lades kondensatoren opp. I løpet av så lang tid som du ønsker lades kondensatoren ut over motstanden og eller kun releet og lukkes. Burde være enkelt og greit nok......Billig og!

Takk til både SunFizz og Batdilla :crazy::lol: Begge to timerne vil dekke mitt behov, så da har jeg en løsning på dette! Jeg får se om det er noe annet jeg også trenger, pga. oppkravsporto vil jo doble prisen :-)

Skal komme tilbake med bilde når installasjonen er ferdig (men, det blir ikke i morgen!)

Hei.

ELFA er et ypperlig sted å handle. De proffe handler der, men også amatører. Du kan bestille via internett, http://www.elfa.se/no/ , kort eller oppkrav, eller ta en tur i butikken i Sandakerveien 76 , det er jo ikke langt fra Strømmen

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk Lars H (som allerede har fått båten på vannet, har jeg lest..)!!

Ja, fant faktisk 'knappen' butikk' som viste at det ligger en slik i Sandakerveien. Får ta meg en tur nedom..., men den fra Sverige hadde ferdig boks etc....

fredriksen, som ikke får ut båten før den 4. mai  :crazy::lol:

I mellomtiden har jeg nå i morges tatt ut motoren (AQAD41A) for å komme til sjøvannskranen på skjoldet samt en del 'nesten-morkne' slager. Noe må man jo gjøre mens man venter på sjøsetting :crazy:  :sad:

Men husk å kalkulere inn bompengeavgiften!  :blush::smiley::lol:

Lars H.

Vel, siden båtsesongen snart skal starte for oss også, så kan jeg muligens ta motorsykkelen (ikke Suzuki! ) og spare bompengeavgiften. Bruker den heller til et ekstra  :cool: på sjøen !!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...