Per Harald Startet 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2008 Hei BP medlemmer. Nå er det midt i ferien og kjøleboksen har sviktet. Dette er et Danfoss agregat som er kjøpt på Maitim og bygd sammen med en kjøleboks. Kompressoren har sluttet å ta pauser, den går hele tiden og fordamperen blir ikke orntlig kald. Tidligere før ferien virket den som normalt. Kan denne lekke kjøleveske og må etterfylles eller er det noen som kan bidra med gode tips. Takknemlig for raske og gode svar. Maritim i Fredrikstad er nok neste stopp. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 kan det være en mulighet at det ikke blir kvitt varmen? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hvis kompressoren går heletiden kan det tyde på at det er for lite trykk/gass i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Takk for svar. Ingar Kompressoren er oppsatt med egen vifte og det er rom for å bli kvitt varmen. Draco20 Jeg har en misstanke om at det er for lite kjølemedie i systemet. Har nå plukket ut kjøleboksen og ser at det er et rør med en hette på, og innenfor der er det en ventil i røret med utv. gjenger. Helt klart for å etterfylle kjølemedie. Er dette noe som man kan få kjøpt på en trykkflaske på Maritim, tilpasset størelsen på mitt system, eller tror dere jeg må ha tak i en kjøleskaprepratør for etterfylling. Er det vanlig at kjølemedie forsvinner over tid? Tidliger var det bare 20% av fordamperen som ble kald/rimete. Kan dette være et tegn på at det har vært for lite kjølemedie. Dette var i April og da var det sabla kaldt om natta. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Moyja Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Du må nok til en kjølerepratør ja. Det er ikke unormalt at du mister noe etter en tid, men det er avhengig av konstruksjonen Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Draco20 Da har jeg gått gjennom Fredrikstads kjøleservise muligheter, så får vi håpe at de ikke har noe å gjøre i disse dager......... Telefonrunde i morgen blir det uansett for om mulig få etterfylt. Har tro på at det kan hjelpe. God kveld. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Per Harald Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Draco20 Da har jeg gått gjennom Fredrikstads kjøleservise muligheter, så får vi håpe at de ikke har noe å gjøre i disse dager......... Telefonrunde i morgen blir det uansett for om mulig få etterfylt. Har tro på at det kan hjelpe. God kveld. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hei Per Harald. Det er ikke uvanlig at kjølesystemer mister kjølemiddel når den blir montert selv. Ofte leser brukere ikke nøye på bruksanvisningen. Det er viktig at man følger veivisningen om hvordan kopplingene skal festes. Det er avgjørenede om tett eller utett. Det som er viktig for deg er at du får tak i nye pakninger., den er beregnet for engangs bruk vanligvis. Enten blir den montert mens kjølemiddelen blir påfyllt, ellers må du spørre om det. Gjør du det ikke, da mister du kjølemiddelen sansynligvis igjen og dette resulterer ofte i skade på kompressoren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Per Harald Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Joerg. Takk for sist. (Sterlingen fungerer perfekt). Fikk ikke fylt i Fredrikstad, så kursen ble satt tilbake til Sandefjord, og der fikk jeg hjelp av et kjølefirma på Kilen. Lekkasje i systemet er et faktum faktisk gjennom kobberrørene også fikk jeg opplyst. De blir porøse og lekker gjennom godset. Dette er selvfølgelig marginale mengder som lekker her, men med tanke på at mitt kjølesystem var tomt for kjøleveske og det som skulle til var 50 gram, så er det ikke store lekkasjen som skal til før det gjør utslag på kjølingen på sikt. Så konklusjonen er som din, Draco20, og min missstanke var at i dette tilfellet hvor kompressoren går kontinuerlig uten å gi kjøling så er sansynnligvis mangel på kjølemedie i systemet. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 At det lekker tvers gjennom kobberrør høres ut som en søkt forklaring. Vanlige "hjemmekjøleskap", som går året rundt, holder jo gjerne i generasjoner. Da vil jeg heller tro at det har med produksjons eller materialfeil å gjøre. Eller mest sannsynlig koblingene, dersom det er utstyrt med slike. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Ingar. Han sjekket koblinger, og de var sølvloddet og var iflg. servicemannen noe som omtrent aldri gikk i stykker. Har foresten fått etterfylt kjøleskap hjemme også en gang, (et gammelt skap) så det skjer jo der også. Det blir interresant å følge med hvor lenge dette holder nå. Kjøpte båten for snart ett år siden, så vi får håpe det holder lenger. 50 gr. er jo ikke mye. Nå kjøler den som den aldri har gjort. I disse varme dager går kompressoren ca 10 minutter i timen og holder et intervall på 3-6 grader. Boksen er på ca 50 liter. Det får jeg være fornøyd med. Skal holde øye med den i tilfelle endringer, men jeg tror ikke det er lett å finne lekasjer på denne. Om noen har tips mottas dette med takk. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Moyja Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Kjenner til kjølekompressor trøbble da jeg jobber endel med det på verkstedet vårt (vw), men lekker gjenom rør???? den var ny..... Nei da er jeg nok enig med Ingar at det må være noe feil med rørene. En annen ting er at produsenten fyller apsolutt minimum på systemene så de er ikke "fulle" fra fabrikken, en måte og spare "kroner" på for gassen er svinedyr. Men 50G er jo ikke mye. lykke til håper den holder på gassen en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Han sjekket koblinger, og de var sølvloddet og var iflg. servicemannen noe som omtrent aldri gikk i stykker. Det er sikkert riktig, holder likevel muligheten for lekkasje her for å være større enn at det lekker tvers gjennom kobberrør. Men det jeg egentlig tenkte på var slike hurtigkoblinger som gjør det mulig å levere kompressor og fordamper hver for seg, og at kunden setter de sammen etter at det er montert. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Jeg har oplevet lidt af det samme: Køleskabet bliver ikke rigtig koldt (men kun når det er varmt i vejret >20 grader udenfor) og når det kører er det som om der kommen en "boblende" lyd fra det. Kan det også være kølemiddel-mangel? Kan man ikke tænke sig at de rystelser og andre belastninger som en båd udsætter sit inventar for er medvirkende til at køleskabe/bokse i både taber kølemiddel eller bliver utætte oftere end dem på land? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Løfter denne tråden... Kjøleboksen i Bavariaen er trøbblete om dagen. Kompressoren slår seg ikke på..dvs den kommer på hvis jeg trigger termostaten flere ganger - men skrur seg raskt av igjen. Det blir ikke kaldt. I fjor var den også litt kranglevoren...fungerte stort sett bare om den stod på maks med det resultat at alt i boken frøs. Det er den Danfoss kompressor - alder 12 år. Noe for seg å få tak i reperatør eller er det bruk og kast? Enkle ting jeg kan sjekke selv? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 hadde et lignende problem med boksen min i fjord; det var elektronikken som var vandret heden. Fikk ny i posten og etter det var alt ok igjen.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.