Al Bubba Startet 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2008 (redigert) Hei noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg får denne i gear ? Den får jeg i revers, men ikke i gear, sitter det en føler i styrekonsollen som enkelt kan skiftes eller beror dette på mer alvorlige problemer ? Redigert 25.Juli.2008 av Al Bubba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Har du modell nummeret så vi vet eksaktelig hvilken modell dette er, regner med at det er en tidlig 70 talls modell ?? Hvis dette er en EL hydraulisk enhet så er sjansene store for at det er en bagatell siden den går i revers. Er det en ren elektrisk modell....muligens litt verre, tror det er en el hydraulisk modell.... Hva slags kontroll boks har du til motoren ??, den originale en hendel modellen ?? eller Evinrudes trykk knapp modell . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Slik ser kontrollboksen ut hvis det kan hjelpe, mod.nr. på motor skal jeg finne i morgen da det blir litt lysere På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Da er mod.nr. her 50 ESL72C Så da håper jeg på godt svar Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 50 ESL72C = 1972 modell, langstammet. Denne motoren krever en spesiell gir olje, den kalles "Type C" også kjent som OMC eller Bombardier Premium Blend ( laget for OMC, Johnson, Evinrude for bruk på deres elektriske gir, brukt frem til ca 72 på utenbords, frem til 77 på drev .) Bak på motoren går det 2 ledninger ned til girhuset ( kobling på toppen av stammen, under dekselet ) farven på ledningene er GRØNN og BLÅ . Disse ledningene går ned til 2 solenoider som igjen aktivere ventiler på den hydrauliske pumpa som drives av motoren . Koble av ledningene, koble inn et multimeter imellom EN av ledningene som går NED og chassis på motor, sett metret på OHM ( motstand ) , skal være ca 5 > 7 ohm ( imellom hver av ledningene og chassis ). Neste punkt blir å måle spenning på ledningene som kommer ifra kontroll boksen ( ledningene som var koblet INN på de som går ned til girhuset ) . Motoren i fri, tenning på = 12 V på GRØNN, 0 V på BLÅ Motor i fremover, tenning på = 0 V på GRØNN, 0 V på BLÅ Motor i revers, tenning på = 12 V på GRØNN, 12 V på BLÅ Enkelt fortalt... koble ifra begge ledningene og du skal ha fremdrift. OBS, girene fungerer KUN når motoren går ( trenger drift på hyd. pumpa ), står som standard i forover, skal gå i fri når motoren starter. Ble laget på den måten for at en skulle ha mulighet til å komme til land uten strøm på batteri( ved feil på lading ), første generasjon hadde IKKE denne egenskapen....null strøm = null gir kun fri...ikke helt ideelt .... Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Tusen hjertlig for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 (redigert) Var en tur ute og fant ei kanne med olje, burde kunne bestilles hos enhver Johnson/Evinrude forhandler ( hvis den er tilgjengelig pr i dag.. ) delenummer 172819, er en US gallon . Litt videre søking fant denne og denne , er dog litt mere usikker på seriøsiteten til Euro Fritid.... Arne Kjetil Redigert 26.Juli.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Den lokale helten Simen hos Skog og fritid på Gjøvik hadde igjen en kanne stående fra en som hadde vært i USA og tatt med over for han.....Det er saker...:) Den sikrer vi oss nok på mandag! Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Da har vi gutta målt litt vi, vi har bare strøm fra gearhuset og opp, vil dette da si at det er bryteren i kontrollboksen som har røket ? Vet du hvor man kan få tak i en slik bryter eller kan jeg bruke en vanlig 3 veis bryter ? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Da har vi gutta målt litt vi, vi har bare strøm fra gearhuset og opp, vil dette da si at det er bryteren i kontrollboksen som har røket ?Vet du hvor man kan få tak i en slik bryter eller kan jeg bruke en vanlig 3 veis bryter ? Ehee hvor og når var det strøm på ledningene Motoren i fri, tenning på = 12 V på GRØNN, 0 V på BLÅ Motor i fremover, tenning på = 0 V på GRØNN, 0 V på BLÅ Motor i revers, tenning på = 12 V på GRØNN, 12 V på BLÅ Tror den bryteren har vært ute av sortemanget i mange år, men du kan jo høre med den lokale forhandleren om den kan skaffes. Skulle dog ikke være så vanskelig å lage til noe, problemet blir å integrere dette inn i kontroll boksen. Å kontrollere girene er lett Fri = strøm inn på GRØNN ledning Revers = strøm inn på BEGGE ledninger ( BLÅ og GRØNN ) Fremover = IKKE strøm på noen av leningene. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Hvis jeg kobler opp en av å på bryter på ledningene så vil jeg jo få fremdrift også, men er dette skadelig? blir jo samme som å gå tom for strøm det da egentlig ? Kan jo enkelt sette opp en bryter på daschen da som fungerer som å gire å gi gass på vanlig måte Eller har du noen andre gode tips, båten går i fri og revers slik den skal Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Eller har du noen andre gode tips, båten går i fri og revers slik den skal Prøv og jobb litt med boksen, prøv å finn ut om det er den interne bryteren som er defekt eller om det kan være en kortslutning . Kan det være slik at det er spenning på den GRØNNE ledningen hele tiden, kan den spenningen komme av en feilkobling eller at den har kommet borti en ledning med 12 V ?? Hvis jeg kobler opp en av å på bryter på ledningene så vil jeg jo få fremdrift også, men er dette skadelig? blir jo samme som å gå tom for strøm det da egentlig ? Er ingen tekniske problemer med å koble det slik, uten spenning på noen av ledningene går motoren i forover, the end , er slik dette systemet er laget . Eneste problemet er da skipperen og eventuelt andre som bruker båten, er da ingen sikkerhets mekanismer som hindrer deg i å koble til/fra gir ved forhøyt turtall. eller sette motoren rett i revers ifra forover, uten å gå innom fri. Kan jo enkelt sette opp en bryter på daschen da som fungerer som å gire å gi gass på vanlig måte Ja, bare tenk litt nør du eventuelt gjør det.....en 3 trins bryter, et par dioder ( for å hindre at de 2 solenoidene "ser" hverandre ).... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Hei igjen! Har fått tak i ny bryter med multikobling på. Der er det to brune, istedet for to hvite kabler. Lurer på om hvit fra tenningslås skal på 4 eller 5? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Ha rota litt rundt etter noen svar...... Hvilke farve er det på den gamle bryteren ?? Fiolett = strøm inn ifra tennings bryter Grønn = Strøm ut ved nøytral. Blå = Strøm ut ved revers ( sammen med blå ) Også er det 2 andre ledninger, disse ledningen er til start sperra ( ikke start med motor i gir ), strømmen ifra start på bryter går igjennom denne bryteren, hvis motoren står i gir brytes strømmen ( starteren går ikke ) . Fant også et EL shema som viser funksjonen. Burde hjelpe Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 tusen hjertlig Arne Kjetil, da skal vi gutta ut å teste dette etterpå vi Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Da har vi prøvd oss frem litt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg måler strøm på kablene fremme i kontrollboksen fremover å bakover, men ikke i fri stilling. Med andre ord båten går fremover når spaken står i nøytral... hmmm Noen som har noen gode tips hvor det kan være overledning ??? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 (redigert) Da har vi prøvd oss frem litt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg måler strøm på kablene fremme i kontrollboksen fremover å bakover, men ikke i fri stilling. Med andre ord båten går fremover når spaken står i nøytral... hmmm Prøv å koble bort den grønne og blå ledningene på BRYTEREN, mål rett på bryteren ( unngår da selve lednings systemet i båten ) Hadde gjerne sett ett bilde av bryterne OG kontrollboksene. Kan nesten høres ut som om du har bryteren til en motor med elektrisk gir, IKKE EL hydraulisk er forskjeller som IKKE en kompatible Rent elektrisk gir ( IKKE din modell ) Strøm på GRØNN = fremover IKKE strøm på noen = fri Strøm på BLÅ = revers EL hydraulisk gir ( DIN modell ) Fri = strøm inn på GRØNN ledning Revers = strøm inn på BEGGE ledninger ( BLÅ og GRØNN ) Fremover = IKKE strøm på noen av leningene. Prøv BEGGE bryterne UTEN å koble til ledningene ETTER bryteren ( bare strøm INN ), mål så på den GRØNNE og BLÅ ledningen ( i ALLE posisjoner ). I tiden 1960 > 1972 kom OMC med veldig mye rart, 3 eller 4 variasjoner rundt EL gir, innføring av elektronisk tenning ( med kombi løsninger ( ren batteri tenning ( stift/coil ), kombi løsninger ( stift, elektronik, coil/r ), ren elektronisk tenning (CDI), +++ . Problemet kommer hvis en prøver å kombinere deler ifra de forskjellige modellene .... Start i kontroll boksen, koble til strøm på bryteren ( men IKKE koble videre den BLÅ og GRØNNE ledningen ) Hva skjer, hvor kan du måle strøm, prøv begge brytere ( gammel og ny), i alle 3 posisjoner . Resultater GAMMEL bryter ( fyll inn svar på _________ , svar med ja/nei ) Forover er det strøm på BLÅ ledning ??________ , er det strøm på GRØNN ledning ?? __________ Fri....... er det strøm på BLÅ ledning ??________ , er det strøm på GRØNN ledning ?? __________ Revers. er det strøm på BLÅ ledning ??________ , er det strøm på GRØNN ledning ?? __________ Resultater NY bryter ( fyll inn svar på _________ , svar med ja/nei ) Forover er det strøm på BLÅ ledning ??________ , er det strøm på GRØNN ledning ?? __________ Fri....... er det strøm på BLÅ ledning ??________ , er det strøm på GRØNN ledning ?? __________ Revers. er det strøm på BLÅ ledning ??________ , er det strøm på GRØNN ledning ?? __________ Har en misstanke om at du kan ha en uautorisert kobling imellom 12V og en av ledningene... Kan det være slik at det er spenning på den GRØNNE ledningen hele tiden, kan den spenningen komme av en feilkobling eller at den har kommet borti en ledning med 12 V ?? ?? Arne Kjetil Redigert 29.Juli.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Knall bra svar Det ser ut til at jeg har fått tak i feil bryter, ut i fra målinger i dag. Jeg har målt den gamle bryter igjen i dag også og det ser ut til at jeg har littegrann strøm på prøvelampa i gear fremover(gløder) slik at jeg har overspenning i bryteren min, skulle hatt tak i en slik gitt, men det ser dårlig ut Har du et godt råd hvis jeg setter inn igjen den gamle bryteren da og kobler opp denne sånn den skal være også kan jeg ev. koble inn en xtra bryter, men jeg er jo da avhengig av at denne er slik at jeg får * grønn å blå sammen i revers * grønn i fri * og fullstendig utkoblet i gear fremover Noen flere gode tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Jeg har målt den gamle bryter igjen i dag også og det ser ut til at jeg har littegrann strøm på prøvelampa i gear fremover(gløder) slik at jeg har overspenning i bryteren min, skulle hatt tak i en slik gitt, men det ser dårlig ut Noen mulighet for å rengjøre bryteren ??, vaske den med Crc 5-56 eller lignende, hvis den er 100% forseglet kunne du bore et lite hull så du kunne komme til med smurning/rens ??. Siden bryteren fungerer, dog ikke kutter 100%.... kan det være at strømmen kryper i den 36 år gamle smurningen ( er kanskje også litt messing etter slitasje ) Som nødløsning kan du montere en bryter på den grønne ledningen, er dog ikke anbefalt av sikkerhets hensyn da det fort kan bli krøll........ Vet om en bryter som antagelig vil passe.......men den koster litt..... Link til Ebay auksjon . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Al Bubba Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Hei igjen Arne kjetil Tusen hjertlig for hjelpen. Resultatet ble en xtra bryter på grønn ledning så da fikk han fri og fremover på denne og revers på vanlig måte Dette funket veldig bra Takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.