Jump to content

Unøyaktig knopmåler, noen bedre enn andre?

Båtduden

Recommended Posts

Hvor nøyaktig en knopmåler er, har etter min erfaring mer og si på hvordan føler du har en selve trykkloggen....

På min gamle motor var det innebygget giver for knopmåler, denne var svært unøyaktig og viste en ca 7 knop feil i forhold til gps....

Når jeg byttet motor hadde ikke denne innebygget giver, og jeg måtte sette på en ekstern pitot, jeg monterte den akuratt som monteringsanvisningen sa, og den er ganske så nøyaktig, den viser 1-2 knop feil i forhold til gps....

Men en ting du kan gjøre er og sjekke slangen til trykkloggen din, har opplevd før at det har kommet seg inn en del vann i disse, blås den helt tom for vann opg sjekk etter evnt. knekker eller hull på slangen...

Og finnes det noen mer nøyaktige knopmålere? Er det foreksempel en knopmåler som fungerer på samme måten som en gps? altså over satelitt eller hva det enn er

Mvh K-J

En hvilken som helst GPS bør gi SOG "Speed Over Ground" altså hastighet over grunnen - bunnen (æh hva det enn er)

Det men vanligvis tenker på med et knop meter - hastighetsmåler - logg er et instrument som gir fart gjennom vannet.

Det finnes "Billig dritt" slike som det jeg har i jeep'en, som starter på 10, og gir en viss identifikasjon på hvor fort jeg kjører.

Det finnes flere typer logg:

Slepelogg - propell i lang line. Gir helst distanse, men er nøyaktige.

Impeller type - med skovelhjul eller propell under skroget

Elektromagnetiske - med 2 "skruehoder" synlig under vann. Baserer seg ledningsevnen i vann og forholdet mellom hastighet on denne.

Akustiske. - Baserer seg på ekkolodd teori og corelerer ekko og måler tidsdifferansen mellom dem.

Pitot rør - Måler vanntrykk i et rør. Det er typen jeg har, men de kan være meget nøyaktige og dyre.

Spytt - Gå i bauen. Spytt og start stoppeklokka. gå akterut og stopp klokka når spyttet passerer. Du vet hvor lang båten er - regn ut hastigheten.

Dette er fritt etter hukommelsen, og ser ikke bort fra at andre metoder har dukket opp.

Uansett. Bruk litt penger på loggen og få den kalibrert. Den er et viktig navigasjonshjelpemiddel.

Jeg hadde vurdert impellertypen til din båt, men 30 kn nærmer seg vel grensen til denne typen.

Pitiot rør hadde vært bedre, men de nøyaktige er svinedyre.

Tror jeg med alle forbehold for tiden som har gått.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...