Jump to content

Mister oljetrykk og temepraturen går i taket etter 20 min gange.


CreativeNess

Recommended Posts

Jeg har en 1987 Omc 3 ltr sterndrive. Jeg har nettopp lagt båten ut etter et langt opphold i hagen. Samme dagen tetstet jeg den og den gikk knirkefritt (jeg kjørte den ca 15 minutter på marsj fart.) I dag skulle jeg på en litt lengre tur med familien. Det som skjer etter ca 30 minutter er at oljetrykket forsvinner gradvis og temperaturen stiger i været - 250 grader. Heldigvis var jeg omtrent kommet frem så jeg kunne vente litt før jeg fortsetter helt frem. Jeg sjekker olje og ser at det er litt lite olje på den. Jeg etterfyller litt.. Etter ca tre timer legger jeg kursen tilbake. Etter temmelig nøyaktig samme tid/distanse kjer det igjen. Jeg ser oljetrykket gradvis forsvinner, og temperaturen går i taket. Jeg må ta noen fiskepauser de siste 10 minuttene. I 6 knops fart holder temp seg fin inn til båtplassen.. Jeg ser nålen varierer mye på lavt turtall, men det er kanskje naturlig?

 

Jeg er fersk båtmann, men kan litt motor. Jeg byttet impeller, impellerhus og pakninger da det var akkurat overoppheting som var mitt mareritt.. men den gang ei, det var akkurat det jeg fikk.. Noen som har en ide om hva dette kan være?? NB.. ingen blå røyk, fin gange på motoren, starter lett osv .. Den blir bare alt for varm etter 20 minutter, og da blir den varm hele tiden.. Noe som er tett?? Noe som er lekk?? Noe jeg ikke har tenkt på??

Redigert av CreativeNess (see edit history)
Link to post

Jeg foreslår å sjekke impeller igjen.

Jeg byttet i våres, og etter et par turer fikk jeg varmkjøring med ca. 10 grader på ferskvannsiden.

Impelleren, som riktignok hadde ligget lagret noen år, var permanent bøyd hele veien rundt.

Kjøpte da originalimpeller fra Volvo der det fulgte med glyserin og bruksanvisning.

Impelleren skulle ikke smøres med fett men med glyserin. Jeg hadde brukt fett og det var kanskje grunnen til at den

ble deformert med en gang.

Link to post

250 grader høres jo litt i meste laget ut... Regner med det er Farenheit men det blir jo likevel 120 grd.C.

 

Sjøvannskjølt? Da skal du holde deg under 55 grd.C ellers gror kjølekanalene raskt igjen av saltavleiringer. Tror nok det kan være en struping i kjølingen en eller annen plass. Er det mulig å koble av en vannslange der vanner forlater motoren for å se om der kommer rikelig med vann?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Her var det nye ting for meg ja.. Det fulgte ikke med noe som helst som impeller skulle settes inn med, og ikke stto det noe om det heller. Det gamle impelleren som jeg tok ut var ganske brent, og hele huset den sitter i hadde vridd seg pga varmgang. Jeg skiftet hele huset jeg med pahninger og alt. Det var det eieren før meg som hadde satt i.. Jaja.. jeg har en orginal impeller til tilfeldigvis.. Glyserin?? Kjøpes i båtbutikk?? Et Dumt spørsmål til.. Det var mye styr med å få båten på vannet.. Kan man skifte impeller uten å ta båten opp?? Mulig dette er et idiotisk spørsmål men men.. Kan jeg "snorkle dette på plass""??? Dette er j en amerikansk båt ja, så det er nok farenheit. Men hvorfor oppståer det etter 20 minutt hver gang??

Link to post

Fortsetter du å miste olje? eller var det bare lite på den? (Har den blitt varmkjørt av deg eller tidligere eier, kan topp pakning ryke mm.)

 

Jeg byttet impeller og hus (OMC 85 drev) men tørrkjørte den ca 10 sek på land da jeg glemte å slå på vannet. Det var nok. Trodde ikke det var problemet så gjorde alt annet først til jeg målte hvor mye kjøle vann som kom fra pumpen. Det var for lite etter boka. Byttet impeller på nytt og kjøle problemet løst, men hadde røket topp pakning pga. varme.

 

Ta av slangen fra drevet og mål tiden den tar og fylle opp en 10L bøtte på tomgang (går ganske kjapt). Ikke kjør for lenge uten kjøling til riser.

 

Du må ha av drevet for å bytte impeller.

 

Dobbel sjekk at du har rett temp på termostat.

 

Er dette ok , sjekk at riser ikke er tette og blokerer for kjølevannet. De skal være veldig tette for at det skal bli et problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...