beveren Startet 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2008 Hei Legger opp noen bilder av en del jeg har ødelagt, som jeg gjerne skulle ha erstattet, men jeg aner ikke hva den er, heter eller hva den gjør? Delen er et slags stag med to plastikk-hoder på som man trer inni en slags skive som sitter under svinghjulet og inni <hendelen som styrer gassen> ..hvis noen skjønner hva jeg mener. Fotoet av motoren er fra tilsvarende system, ikke samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Det er en "link" for "ignition advance" eller tennings avansement. Den burde være mulig å få tak i. Prøv "skrotnissen" har fått deler av ham før. Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Takk!! Vet du om det er "farlig" å stille på den? Så at det var løsnet en skrue der som jeg kom til å stille litt frem og tilbake på.. Altså, skiven under svinghjulet blir dyttet frem når man gir gass, og der er en stoppe skrue som var løsnet som jeg ikke vet om nå står på riktig sted. Tusen takk for info Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 den skruen er vel justering av tomgangsturtall så den kan du nok justere til den går pent igjen. Vel og merke når du har fått på plass denne overføringen igjen Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
beveren Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 (redigert) hmm er du sikker på den er justering av tomgang? "skiven"(det stoppeskruen skal stoppe) er jo ikke nær stoppeskruen før jeg har gitt full gass mulig det har noe å gjøre med fuskingen ved full gass? Redigert 27.Juli.2008 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Nei er ikke sikker. Det skulle vært et spm tegn der. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
andersm Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Vet du om det er "farlig" å stille på den? En herværende pinnebåteier var så grei og hjalp meg med min Evinrude når den bestemte seg for å være vrang etter sjøsetting i fjor. Justeringen av denne mekanikken var i alle fall viktig på min motor. Etter litt lesing på div. fora samt brukermanualen viser det seg at denne justerer fortenningen etter hvor mye gasspådrag du har. På min motor er det slik at på lave turtall er det kun justering av fortenningen som justerer turtallet, dvs. det er en viss turtallsøkning som skal til før spjeldet begynner å rører på seg. I følge min manual skal din motor justeres som Primary pickup location: D, forklart som mellom merkene Primary adjustment note: 4, Advance throttle control with adjusting screw at base of follower Etter min noget mangelfulle hukommelse, samt manglende motorkunnskap skulle dette bety noe sånn som at i det øyeblikket mekanikken begynner å skubbe på noe annet enn bare fortenningsstillingen skal du på plata som går rundt under svinghjulet se to merker og et fastpunke som er midt mellom. Eller et punkt på plata som er mellom to merker på noe som står fast.... For å få justert dette må du sikkert løsne på den skruen du allerede har prøvde deg på. Sikkert ikke lett å skjønne dette, men lakenmotor fantasten trår sikkert til med noen bevingede ord dersom du står fast. Av andre data jeg finner på din motor: CU IN DISPL: 45.0 WOT RPM: 5000 SPARKPLUG: L77JC4 TIMING AT WOT: 19' i tillett til de to overnevnte. Noe av dette skjønner jeg, noe kunne like gjerne vært en hekleoppskrift. <red> dersom ikke fortenningen er korrekt justert vil det sikkert kunne skape problemer ved pådrag. Ser at det er kommentert over. Min motor ville ikke vite noe særlig av mer enn tomgang+ før denne ble justert. Har også god erfaring med Ravns garage som leverandør av deler til min evinrude. </red> - anders m. Redigert 28.Juli.2008 av andersm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 TAKK skal se hva jeg finner av merker på den!! ...ellers dumper jeg den i havet. hater den Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Nei da kommer heller jeg og henter den eller noen andre som f eks leser finn daglig... Redigert 28.Juli.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
andersm Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 jeg ville tippet at du finner merkene på den delen som er merket med "Skive under svinghjul" på tegningen din. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) var der nede nettop. fant to runde prikker på "skiven under svinghjul", men klarte ikke finne noe mening i de. men så ble jeg kreativ og så at det var en del igjen å gå på forgasseren, altså hvor mye som var full gass på forgasseren i forhold til gass spaken på styrekonsollen. strammet den til sitt maksimale og prøvde meg en tur, og da gikk den stort sett pent og som den skulle med full fres. kjørte rundt i ca en halvtime og dro inn til brygga igjen og rett før jeg skulle svinge inn på plassen min stoppet motoren og nå vil den ikke starte. kikket til gullmedaljen etter løse ledninger, men måtte naturligvis kapitulere ovenfor det elektroniske helv##e. noen som vet hvor nærmeste hobbymekaniker/evinrudeverksted er i Oslo/Bærum? takk for all hjelp og forslag! godt å ha en plass som båtplassen mvh kristian Redigert 28.Juli.2008 av beveren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.