Toivo Startet 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2008 Hei, jeg lurer på hvor mye det kan koste å skifte kjølen på denne båten. Det er bakre delen av den som er gåen, går det da ann å felle inn bare det stykket eller må man bytte hele kjølen? Mvh Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Fell inn! Fjern først den delen av kjølen som er dårlig. Skråskjær skjøteflaten, slik at denne blir så lang som mulig. Bruk epoxylim og tynne syrefste bolter. Det enkleste er å montere det nye kjølstykket i to lamellere. Først monterer du ytterkjølen. Deretter limer du innerkjølen (spunningen) til den alllerede monteret ytterkjølen. Det har jeg selv gjort, og det har holdt bra i over 20 år. gon Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 hei gon, kan du prøve å tegne det i paint? har egentlig ikke sett en demontert kjøl før.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Hei Jeg laget en skisse i paint, men fikk ikke kopiert den. Men en kjøl er en plank som den nederste bordgangen på hver side er felt inn i. I tverrsnitt har kjølen derfor en slags T-form. Mitt forslag er at du først feller inn den delen av kjølen som er synlig fra undersiden av båten. Oppå denne limer du fra innsiden av båten det stykket som kjølbordene skal spikres i. For at innfellingen av et nytt kjølstykke skal bli så sterkt som mulig, er det viktig at du ikke skjærer kjølen av i 90 grader, men skråskjærer så mye som mulig, slik at du får en lang limskjøt. Bruker du epoxylim med fyllmasse, må heller ikke tilpassingen være nøyaktig, da limet vil kompensere for manglende nøyaktighet. Og det er heller ikke strengt tatt nødvendig å bruke eik i en innfelling. Bruk f.eks. trykkimpregnert, men forsøk å få tak i kvistfritt virke. gon Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 ok jeg skjønner nå, men hva skal jeg kutte med? noe som får plass helt opp hvis du skjønner. siden kjølen går inn i båten så må man jo skjære helt igjennom... Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Hei Under båten skjærer du med en vanlig stikksag. Innenfra må du bruke et stemjern. Når kjølbiten er ute, bruker du en grov rasp og jevner på skjøteflaten. Spikrene som kjølbordet er festet med, kan du forsøke å få ut med en spikerpumpe. gon Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Fant ut av at jeg ikke trengte å bytte kjøl alikevel, men kanskje en bordgang. er en solid sprekk som er ca 2cm bred og 1m lang.. lar dette seg fikse med olje og trutning, eller må den byttes ut? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Dersom det ikke er råte i bordet, skærer du sprekken ren og limer inn ("luser" inn) en list med epoxylim. Det er altfor mye jobb å skifte en bordgang pga. en sprekk. gon Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Takk for svar:) skal jeg da mette den biten jeg setter inn før jeg setter den inn, så den ikke begynner å sprenge ut når den trutner? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Sprenge vil en slik "lusing" til en viss grad gjøre uansett, men ikke nødvendigvis så mye at bordgangen spjæres. Slike reparasjoner har jeg gjort noen av, og så langt har jeg aldri opplevd at bordgangen har blitt sprengt. gon Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 ok, har noe kjærneved av furu liggende, tror du det kan funke? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Så var det dette med oljing av treverket for å få mettet det mest mulig, hva tror dere om treolja fra biltema som inneholder 50% linolje og er tynner med witesprit? andre forslag? Linolje og 30% terpentin? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
gon Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Kjerneved av furu høres bra ut. Kjerneved har mindre styrke, men er til gjengjeld svært råteresistent. Skal båten gå i saltvann, er kanskje ikke det med råteresistens så viktig. Det som forårsaker råte i en trebåt, er gjerne ferskvann. Du vil ikke klare å mette et godt malmet stykke kjerneved av furu med olje, men skal du først gjøre et forsøk, anbefaler jeg Owatrol 1. Linolje har også høy inntrengningsevne, men skal du blande den med noe, anbefaler jeg terpentin og litt soppdreper. Jeg bruker selv den halvblandede linolja fra Biltema i bunn av båten på innsiden. Den er såvidt billig at jeg nesten heller den på. Denne kuren forhindrer i høy grad at trevirket tørker ut når båten står på land. Men du må ikke behandle noe med olje før du har limt det inn. Limet fester dårlig på fete overflater. gon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.