Jump to content

Skifte av kjøl på 22fots skjermsjekte

Toivo

Recommended Posts

Fell inn! Fjern først den delen av kjølen som er dårlig. Skråskjær skjøteflaten, slik at denne blir så lang som mulig. Bruk epoxylim og tynne syrefste bolter. Det enkleste er å montere det nye kjølstykket i to lamellere. Først monterer du ytterkjølen. Deretter limer du innerkjølen (spunningen) til den alllerede monteret ytterkjølen. Det har jeg selv gjort, og det har holdt bra i over 20 år.

gon

Hei

Jeg laget en skisse i paint, men fikk ikke kopiert den. Men en kjøl er en plank som den nederste bordgangen på hver side er felt inn i. I tverrsnitt har kjølen derfor en slags T-form. Mitt forslag er at du først feller inn den delen av kjølen som er synlig fra undersiden av båten. Oppå denne limer du fra innsiden av båten det stykket som kjølbordene skal spikres i. For at innfellingen av et nytt kjølstykke skal bli så sterkt som mulig, er det viktig at du ikke skjærer kjølen av i 90 grader, men skråskjærer så mye som mulig, slik at du får en lang limskjøt. Bruker du epoxylim med fyllmasse, må heller ikke tilpassingen være nøyaktig, da limet vil kompensere for manglende nøyaktighet. Og det er heller ikke strengt tatt nødvendig å bruke eik i en innfelling. Bruk f.eks. trykkimpregnert, men forsøk å få tak i kvistfritt virke.

gon

Kjerneved av furu høres bra ut. Kjerneved har mindre styrke, men er til gjengjeld svært råteresistent. Skal båten gå i saltvann, er kanskje ikke det med råteresistens så viktig. Det som forårsaker råte i en trebåt, er gjerne ferskvann. Du vil ikke klare å mette et godt malmet stykke kjerneved av furu med olje, men skal du først gjøre et forsøk, anbefaler jeg Owatrol 1. Linolje har også høy inntrengningsevne, men skal du blande den med noe, anbefaler jeg terpentin og litt soppdreper. Jeg bruker selv den halvblandede linolja fra Biltema i bunn av båten på innsiden. Den er såvidt billig at jeg nesten heller den på. Denne kuren forhindrer i høy grad at trevirket tørker ut når båten står på land. Men du må ikke behandle noe med olje før du har limt det inn. Limet fester dårlig på fete overflater.

gon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...