Chinto Startet 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2008 Jeg skal kjøpe ny båt til hytta, 14-15 fot med 25-40 hk. Båten blir dratt opp til vinterlagring på et heller utilgjengelig sted, så det er mildt sagt vanskelig å ta av motor og frakte den innendørs. Jeg har derfor følgende spørsmål: Kan jeg la motoren stå montert på båten om vinteren, eller risikerer jeg seriøse rust- og frostskader? Hvordan tømmer jeg motoren helt for saltvann, og så helt tom for ferskvann? Er det andre ting jeg bør gjøre før vinterlagring, for eksempel ta inn plugger eller andre deler? Vil gjerne også høre om noen har erfaring med følgende båter: Askeladden 435 Lite Hobby 430 Dynamic 430 Hastig 430 Jeg har helst lyst på Askeladden eller Hobby, men Dynamic er billig og Hastig skambillig. (Jeg er ute etter en stabil båt som er trygg med barn ombord, og som helst skal plane greit med 4 personer) På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 De fleste utenbordsmotorer drenerer seg selv. Om du vil være sikker så kan du ha litt frostveske i ferskvannet før du vinterlagrer. Selv har jeg aldri brukt det og det har gått bra. Motoren bør, i tillegg til ferskvannskjøring, vaskes godt, bruke opplagringsolje som suges inn i motoren. Dette er en spray som du dusjer inn i forgasseren til motoren stopper. Jeg pleier å gi alle overføringer en dusj med litt CRC. Noen vokser og polerer også motoren, da holdes den fin lengre. Skift olje på gear og motor (om det er 4 takts motor). Noen liker å gjøre dette om våren , men jeg fortrekker å gjøre det om høsten. På den anne side så kjenner jeg en kar som lar motoren henge på båten hele året, og han gjør ikke noe med motoren, det har han gjort i 15 år og den motoren fungerer utmerket. Han skifter gear olje annet hvert år og plugger etter behov... kanskje ikke helt å anbefale.. Sitér dette innlegget Link to post
Chinto Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Takk for informativt svar :) Men en liten ting: Når jeg skal drenere motoren, kjører jeg den selvsagt først i ferskvann. Men skal jeg kjøre den i tre sekunder uten vanntilførsel, evt. dra i startsnoren uten plugger noen ganger, for å tømme den for vann? Eller renner virkelig alt vannet ut av seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 (redigert) Den tømmer seg selv, men om du vil være sikker på at alt vannet er ute av impellerhuset så kan du jo tørne motoren et par ganger. Redigert 27.Juli.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.