Jump to content

Flaggføring


OT-flyktning

Recommended Posts

Det finnes jo en del regler rund flaggføring. Det er 2 ting jeg har lagt merke til i siste sesong med norske båter i Sverige:

 

1) det føres ikke rødt/hvit/blått men Hordalandsflagg eller Finnmarksflagg og etnisk flagg

 

2) nationalflagget er festet i akterstaget. Vet at man kan føre det offisielt i akter-liket til storseilet, men akterstaget?

 

Kommentarer?

Link to post
Share on other sites


thor: Nå har jeg bommet på basic`n igjen tror jeg.Hva er er Hordalands flagg og Finnmarks flagg?? :cheers:

 

Nettopp, ikke vet jeg heller. Men det var det folk på disse båtene fortalte meg (Vil heller ikke gå god for at det var akkurat disse flaggene, men de hadde noe med fylkene og samene å gjøre)

Link to post
Share on other sites

Jeg så ingen av disse flaggene, men derimot så jeg mange Bohuslänflagg på båtene nedover svenskekysten.  Jeg lurte veldig hvor disse båtene kom fra før jeg oppdaget i en liten by vi besøkte hva det var.

 

Når man først er inne på flaggregler, det sies at er man i utlandet, skal man ikke ta ned flagget sitt om natten, men la det stå oppe hele døgnet.  Å ta ned flagget i utlandet sies å være en krigsærklæring mot det land man besøker.  Litt kraftig sagt kanskje, men dog......

Jeg har imidlertid aldri fått dette verifisert, så er det noen som vet noe her?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Handelsfartøy fører ikke flagg om natten i utenlandsk havn.

Men etter hva jeg har hørt så kan man ha flagget oppe om natten hvis man er under kommando.Polisen i Sverige ba meg engang å vise nasjonal fargene i havn

ihvertfall.De ba ikke om å vise flagg direkte,kun nasjonal farger.Dette er løst ved å ha vimpel oppe.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fører alltid flagg i Sverige som jeg gjør det i Norge. Ned ved solnedgang (dog senest kl. 2100), og opp når jeg våkner(!). Under gange er flagget alltid oppe, uansett hvor mørkt det er. Det tar seg forresten godt ut i mørke, flombelyst av akterlanternen.

 

Det svenske gjesteflagget heiser jeg i det jeg kommer inn i svensk farvann, og tar ned idet jeg krysser grensen tilbake til Norge. Kunne ikke tenke meg å ta det ned om natten, siden nesten alle svensker har flagget oppe kontinuerlig helle sommeren.

 

Men har sett tyske seilere som høytidelig firer gjesteflagget og pakker det omhyggelig ned hver kveld. "Ordnung must sein!"

 

Er det forresten noen som har en link til et godt bilde av Bohuslen flagget? Kunne tenke meg å sy et slikt til neste sesong.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant dette for finland:

 

Övriga direktiv

 

Utländska fritidsbåtar som rör sig på finskt territorial-vatten bör alltid använda nationalitetsflagg mellan so-luppgång och solnedgång samt då de är i gång. För finska fritidsbåtar rekommenderas nationalitetsflagg eller en annan symbol som anger nationaliteten.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Er det forresten noen som har en link til et godt bilde av Bohuslen flagget? Kunne tenke meg å sy et slikt til neste sesong.

:cheers:

Var det kanskje det som jeg husker som 'fylkesflagg' (at jeg oversatte det nå i ettertid fra svensk til norsk)?. Fordi: Bohuslän-flagget husker jeg også.

 

Nei.... mener det var noe med Hordaland også. Og dette med den samiske flagga.

 

Ingen som har noen kommentar om pkt2: nationalflagget i akterstaget?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bruker som vanlig flagget i aktermasten når jeg er på tur.

Men har også et flagg for "De Norske Vetranredningskjøytenes Forening"

Har lagt merke til at enkelt har dette flagget i formasten på stb side (som også jeg har) men de har dette flagget lavere enn nasjonalflagget.

Er det noen regler for dette?

 

Hva når jeg er i utenlandsk havn, skal flagget for landet jeg er i også vere lavere enn det norske flagget i aktermasten?

 

 

Mvh.:

 

ORJ

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å vise at du har respekt for det lander du er i trodde jeg at landets flagg skulle henge høyest.

Ditt nasjonalflagg trodde jeg ALLTID hang bak på hekken. Nå flagger jo skøyter litt rart etter min mening, i toppen på aktermasta. Bare min mening.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Er ingen spesialist, men dette er hva jeg ville gjort;

 

NASJONALFLAGG der du har det.

 

GJESTEFLAGGET i forre mast ytterst på styrbord salingshorn (eller tilsvarende). Alltid helt oppe og alltid alene på lina. Høyere enn eget nasjonalflagg. Heises sist.....fires først.

 

"De Norske Veteranredningskøytenes Forening", "REDERIFLAGGET", også i forre mast, men ytterst på babord salingshorn.

 

Eventuelle SIGNALFLAGG i forre mast styrbord salingshorn innafor gjesteflagget.

Sikkert andre meninger, men jeg tror ikke noen vil kikke på oppsettet.

Link to post
Share on other sites

Bruker som vanlig flagget i aktermasten når jeg er på tur.

Men har også et flagg for "De Norske Vetranredningskjøytenes Forening". Har lagt merke til at enkelt har dette flagget i formasten på stb side (som også jeg har) men de har dette flagget lavere enn nasjonalflagget. Er det noen regler for dette?

Hei Olav Ringdal Jr.! :seeya:

Takk for sist! Det var i Strømstad for et par år siden. Jeg har mange gode minner fra gutteturer med Olav Ringdal Jr.!

Så til saken. Dette med flagging er et uutømmelig tema. Når det gjelder regelverket, kan det kort og godt sies at Flaggloven og Flaggforskriften gjelder kun for bruk av flagget på offentlige fartøyer, bygninger og eiendommer. For private er regelverket kun veildende. Det er kanskje en god idé at båtorganisasjonene tar et initiativ for å utarbeide et flaggreglement for fritidsbåter? KNS' flaggreglement kan jo være et godt utgangspunkt?

Hilsen Syvert (som flagger vilden sky!) :flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Er det slik at nasjonalflagget skal flyttes til flaggstangen på hekken når jeg ligger i havn?

Jeg tror ikke den regelen gjelder for oss, men vet at Marinen praktiserer den. Flagget på hekken og opp med gjøsen under land. Begge ned og sjøflagget opp i seneter akterut på masta i sjøen.

Ta en kikk på reglene til KNS. Har de ikke forran meg nå, men jeg vet det står noe om motorbåter av din størrelse der. Du gjør neppe feil om du eventuelt tilpasser deg deres regler.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som "Syvert" sa: dette virker som en utømmelig tema. :discuss:

 

Det enestene regler (kan neppe straffes av myndighetene dersom man ikke følger) for flagføring av fritidsbåter er vel:

 

1. Man bør (skal) føre gjesteflag til det landet man besøker med båten.

 

2. Flaget skal ned ved solnedgang eller senest kl 21:00, alt etter hva som kommer først, dersom man er fortøyd.

 

Som sagt det finnes ingen påbud eller forbud fra norske myndigheter på disse punktene. Det kan hende at andre land har et lovverk rundt dette, så man burde finne ut dette før man krysser sjøgrensene.

 

Man kan sikkert følge mange skikk og bruk regler, når det kommer til flagføring, og det er litt opp til enhver hva de vil legge i det, men de to reglene over tror jeg de fleste er enige om at man bør følge. Hva som skal være øverst, nederst, størst, minst, babord, styrbord, osv, osv, osv, er for de som er spessielt interesserte og de færreste som bryr seg om, eller kan noe om. :blush:

 

:flag:

 

Mvh

Jibb

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :seeya:

Jeg har nå sendt en forespørsel til KNBF's Utdannings- og sikerhetskomité, som ledes av en meget erfaren sjøkaptein, om komiteen kan lage et forslag til et veiledende "reglement" for flagg- og vimpelføring på fritidsbåter. Et eventuelt forslag vil bli sendt på høring til Utenriksdepartementet (som forvalter flaggloven), Norges Seilforbund og Kongelig Norsk Seilforening.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hva som skal være øverst, nederst, størst, minst, babord, styrbord, osv, osv, osv, er for de som er spessielt interesserte og de færreste som bryr seg om, eller kan noe om.  :blush:

Delvis enig i det. Det går som regel greit her oppe hos våre nærmeste naboland og deler av Europa. Men jeg kan love deg at det kan bli dyre og ubehaglige overraskelser litt videre ut i verden om det er noe å kikke på.
Link to post
Share on other sites

Det er litt interessant dette her.

 

Siden det ikke finnes flaggregler for fritidsbåter under 15 m i nasjonale farvann, er dette med kl. 21 regelen litt interessant. Hvorfor skal det være sånn? Jeg har ikke hørt et argument, annet enn at det er tradisjonen (og det holder knapt). Noen meninger?

 

Dessuten, KNS skriver at de vil ta ned flagget kl. 21 på båter som ligger i havna, og strengt tatt, det har de vel egentlig ikke anledning til. Flagget tilhører båten som er privat eiendom, og KNS har ikke noe mer rett en noen annen til å røre/ta noe som helst på båten. Dersom ikke eier samtykker selvfølgelig.

 

Jmf. Sjøloven.

 

 

§ 5. Flaggføring. Nasjonalitetsbevis

 

Norsk skip har rett til å føre norsk flagg. Kongen gir nærmere forskrifter om flaggføring og eventuelt om adgang for andre skip til å føre norsk flagg.

 

Norsk skip som er registreringspliktig, jf § 11 annet ledd, eller går i utenriks fart, skal være forsynt med nasjonalitetsbevis. Kongen kan gi forskrifter om å frita skip som ikke er registreringspliktige, for å ha nasjonalitetsbevis. Eier av norsk skip kan i ethvert tilfelle forlange utstedt nasjonalitetsbevis for skipet. Skal nasjonalitetsbevis utstedes for skip som ikke er registreringspliktig, må skipet innføres i skipsregisteret, jf § 11 tredje ledd.

 

Nasjonalitetsbevis utstedes av den myndighet som har innført skipet i skipsregisteret. Midlertidig nasjonalitetsbevis kan i særlige tilfelle utstedes av Sjøfartsdirektoratet. Er skipet i utlandet, kan beviset utstedes av vedkommende norske utenrikstjenestemann som har fått fullmakt av Sjøfartsdirektoratet. Kongen kan gi regler om at denne kan utstede bevis uten fullmakt hvis det haster.

 

Kongen gir nærmere forskrifter om nasjonalitetsbevis og deres innhold, om rettelse i eller ombytting av bevis og om tilbakelevering.

 

Reglene om nasjonalitetsbevis gjelder ikke skip med største lengde under 10 meter.

 

 

Espen H.

Link to post
Share on other sites

Siden det ikke finnes flaggregler for fritidsbåter under 15 m i nasjonale farvann, er dette med kl. 21 regelen litt interessant.

Dette gjelder for så vidt flagging hjemme på gårdstunet også. Som gammel gardist er jeg nøye på å følge skrevne og uskrevne regler ang heising og firing av flagg. På en tilstelning hos min fetter annonserte jeg at det kanskje var på tide å fire flagg klokka 21.04. Det hadde min fetter liten forståelse for, da det ikke fantes regler for privatpersoner ang dette.

 

Og loven gir ham faktisk rett, all den tid offentlige flaggregler kun er veiledende for privatpersoner. For som det står i reglene: "Pålegges privatpersoner å måtte følge offentlige flaggregler, risikerer vi at folk slutter og flagge. Og det er ingen tjent med."

 

Derimot oppfordrer reglene til å følge vanlig flagg- og folkeskikk, og det endte med at min fetter firte flagget...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i tilsvaret ditt, det som er problematisk er hva som er gjeldene normer for flagging. Det enkleste er selvfølgelig bare å følge det offentlige lovverket, man holder seg på den måten på trygg grunn.

 

Det som er interessant er alle følelsene som er blandet inn i dette. Noen folk tar flagging så høytidlig at det utløser sinne og frustrasjon om folk ikke følger de normene som DE mener er riktige for flagging, og da synes jeg at det blir latterlig. Greit nok at man nevner at nå er kl. over ni, og kanskje du bør ta ned flagget, men i det øyeblikket noen skjeller meg ut, eller på annen måte oppfører seg som idioter, ja da lar jeg nok flagget stå i protest. Det får være måte på hvordan enkelte tar på veg.

 

Jeg følger som regel normene for flaggføring, men det hender jo at også jeg glemmer å ta ned flagget om kvelden, men ærlig talt, jeg føler hverken at jeg gjør skam på hverken fedreland eller flagget av den grunn.

 

EspenH.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Lørdagskvelden ble aviklet på svai sammen med 2 andre båter i Sandspollen.

Der var det mange flotte båter, og også Hegnar sin "Grace".

Ombord hadde de saluttkanon som ble avfyrt 5 på 9.

Kl 21:00 ble hornet ombord "avfyrt", men flagget ble værende oppe???????

Nå kjenner jeg noe til de norske flaggreglene og dette med å føre flagg etter solnedgang (KL 21:00).

Men denne lå for anker og gikk noe senere på kvelden ut av pollen.

Dessuten er dette en regel som gjelder for Kongelig norske fartøyer, militære fartøyer etc, og i kystnære områder til båten er i havn.

 

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...