Jump to content

Flaggføring


OT-flyktning

Recommended Posts

Lørdagskvelden ble aviklet på svai sammen med 2 andre båter i Sandspollen.

Der var det mange flotte båter, og også Hegnar sin "Grace".

Ombord hadde de saluttkanon som ble avfyrt 5 på 9.

Kl 09:00 ble hornet ombord "avfyrt", men flagget ble værende oppe???????

Nå kjenner jeg noe til de norske flaggreglene og dette med å føre flagg etter solnedgang (KL 09:00).

Men denne lå for anker og gikk noe senere på kvelden ut av pollen.

Dessuten er dette en regel som gjelder for Kongelig norske fartøyer, militære fartøyer etc, og i kystnære områder til båten er i havn.

 

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Flagget skal være oppe når fartøyet er "under kommando" Dette gjelder om fartøyet er i fart eller ligger oppankret. Hva nøyaktig som menes med utrykket under kommando er jeg ikke helt sikker på, men mener å ha hørt at hvis skipssjefen og nødvendig besettning er ombord og fartøyet forøvrig er klart til å gå fra havn, er fartøyet "under kommando"

Reglene gjelder for sk. flaggpliktige fartøyer, dvs forsvaret, tollvesenet, postverket og en del andre statlige funksjoner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flagget kan føres etter solnedgang (kl 21.00) om båten er underveis i den lyse årstid, eller at flagget er opplyst. Dette gjelder for fartøy underveis, og gjelder ikke for fartøy i havn. En skal også huske at eventuelle gjesteflagg, (når en er i utlandet) skal fires/hales samtidig med eget nasjonalflagg.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Flagget skal være oppe når fartøyet er "under kommando" Dette gjelder om fartøyet er i fart eller ligger oppankret. Hva nøyaktig som menes med utrykket under kommando er jeg ikke helt sikker på, men mener å ha hørt at hvis skipssjefen og nødvendig besettning er ombord og fartøyet forøvrig er klart til å gå fra havn, er fartøyet "under kommando"

Reglene gjelder for sk. flaggpliktige fartøyer, dvs forsvaret, tollvesenet, postverket og en del andre statlige funksjoner.

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg var flaggansvarlig på KV skip for "et par hundre år siden" praktiserte vi følgende:

Under vanlig seilas flagget vi i signalmast på styrhuset med et vanlig flagg (dvs ikke splitt)

Så fort vi gikk til kai - og sola var oppe - byttet vi fra sjøflagg til orlogslfagg (splitt) akter og et mindre flagg foran på bakken. Definisjonen på å legge til kai var da første trosse var i land. Samme definisjon på da vi gikk fra kai - men da siste trosse løs fra kaia

Var det før soloppgang eller etter solnedgang (og ikke tidligere enn 0800 og senere enn 2100) ble det ikke heist noe flagg da vi kom til kai

 

I det "private" praktiserer jeg å ha flagget oppe uansatt tid så lenge båten ikke ligger ved kai eller vi har lagt oss til på svai for natta.

Link to post
Share on other sites

Passerte Bloksberg på Hankø hvor en hvitmalt og velstelt seilskøyte lå ved kai. Trolig gjest hos øyas kjendisfolk. Med flagget oppe, godt sent på kvelden.

Bringer her et lite bilde:

 

Bilde

 

 

 

 

Er dette riktig flaggføring?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:smash:

Dette kan da ikke være så vanskelig.

Flagget skal som hovedregel ned ved solnedgang.

I NNorge hvor det er midnattsol om sommeren er flagget oppe hele natta under fart.

Ved kai eller på svai tar vi ned flagget kl. 21.00.

Dessverre slurves det mye, spesielt blant motorbåt folket.

Link to post
Share on other sites

Militære fartøyer (KNM og KV) har flagget heist mellom soloppgang og solnedgang dog ikke tidligere enn 0800 og ikke senere en 2100 (differanse om vinteren norpå og sørpå). Under gange er flagget heist kun ved avgang/ankomst havn, dog sjøflagget er heist i masten (orlogsflagg str 1). Til ankers følges flaggregler som til kai.

Militære fartøyer hilser også med akterflagget hvis andre orlogsfartøy entrer havnen etter flagghal, dvs heiser flagget når fartøy kommer inn, haler flagget når innkomende fartøy har første trosse i land.

Link to post
Share on other sites

Under gange er flagget heist kun ved avgang/ankomst havn, dog sjøflagget er heist i masten (orlogsflagg str 1). Til ankers følges flaggregler som til kai.

Militære fartøyer hilser også med akterflagget hvis andre orlogsfartøy entrer havnen etter flagghal, dvs heiser flagget når fartøy kommer inn, haler flagget når innkomende fartøy har første trosse i land.

<{POST_SNAPBACK}>

?

 

Under gange hadde vi flagget oppe (23. mtb skvadron) Vi firte flagget etter at hele skvadronen hadde lagt til kai, alle båtene samtidig. (om ikke en eller flere av båtene var forsinket.)

 

Hilsing gjorde vi med vimpelen i masta, og vi holdt utkikk for å se om sivilister på land hilste med sine flagg.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Da har reglene forandra seg. Under min tid i marinen forgikk Hilsing/svar på hilsen ved å fire og heise sjøflagget, og ikke med vimpel

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig det, må ile til og si at den aktre flaggstangen på mtb-ene er veldig kort, og hilsing med dette flagget ville knapt bli synlig på litt avstand.

 

http://www.22mtb.com/bilder2000-2001/41-60...ges/flagget.jpg

http://www.22mtb.com/bilder2001-2002/21-40/images/teist.jpg

 

Man kan skimte det lille flagget på det siste bildet.

 

Pero.

 

(tidlg. mannskap på KNM Teist, og med en elendig hukommelse..)

Link to post
Share on other sites

:flag:

Selv følger jeg denne regelen:

Ved landligge:

heising ved soloppgang, men ikke før kl.08:00

fire flagget ved solnedgang senest kl.21:00

 

Under gange:

Flagge hele døgnet.

 

Trodde regelen var slik jeg , men flere og flere synes å gi blaffen, norske som utenlandske båter,

det ser ut til at flaggheising/firing på en liten båt blir stor kraftanstengelse.

Respekten for flagget og stylen er desverre sterkt dalende.

 

hilsen

haba som fortsetter med sitt.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Selv følger jeg denne regelen:

Ved landligge:

heising ved soloppgang, men ikke før kl.08:00

fire flagget ved solnedgang senest kl.21:00

 

Under gange:

Flagge hele døgnet.

 

Omtrent samme prosedyre her, bortsett fra at flagget sjelden er oppe kl 08:00. Kommer gjerne opp ca 09:30 i forbindelse med drikking av morgenkaffe + 2 gullvafler. Man har jo fri, og da er det lite hensiktsmessig å stå opp kl 08:00. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Omtrent samme prosedyre her, bortsett fra at flagget sjelden er oppe kl 08:00. Kommer gjerne opp ca 09:30 i forbindelse med drikking av morgenkaffe + 2 gullvafler. Man har jo fri, og da er det lite hensiktsmessig å stå opp kl 08:00. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

0800 ? 0930 ? Da har vi nok vært i aktivitet i to til treogenhalv time. Kan si mye om småbarn, men syvsovere er de IKKE. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

0800 ? 0930 ? Da har vi nok vært i aktivitet i to til treogenhalv time. Kan si mye om småbarn, men syvsovere er de IKKE.  :rolleyes:

 

Suzuki

Kan berolige deg med at det vil forandre seg med tiden. Hos oss er det alltid matrosen som står opp sist. Han skal høre ferdig reiseradioen først.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å virke som en j.... stor kverulant:

 

Flaggtider er som følger

 

Flaggheis Sør-Norge:

1 mars til 31 oktober - 0800

1 november til 28/29 februar - 0900

 

Flagghal Sør -Norge:

hele året - Ved solnedgang, ikke senere en 2100

 

Flaggheis Nord-Norge:

1 mars til 31 oktober - 0800

1 november til 28/29 februar - 1000

 

Flagghal Nord-Norge:

1 mars til 31 oktober - ved solnedgang ikke senere enn 2100

1 november til 28/29 februar - 1500

 

Det store spørsmålet er bare, hvor begynner Nord-Norge og hvor slutter Sør-Norge... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er bare, hvor begynner Nord-Norge og hvor slutter Sør-Norge...  :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har vel i moderne tid vært definert til å være grensen mellom Nord Trøndelag og Nordland så langt som jeg kjenner til. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:flag:

Selv følger jeg denne regelen:

Ved landligge:

heising ved soloppgang, men ikke før kl.08:00

fire flagget ved solnedgang senest kl.21:00

Under gange:

Flagge hele døgnet.

Trodde regelen var slik jeg , men flere og flere synes å gi blaffen, norske som utenlandske båter,

det ser ut til at flaggheising/firing på en liten båt blir stor kraftanstengelse.

Respekten for flagget og stylen er desverre sterkt dalende. 

hilsen

haba som fortsetter med sitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Prøver å leve etter samme regelen selv, bortsett fra heising kl 08.00. Her blir det nok mere ettersom når jeg står opp. :wink:

Men når flagget skal ned gjør jeg så godt jeg kan med å passe klokken. Bortsett fra når jeg skal vekk fra båten og vet at jeg ikke er tilbake kl 21.00, da tar jeg flagget tidligere.

 

Men det ser ut til at flere og flere ikke er så nøye lenger. Lå noen dager værfast i Grebbestad i ferien, og da var det mange norske flagg som ikke ble tatt ned kl 21.00. Og det gjaldt også de som hadde splittflagg!

 

Hadde en annen litt artig opplevelse med flaggfiring når vi lå på Kellö-Knippla. (hvordan i hule får jeg til de svenske ø-ene med tøddler over????)

(Editert: Nå er ö-en ok gitt)

Der var det mange flaggstenger med forskjellige nasjonalflagg. Når klokken nermet seg 21.00, tok havnesjefen seg en tur i havna, og spurte om vi ville ta det norske flagget, en danske om han ville ta sitt flagg osv. Alle tok oppstilling ved flaggstengene, og klokken 21.00 presis ble det spilt en trompetsolo mens flaggene ble firt.

Skikkelig stemningsfylt ble det, og mange som fulgte med på seremonien.

Sånn skal det gjøres! :yesnod:

 

Og etterpå var det ikke mange flagg å se på båtene rundt der heller.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flagget, nasjonalitetsmerket mitt, henger alltid oppe når båten er i fart eller ikke ligger i hjemmehavn.

Dansk/svensk gjesteflagg heises/fires i henhold til danske/svenske regler.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... Den varianten var ny for meg. Dette er det ikke mange andre som gjør.

Finnes det egentlig noe fasitsvar i det hele tatt? :confused:

 

ö lager man ved å taste på knappen med ^ ved siden av å-en før man trykker på o. Slik: öööööö

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Sånn var det ja! Takk for den. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...