Jump to content

Flaggføring


OT-flyktning

Recommended Posts

Fra KNS' reglement:

 

e) Maskindrevet fartøy som ikke fører seil, fører flagget fra stang akter såvel under gange som til ankers m.v. Untatt fra denne regel er maskindrevet fartøy over 10 m (33 fot) lengde overalt og som har eget flaggspill med gaffel, rigget på eller i akterkant av oppbygg midtskips eller nær midtskips. Slikt fartøy kan under gange - og kun da - fører flagget under den foran nevnte gaffel.

 

Kunne dette passe for deg?

Hei

Ja, dette kunne passe for meg, selv om innlegget ikke var stilet til meg. :wink:

Hjemmehavnvimpel øverst i babord saling, båtplassen under.

Gjesteflagg i styrbord saling.

Hjemmeflagget på babord side nær midten på overbygg.

nyttflagg.jpg

Må innrømme at jeg ikke skifter fra splittflagg til handelsflagg når jeg legger meg i havn. :sweat:

Når jeg ligger på svai er jeg pr. definisjon ikke i havn, og lar flagget være oppe døgnet rundt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Mitt flagg er plassert akterut på stb side av båten, der er det stort sett ute av veien for akterstag og annet kjafs som kan kunne til å tilsmusse flagget.. siden jeg henger fendere og tauverk på rekken akterut under seilas så er det greit at flagget blir skånet for slikt... Et kompromiss er og blir det

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I årene før sommer tid skulle flagget opp kl. 8.00 ogg ned kl. 20.00 med mindre båten var under fart. etter sommertid ble innført ble tiden endret til kl. 21.00 på kvelden, men ble ikke dette med å heise flagget da også endret til kl. 9.00 ? (eller senest ved sol oppgang/nedgang med mindre båten er under fart)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er det som står i Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget.

Ser ut som det bare er offentlige flaggdager som er justert siden 1948.

 

§ 6. Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500.

 

Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

Det jeg ikke har greid å finne på nettet er de almindelige regler for flagning til sjøs.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke har greid å finne på nettet er de almindelige regler for flagning til sjøs.

 

"Regler" finnes vel, men finnes det noen i lovs form som dekker bruk av vanlig norsk flagg for vanligge norske nordmenn fra Norge i sin fritidsbåt? Tror ikke det.

 

Her er hva direktøren for Oslo Flaggfabrikk sier om saken:

 

Flaggreglene gjelder egentlig bare for offentlige institusjoner. Det vil si at stat og kommune er pålagt å flagge til visse tider på offentlige flaggdager.

Vi andre trenger ikke følge tidene for flagging, likevel er det allment gjeldende i samfunnet å følge de samme reglene, forteller Bjerregård.

 

http://www.nrk.no/magasin/sommer/1.818408

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke har greid å finne på nettet er de almindelige regler for flagning til sjøs.

 

Jeg tror dette utrykket kan henspille på regler som var utarbeidet av Norges Rederiforbund, og som har vært praktisert på mange norske handelsfartøyer. De pleide å stå i hver utgave av Nautisk Almanakk hvertfall frem til 80-tallet. Lenge siden jeg har sett dem nå.

Link to post
Share on other sites

Krav er det ikke om å føre flagg, men om en velger det så bør en følge de regler som gjelder for nasjonalflagget.. Er en ikke i stand til det det så bør en ikke føre flagget etter mitt syn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå synes ikke jeg det er stor uenighet om dette med flaggføring, de fleste som fører nasjonalflagg her i kongeriket forholder seg til de flaggregler som gjelder, når jeg ikke er i båten så fører jeg ikke noe flagg og dermed synes jeg det er uproblematisk å forlate båten for en lengere tid.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

slettet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo en del regler rund flaggføring. Det er 2 ting jeg har lagt merke til i siste sesong med norske båter i Sverige:

 

1) det føres ikke rødt/hvit/blått men Finnmarksflagg.....

 

Finnmarksflagg???

Hva er det for noe og hvordan ser det ut?

 

Jeg vet for så vidt ikke hvordan Hordalandsflagget ser ut heller.

 

:flag:

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei,å ligge i opplag her på kysten krever vel ikke noen avansert flaggføring,men en og annen streifer kanskje utenlands,og blir nødt å forlate båten for en tid,kanskje i en uthavn i Middelhavet. Undres på hvordan man forholder seg da.

 

Ligger båten i opplag, ubemannet og "død" føres ikke flagg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Sydvesten påpeker at man skal på denne årstiden følge soloppgang/nedgang når flagget skal være opp. Jeg er nå på vei over Oslofjorden og er snart i havn og vil ta ned flagget når solen går ned i dag. Korte flaggdager nå om dagen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette er det som står i Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget.

 

Flaggheis følger ikke sola, men klokka og kalenderen. :smash::smiley::cheers:

 

§ 6. Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500.
Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er det som står i Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget.

 

Flaggheis følger ikke sola, men klokka og kalenderen. :smash::smiley::cheers:

 

 

Som flere påpeker så gjelder ikke dette lystbåter. Her finnes det ingen flaggregler. De fleste følger KNS sitt flaggreglement, som Syvert skriver i et innlegg i denne tråden.

De jeg kjenner følger sola nå om vinteren.

Jeg var akkurat ute og tok inn flagget på Astor.

Nydelig solnedgang her i Horten i kveld. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I følge KNS så ligger det en føring på at flagget skal føres fra 08.00 -2100 på sommertiden, hvor solen står opp før, og går ned etter, ellers skal flagget følge solen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

De fleste følger KNS sitt flaggreglement, som Syvert skriver i et innlegg i denne tråden.

De jeg kjenner følger sola nå om vinteren.

Kjøper den! :flag: Trekker den slutning at flaggreglene til KNS ikke tar hensyn til medlemmer nord for polarsirkelen i vintermånedene. :wink:

 

Nydelig solnedgang her i Horten i kveld. :cheers:

Tiltredes! Nøt synet av Drammensfjordens østre bredd i ettermiddagssolen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

:confused:

Hei, ja nå er jeg forvirret.

Har alltid brukt regelen at flagget heises kl.08:00 og fires senest kl. 21:00 sommerstid. Fører alltid flagget under gange.

Men for tiden synes det som at jeg er stort sett alene om stryke flagget om kvelden.

Jeg ble også fortalt at nå kunne jeg glemme flaggreglene. Det var nytt nå at flagget kunne føres når som helst på døgnet for å markere at det var folk ombord.

Stemmer dette eller har noen servert en makelighetsløgn ?

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei, ja nå er jeg forvirret.

 

Det er du ikke alene om, men trøst deg med at det går over den dagen noen finner ut av gåten: "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs".

 

Jeg vet kun om KNS sine regler, men de er ikke almindelige!

 

Intil videre har jeg innført min egen regel: "Fører bestemmer når flagg skal føres, strykes og tones".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...