Jump to content

Tips til CD/Radio montasje i snekke

Kodvaag

Recommended Posts

Har 100 (ca) prosjekter som skal fullføres til høsten/vinteren.

Bl.a. musikk i båten. (som om ikke motoren bråker nok...)

Hvordan er det med tyveri av CD spillere? Får disse stå i fred i en ubevoktet båthavn? Er ikke så redd for en CD spiller, de koster jo så lite nå, men demontering foretatt av uautorisert personell medfører ofte ekstra skade på annet matriell...

Tenker på å felle inn høyttalere over stigtrinnene, en på hver side:

Høyre side bak førersetene over trinnet:

22_1943989276.jpg

...og venstre side over det andre stigtrinnet:

DSC00441.jpg

(jeg lærte styrbord og babord før jeg lærte høyre og venstre, men har hatt en periode på 10 år uten særlig båtliv. Skal snart lære meg å bruke styrbord og babord igjen)

Tenkte å snekre en ramme av 20x20mm treverk, kle denne med hvitt høyttalerstoff med noen røde striper i, og la det se ut som en forlengelse av ryggstøtten til buesofaen baki. Dermed vil en som ser etter noe å stjele ikke oppdage høyttalerne.

Selve CD spilleren bør jo stå slik at den kan betjenes under fart. Det er enkelt å gå frem å bytte stasjon ved stilleligge, men ikke lett å slippe rattet i fart for å justere på en radio inne i kabinen. Problemet er at ved førerplassen er det ikke lett å få til en skjult montering.

Førerplass:

DSC00442.jpg

Har tenkt på muligheten å ha den inni dashbordet helt nederst, i en slags heis, slik at jeg må slippe den ned 10 cm før hver tur, sånn at CD-spillerfronten stikker nedforbi nederste kant av dashbordet. Når jeg forlater båten er det bare å løfte den opp, skyve inn en slags sperre (type toalettdørlås) og så er den usynlig.

Dette vil jo gjøre at den blir litt vanskelig å betjene/lese informasjon i displayet på.

Noen som har et bedre forslag til skjult montasje av CD spiller/høyttalere?

Jeg er ikke redd for å miste en radio til 1000kr, det er all ergrelsen rundt som jeg vil gjøre litt ekstra arbeid for å slippe.

Husker når jeg var liten gutt og noen hadde tømt brannslukningsapparatet i pappas nye Joda Tour 24.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hei !

Da jeg gjorde denne jobben sist, satt jeg spilleren inne i kabinen med tanke på tyveri,fuktighet og salteksponering. Jeg valgte også en Sony spiller som var for det maritime miljø. Jeg kjøpte også en fjernkontroll som jeg har montert slik at jeg når den fra førerplassen.

For meg er ikke CD så viktig at jeg bruker noe av plassen som er tilgjengelig fra førerplass til dette. Jeg valgte vanlige 6x9" bilhøytalere, og er forberedt på å bytte om noen år, men jeg synes at pris/lydkvalitet på disse hvite marinehøyttalerne ikke var tilfredstillende.

Ellers har jo biltema en CD spiller som har ekstra kontrollpanel for fjernmontasje. (art. 31-3680) Men jeg vet ikke noe om kvaliteten på denne.

-koh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...