Trophy Startet 28.Juli.2008 Del på Facebook Startet 28.Juli.2008 Har litt problemer med gass spaken sånn ar jeg må sitte å holde den i posisjon. Regner med der er noen justeringsmuligheter. Dette er standar spaken til Bayliner. Noen som har justert på denne ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
pergrip Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 på dem spakerne som jeg har er det en stillskrue av plast som du kan skruve inn så den blir tregere , den er på den ene siden på midten Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Blir sjekking i morgen. På flybridge fungerer den ok... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hva med slark i disse vaierene? Jeg opplever endel dødgang på vaierene, kan man få det bort? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Frøken Fryd.... Det er nok ikke vaierne som slarker, det er bare en stiv wire inni en stiv strømpe... Slarken ligger nok i festeanordningene for wirene i spak-mekanismene. På mine originalspaker er disse delene laget av aluminium, og hullene blir nok noe romslige etter noen års bruk.... Det går sikkert an å få laget noen foringer som vil hjelpe noe. Eller nye spaker.... Eller kanskje bare leve med litt slark, det gjør jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Ja kansje det men jeg har litt problemer med å få spaken oppe helt i gir begge veier. Justerer jeg litt så går den markant i gri ene veien men ikke den andre veien. Justeres det andre veien blir det omvent. Finner liksom ikke noe punkt hvor forover og revers gires 100%. Jeg har benyttet det ytterste hullet på spakene oppe og inn på det innerste hullet nede, da skulle iallefall spaken oppe flytte spaken nede godt nok, videre derfra er ytterste hullet benyttet bak til girvaier braketten, vaieren bak til drevet er også festet helt ute. Må vel lete etter denne slarken å få den bort... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 (redigert) Frøken Fryd, problemet du beskriver ligner veldig på det jeg hadde.... Hos meg går wire fra begge kontrollspakene direkte til motor-gasspådrag og girvelger. Altså ikke wire fra kontrollboks oppe til boksen nede, og derfra til gass/gir slik du har hvis jeg har forstått deg riktig.(?) I så fall har du en form for utveksling der slaglengden oppe blir mindre enn nede.... Er det bare spakene oppe som gir problemer, eller har du samme symptom når du bruker spakene nede? Men uansett, jeg skal prøve å beskrive mitt problem så kan du vurdere om ditt problem er sammenlignbart. Jeg hadde problem med sluring ved innkobling, og det var umulig å justere dette skikkelig som du selv har beskrevet. Jeg demonterte kontrollboksene og konstaterte at det var noe slark. Jeg prøvde å justere endestopperne inni boksen uten at det hjalp særlig. Som et forsøk, før jeg evt. ville kjøpe nye kontrollbokser, filte jeg litt i godset slik at spakene fikk en god del mer vandring begge veier. Justerte deretter slik at jeg fikk utnyttet full "slaglengde" på spaken begge veier. Dvs. spaken stoppet ikke ved anslag mot gods i kontrollboksen, men derimot ved fullt utslag i motor/gir-enden. For mitt vedkommende løste ikke dette problemet. Jeg hadde fortsatt litt sluring ved innkobling forover. Men jeg fikk i hvert fall utelukket at problemet lå i kontrollboksene eller overføringene. Jeg endte opp med verkstedregning på skifting av gir-kon og diverse annet som ble anbefalt utført når drevet likevel var demontert. Etter denne reparasjonen fungerer giret perfekt, og jeg har ikke gjort noe mer med kontrollboksene. Det er forøvrig heller ikke lenger behov for denne ekstra slaglengden på spakene.... Jeg har en teori om at mitt problem startet med omtrent de symptomene du beskriver, uten at tidligere eier har vært særlig oppmerksom på det. Lengre tids kjøring uten skikkelig inngrep i gir-kon har så forverret situasjonen. Hvis du kan justere slik at du oppnår kontant girinnslag enten den ene eller andre veien tror jeg problemet kan løses ved å øke slaglengden. Slik du har beskrevet din tilkobling av wire til spaker vil det trolig være nok å gjøre følgende enkle forsøk på spakene nede..... Jeg foreslår at du begynner med å fjerne endestopperne på spakene. Såvidt jeg husker er det stopp-skruer med kontramutter som gjør det mulig å justere slaglengden. Prøv så betjeningen uten å sette tilbake det blanke pyntedekselet på toppen. Du ser så om dette hjelper på problemet, og kan evt. vurdere å finne frem filen slik jeg gjorde for å få enda litt mer slaglengde. Redigert 29.Juli.2008 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.