Jump to content

Marna 5HK som driver dynamo?

J.O.C.

Recommended Posts

Hei,

jeg er den stolte eieren av en vestlands Gavlbåt med en 5HK Marna motor. Denne motoren er forresten helt fantastisk. Den går og går og går....

Likevel har jeg noen spørsmål: Som alle båter med treskrog lekker også båten min litt. Når det er for mye vann i båten, det vil si når vannet rekker opp til svinghjulet av motoren, stopper den nesten alltid innen kort tid. Båten er utstyrt med to pumper som er drevet av et stort 12V batteri (100ah++). Problemet er at det ikke er mulighet for oppladning av batteriet når båten er på sjøen. I forhold til sikkerhet, særlig i dårlig vær, må det jo være ytterst viktig at motoren ikke stopper når det kommer en del vann i båten.

Finnes det en mulighet å forsikre seg at motoren ikke stopper ved mye vann i båten? Hva er problemet? Er det vann som kommer inni i luftinnsuget eller er det bare for mye motstand mot svinghjulet?

Er det gjort noen forsøk å koble til en generator/dynamo til motoren slik at motoren kan forsørge pumpene med strøm under kjøring og/eller lade opp batteriet? Vil det være nok turtall fra motoren? Hva slags generator vil da anbefales? Bil- eller båtgenerator?

Noen som har erfaring med dette og som kan svare?

Jeg ser frem til et svar og takker på forhånd.

Redigert av J.O.C. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...