SF Startet 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2008 Hei, Har en Steyr 246 med Bravo 3x, alt ble montert nytt i båten i 2004 men er produsert sent i 2002 (Altså 2002 modell). Motoren er nå gått ca 235t fra den var ny. Første gang jeg hadde båten på slipp etter at jeg kjøpte den høsten 2006 var i mai 2007. Det ble da oppdaget vann i belgen. Belg og gimballager ble byttet på reklamasjon av Merc forhandler. Høsten 2007 oppstod det ulyd i drev/motor. Båten ble satt på verksted og det ble identifisert at det dempeplate var defekt og 2 bolter som holdt denne var knekt. Motor ble tatt ut ny dempeplate montert og lokal Steyr merkeforhandler. Før helgen oppstod det igjen en ulyd i drevet. Dette hørtes ut som en hvesende lagerlyd som varierte med trimming av drevet. Hørtes ikke ut som defekte knuter mer hvesende. Båten er nå tilbake hos lokal Steyr merkeforhandler for sjekk. Båten har av ulike grunner (prioriteringer) blitt brukt svært lite i vinter og til nå i år, og har kun ca 10-15 timer på telleren fra motoren var ute i høst. Planlagt båtferie starter om 2 uker. Fikk telefon fra mekaniker at han ikke fikk av drevet, det virket som det hang i gimbal lageret. Han måtte få hjelp av en kollega før han gikk videre. Før jeg leverte fra meg båten så merket jeg meg at det kunne se ut som om motoren hadde forskjøvet seg ca 15mm mot babord i forkant. Alle boltene på de to motorlabbene foran på motoren var dårlig tiltrukket. Mekaniker mente at dette ikke skulle kunne skje da motoren var "låst" i bakkant mot transom. Noen som har synspunkter, kan dette skyldes dårlig oppretting av motor sideveis eller evt mangelfull tiltrekking av bolter til motorlabber? Hvilken skade har dette evt gjort? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Chris284 Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Hvis motoren har forskjøvet seg vil det gå ut over gimbal lageret. Motoren må være rett justert foran for at det skal bli rett. Holder på med på bytte motorer selv og justering av motoren foregår ved motor labbene foran. Bak er motoren festet på platen så det er foran som man må justere. Det skulle vært sjekket de første timene etter at båten ble satt på vannet. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ben Sin Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Mekaniker mente at dette ikke skulle kunne skje da motoren var "låst" i bakkant mot transom. Uenig. Jeg har i likhet med Chris284 ingen tro på at motoren står imot sideveiskrefter i feste med transom. Noen som har synspunkter, kan dette skyldes dårlig oppretting av motor sideveis eller evt mangelfull tiltrekking av bolter til motorlabber? Det tror jeg. Og det tror jeg du tror også. Var det du selv som merket at boltene på motorfestene var løse? Kjedelig at dette skulle skje da SF. Jeg sitter med en liten følelse av at verkstedet ditt slurvet litt forrige gang de skrudde. Håper det blir en lykkelig løsning for deg på dette. Før ferien!!! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Ja det var jeg som oppdaget at de var løse, dvs ikke helt løse men når jeg satte skralla på så gikk bolten rundt inkl mutter under uten at jeg trengte å bruke særlig kraft. Kunne også se med det blotte øye at motoren stod litt skjeivt. Hva med mellomaksel og dempeplate kan de ta skade av denne forskyvningen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SvartRøyk Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Motor sitter ganske godt i bakkant, men ikke bedre enn at den kan beveges 3-5 cm alle veier i forkant. Den skal ikke være mye ute av posisjon før motor kniper så drevet ikke fås av. Gimballager er sfærisk og tåler endel i seg selv. Men drevet står i samme høyde så det betyr at samtlige lager får kjenne det. Inngående lager på drev (kraftig lager), lager på drivknute, gimballager og demperplate. Vil nok tro at når demperplaten har brukt opp sin flexibilitet er momentet stort på knuten. Uansett, motor må grovrettes til drevet kommer av. Slakk i alle lager sjekkes enkelt. Gimballager ville jeg byttet uansett. Enkelt å skifte og koster ikke allverdens. Har du kjørt lenge sånn ville jeg nok sjekket demperplaten også. Verkstedet bør vel føle litt på dette mener jeg. Håper de er imøtekommende :-) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Var og snakket med mekaniker nå i kveld, gimball lageret var helt grust. Han hevdet hardnakket at opprettinga av motoren var OK og at det ikke var dette som forårsaket havari på gimball lager og at de ikke fikk av drevet ved første forsøk. Giball lageret blir byttet, oppretting sjekket og drev montert i morgen. Jeg vil selvsagt sjekke om motoren står i samme posisjon som når jeg levert den i fra meg eller om de har rettet den opp. Dempeplaten er helt ny denne ble byttet i fjor høst. Det er selvsagt mulig at gimball lageret røyk samtidig som den gamle dempeplaten men at verkstedet ikke oppdaget dette. Vi får se, det ser i hvert fall ut til at jeg får båten klar til ferien. Redigert 28.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Da var lageret skiftet og etter 2 timer testing på fjorden i dag så er status Motoren var ikke forskjøvet som jeg antok og havari skyldes nok ikke det. Heller nå mer mot at lageret har blitt ødelagt ifbm med skade på dempeplate i fjor høst og at verkstedet ikke har oppdaget dette. Grunnen er at jeg nå har langt mindre vibrasjoner enn jeg noen gang har hatt og antar derfor at dett lageret har vært dårlig siden i høst. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Petterøe Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Godt at du fikk orden på problemet, men noen båtpenger røk det vel... Lurer på en ting, oppdaget i helga en bankelyd på tomgang ved oppstart av kald motor. Lyden syntes å oppstå i bakre del av motor/drev, og var der kun på tomgang. Straks turtallet ble økt litt forsvant lyden. Gimallager er nytt og har kun gått 15-20 timer. Etter å ha marsjet i 4 timer, og slakket opp var lyden borte. Kan dette ha vært lyd fra demperplaten? ( Denne ble smurt opp samtidig med at gimball ble skiftet.) Må motoren ut for eventuelt å skifte demperplate (coupling assembly)? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Ja noen lapper kostet det nå men, men......... Er usikker på hva ulyden du beskriver kan være men det er vanlig med litt rakklelyd fra drevet ved tomgang. Dette kommer i hovedsak av at en dieselmotor ikke sviver helt gjevnt på tommgang og at disse vibrasjonene forplanter seg ut i drevet og gir klirrelyd mellom flere tannhjul i topp av drevet. Fikk tips av mekaniker om at drevet kunne skimmes litt tightere for å få vekk noe av dette men samtidig at det ikke var noe å bry seg om. Jeg har en slik ulyd på tomgang på mitt VP drev i dag og denne forsvinner når jeg øker turtallet litt eller setter drevet i gir. Denne lyden kommer klart fra drevet og ikke bakkant av motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trondwi Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Bare for å si det rett ut - jeg har minimal teknisk innsikt! Min Commuter 8 har gått ca 330 timer etter snaut to sesonger. I fjor reklamerte jeg på romling i drevet i svinger og forhandleren konstaterte at belgen ikke var limt, slik at det var kommet vann inn og at ett-eller-annet lager var gått. Dette ble visstnok byttet, men nå romler det like mye som det gjorde i fjor igjen. Det er fortsatt garanti på båten. Er det noen som kan gi meg litt tips om hva dette er? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Romler en svinger er det vel helst knutene som er dårlige. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Petterøe Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ja noen lapper kostet det nå men, men......... Er usikker på hva ulyden du beskriver kan være men det er vanlig med litt rakklelyd fra drevet ved tomgang. Dette kommer i hovedsak av at en dieselmotor ikke sviver helt gjevnt på tommgang og at disse vibrasjonene forplanter seg ut i drevet og gir klirrelyd mellom flere tannhjul i topp av drevet. Fikk tips av mekaniker om at drevet kunne skimmes litt tightere for å få vekk noe av dette men samtidig at det ikke var noe å bry seg om. Jeg har en slik ulyd på tomgang på mitt VP drev i dag og denne forsvinner når jeg øker turtallet litt eller setter drevet i gir. Denne lyden kommer klart fra drevet og ikke bakkant av motor. Det var definitivt ikke klirrelyd, heller en bankelyd som fulgte motorens turtall og jeg vurderte lyden til å komme inne fra motorrommet, i bakkant. Når turtallet ble økt svakt fra tomgang, økte også frekvensen på bankelyden likt, for så å forsvinne ved ca 1000 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.