FENRIKSEN Startet 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2008 Var en en tur i Sunnhordland i helgen, og oppdaget etter halvannen times marsjfart (2900 rpm) at oljetrykkvarsleren på maskinen (en velholdt AQAD40B) pep da jeg senket til tomgang. Måleren viste utslag, ca 15 psi om jeg husker riktig. Lyden forsvant og det ble normalt trykk med et par hundre ekstra rpm og etter noen sekunders kjøring på denne måten kunne jeg senke til tomgang igjen - uten piping. Oljenivå/tilstand var som da jeg startet turen, kjøletemp. også normal. Ingen ulyder, lukt, merkbart krafttap eller synlig røyk. Etter en påfølgende kortere tur (ca 20 minutter) ble ikke alarmen utløst, men da vi kom frem etter returen i går skjedde det samme. Noe piping, opp litt med turtallet - ned igjen - null piping. Alle andre parametre OK. Det var RIMELIG lunt i motorrommet etter turen, og jeg har en mistanke om at probemet KAN skyldes at det i helgen var ca 30 grader i luften, og at et bytte til turbodielselolje (nå står det en uspesifisert verkstedsfylt olje på dieseldyret) samt installasjon av maskinromvifte kan hjelpe. Eller bør jeg forberede meg på noe verre? Noen som har hatt lignende erfaringer? j - Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Har nok med varmen å gjøre, og kanskje oljetypen du bruker. Olja blir tynn i varmen og med en alarmgiver som slår ut på 0,3 eller 0,5 Bar kan en oppleve slike ting på godt innkjørte motorer. Uansett, jeg ville ikke jeg brydd meg stort med det. Følg heller med trykket under belastning. Det er det som er viktig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Etter en påfølgende kortere tur (ca 20 minutter) ble ikke alarmen utløst, men da vi kom frem etter returen i går skjedde det samme. Peker også i retning av høy oljetemperatur. Det tar MYE lenger tid for oljen å bli varm enn kjølevannet, opp mot en time eller mer før den stabiliserer seg. Forutsatt konstant belastning. Siden det ikke er noen regulering av temperaturen (termostat) vil den være proporsjonal med belastningen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Burde ikke en skikkelig rengjøring av oljekjøler løse dette problemet. Ville tro at disse motorene var designet for å klare vær og sjøtemperaturer betydelig høyere enn det vi opplever om dagen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Helt klart, men er ikke kjølingen på 40 motorene ganske marginal, slik at dårlig vannsirkulasjon fører til høy kjølevannstemperatur? Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Kjølesystemet ble renset i fjor, temp. er klippestødig. Men svarene (takk for hjelpen) peker vel mot min teori om litt tynn olje kombinert med en rekordvarm sommerdag. Vet som sagt ikke hva slags olje verkstedet brukte, skal bytte ved første anledning. Og trykket er som sagt stabilt og korrekt under drift. Men har en motorromvifte noen effekt? Redigert 28.Juli.2008 av FENRIKSEN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Vær og obs på giveren. På 30 motoren jeg hadde oppstod det samme problemet sommerstid. Så en sjekk med et manomeneter "rett på blokken" er gjerne ikke så dumt før andre ting blir vurdert. Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Har selv to stk 40B motorer og har i mange år hatt samme problemet på ene motoren. Når jeg har gått en stund på høy belastning og slakkker ned fort så går alarmen på ene motoren. Med oljetrykksinstrument har jeg likevel kontroll med trykket og det er bare at den ene er like under alarmpunktet på giveren. Slakker du ned mer forsiktig slik at kjølingen får tid å ta ned oljetemperaturen vil du neppe merke noe. Uansett er min erfaring at dette ikke er noe å bry seg med, men hold øye med trykket dersom du har instrument i tillegg til alarm. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Vær og obs på giveren. Enig, holder en knapp på denne. En "velholdt" 40 jernhest går i tusenvis av timer. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 11.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Oppdatering: I går kjørte jeg motoren en halvannen times tur i typisk, kjølig vestlandsk "sommer". Null piping fra trykkmåler etter turen. Så det var nok 30-gradersværet som fikk giveren til akkurat bikke under triggeverdien. Dog et varsel om å sjekke kjølekretsen nøye før neste sesong? mvh j Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.