S/Y Emma Startet 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2008 Unnskyld om dette er elementært, men jeg er relativt ny i den maritime verden. Jeg har stusset litt over at båter ofte ligger og rykker hardt i fortøyningen når det er hardt vær. I denne sammenheng lurer jeg på om det finnes "støtdempende" fortøyningstau? Idéen er at man tar et tau, og i midten monterer man en støtdempende fjær (som på biler) som vil dempe rykket som kommer når båter ligger fortøyd i hardt vær. Finnes dette allerede, eller har jeg nå kommet på en idé som vil gjøre meg søkkrik? Her er en skisse: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
`MINA' Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Tipper du ikke blir så rik av dette (bilde hentet fra Biltema) Redigert 28.Juli.2008 av `MINA' (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Suggen (i sundet) Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Du er nok desverre litt sent ute, det finnes en del varianter i både gummi og stål Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Pokker. Det var det jeg fryktet. Jaja, da blir det å spare til seilbåt på gamlemåten likevel Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 jeg har allerede funnet opp disse Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nives Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 vil annbefale i gummi som desse fra Maretim Fortøyningsfjerer gummi Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Ingar Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Ulempen med fjærer er at de ruster og lager skrekkelige gnisse og knirkelyder, gummidempere er lydløse og varer evig hvis de er av god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Ulempen med fjærer er at de ruster og lager skrekkelige gnisse og knirkelyder, [...] Det passer veldig bra til lyden av fall og lensetakler som slamrer mot aluminiumsmaster Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Håper de snart forbyr disse stålfjærene. Maken til leven når de blir gamle og begynner å knirke. Har brukt gummidemper i alle år og dette fungerer utmerket. A Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.