Jump to content

Noen med erfaringer fra Fairline Targa 33 ?

princess32

Recommended Posts

Sitter å vurderer denne båten. Ligger noen ute til salg på finn. Synes ikke prisen er så gal.

Virker som det er mye plass i denne båttypen og mye uteplass. På bildene ser det jo ut som en veldig fin båt.

Kvalitetsmessig er det vel ikke noe å utsette på Fairline båtene??. Noe annet jeg er mest i tvil om er sjøegenskapene.

Er dette kun en sol å bade båt som helst trivest i moderat sjø?, eller er det også en god sjøbåt??.

Hei

Prøver å legge denne opp en gang til.

Er det noen som har noen erfaring med denne båten?. Eventuelle tester?.

Den jeg har sett på ligger ute på finn til 795000. Er det riktig som jeg har skrevet at dette ikke er en gal sum for denne båten?, eller er det dyrt. 1990 modell.

Jeg har hatt en slik siden 2000, har den fremdeles. En herlig båt.

Pass på at motorene er store nok, denne båter er tung og med dyp V (den har til gjengjeld svært gode sjøegenskaper). Kad 41 og oppover er bra, jeg hadde 2*180 og byttet til KAD 42. Kjører dog uten kompressorer, da den går svært lett opp i plan.

Med kad 42 er toppfart ca 33 knop med ny-stoffet båt (tviler litt på 33 knop med KAD-41, men-men. Har snakket med KAD41 eieier som nevner rundt 30 knop). Vanlig marsjfart med denne er enten under 7 knop (kan strekke den til 8, men ueffektivt) eller over 19-20 knop. Markert planingsterskel

Som du sikkert vet er dette kvalitetsbåter, min er fra 1987 og ikke noe knirker/slenger/er løst/ruster e-l.

Sjekk det elektriske anlegget, kan være litt gammelt hvis ikke fornyet. Sjekk også putene ute, de kan være vannskadet/råtne mot skutesidene da de er limt fast/silikonert øverst (dårlig utluftning)

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

med KAD41 mener du kanskje aqad41 ?? 41 motorene har vel ikke hatt kompressor noengang?

Sikler stygt på noen Fairline selv, mangler bare ca 995.739 kroner :-)

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kanskje ingen dum ide å importere den selv fra England nei. Skal kikke litt på den siden du nevnte.

Jeg vil helst ha den versonen med u-sofa på styrbord side nede. Har sett versoner med u-sofa i midten også. Hvar dette en valg sak da båtene kom?. Eller gjorde de bare om designen?.

Er det noen, eller fare for vann lekkasje i overgangen fra kalesjen til vindskjermen?. Hvordan er det ellers med lekkasjer fra vinduslister og portlights?.

Disse båtene har jo som regel dobbelinstallasjon med drev. Er det strengt tatt nødvendig med baugpropell på denne?.

Hvor bred båtplass kan man klare seg med?.

www.nhorizon.co.uk er fairline på channel islands. Dette er en skattefri øygruppe så alle båtene er netto priset.. Denne forhandleren har for eksempel fairline targa 34 1990 mod til en gunstig pris. ca 530 mener jeg. kjekt og slippe og betale mva to ganger på en brukt vare :smiley: Hva det gjelder løsninger så kommer de med forskjellige layouts. den ene 33 foteren er en tricab versjon så jeg.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Tricab med egen kabin foran, eller forpigg og stor U-sofa foran (slik jeg har).

Fairline Targa 33 finnes med både foroverlent og bakoverlent targabøyle. Det finnes også Targa 35 med rundere vindskjerm, og badeplattformen integrert som er ellers lik.

MHT motorer: Ja, AD41, ikke KAD :headbang: . Som nevnt er mine for tiden AD 42 :smiley:

har sett en del ulike kalesjeløsninger, min er tett. Det er støpt inn i skroget der portlights er montert slik at de ligger litt "inne" is kroget, det blir ikke liggende vann på listene etc. Helt tett på min og de jeg har sett.

Kjøte 5 år uten baugpropell. Monterte da jeg skiftet motorer da jeg allikevel svidde av en del $$. Det er ikke strengt tatt nødvendig

Hvor bred båtplass kan man klare seg med?. 3.50 lysåpning KAN gå, den er 3,48 på utsiden av fenderlist.

Til slutt: en flott båt til tur og soling. Jeg fisker også med min, setter garn og teiner (fra framdekket..). Og den er helt rå i sjøen.

Redigert av microship (see edit history)

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

• 1 år senere...

Har erfaring med en slik siden 97. Har en 87 modell med forpigg, kan bli noe trangt å ligge 2 voksne der, men går greit med 3 barn. I min ble det byttet motorer i 2002 fra VP 41 til Mercruiser 4.2, 220 HK. Båten gjør 33 knop på full. Det var den tricab versjonen som ble kalt 36, skroget er det samme som 33. Tror det er noen små forskjeller på overbygget. Som nevnt tidligere er det gode sjøegenskaper på båten og kvaliteten på innredning er bra. I min er det ask, og det gjør det lyst og trivelig nede. Kvaliteten på det elektriske opplegget kunne vært bedre. Sammenlignet med mye norsk produsert fra den tiden får man mye bra båt for pengene.

• 6 måneder senere...

Siden du er interesert i Fairline Targa så kan jeg jo liste opp modellnavn forandringene som kom i september 1992.

Dette ble gjort for at båtens modell betgnelse skulle gjennspeile ca faktisk skroglengde (det nye navnet i parentes)

Targa 28 (targa 31) buet rustfri rute og skrå hekk

Targa 30 (targa 33)

Targa 34 (targa 35) buet rustfri rute og skrå hekk

33 Brava (36 Brava)

35corsica (37 corsica)

36 turbo (38 aft cabin)

38 phantom (41 phantom)

Fairline 41 (fairline 43)

fairline 43 (fairline 45

fairline 50 (fairline 51)

de andre modeller er uforandret. Etter dette kom det jo mange nye modeller..

targa 28 senere 29 (lengre plattform)som du kikket på 1994-1998

Targa 36 senere 37 (lengre plattform)1995-2001?

targa 38 senere 39 (lengre platform) 1994-1997 Targa 40 2000- fikk samme undervannskrog og er kjent for et av de beste skrog Fairline har laget.

targa 30 1998-???

Microchip her på BP hadde sin tilsalgs i fjor høst (targa 33)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...