Jump to content

seig guffe på gummibåt - vanlige såpemidler virker ikke - hva nå?

nordan family 27

Recommended Posts

ser i et par eldre tråder om vinterkonservering at flere enn meg opplever en seig guffe på gummibåten. Jeg får det på den oppblåsbare dørken, og på "fenderlisten" rundt gummibåten. Pongtongene er fine. Skikkelig seig guffe som kan skrapes av med neglen. Setter striper på moderskipet - og merker på klærne. Har forsøkt vanlig båtsåpe, zalo Starbrite gummibåt-rens, alt sammen med klut, svamt og oppvask-børste. Klarer å slite vekk noe, men det løsner jo ikke ordentlig.

Det merkelige er at den enes iden av gummibåten (som henger inn mot moderskipet i daviter) ikke er belemret med dette.

Er det noen som har opplevet noe nytt som virker siden sist temaet var oppe? Hvor sterke midler tåler gummibåten? Fristet til å prøve noen av spray-flaskene mot "vannlinjemøkk" eller "oljefjerner" eller lignende, men usikker på om gummibåten tåler det.

Veldig enkelt! :cheers:

Min var så stygg at jeg vurderte å kaste den i år. Så kom jeg over en spray hos Maritim. Rengjøring for gummibåter, så suveren at jolla kan betraktes som pen! Aldri sett maken til effekt. Kan anbefales.

Spray på, la stå noen minutter og skrubb lett med disse kjøkkensvampene som er grove på ene side. Skyll av.

Jeg tror jeg har nevnt det før. Men denne saken her fra Biltema tok all den seige guffa på den forrige gummibåten min. Bare spray på, vask med en klut, og skyll av. Alt forsvant. Men når det først har begynt å svette sånn seig greie, så kommer det ofte tilbake igjen, så det kan hende at en må vaske av en gang til i løpet av sesongen.

Link her:

Black streak remover

Jeg har god erfaring med dette produktet på fenderlisten av gummi, og antar at det også vil fungere bra på gummibåt.

img_2150.jpg

img_2151.jpg

Det tar også lett bort den gule stripen som blir i vannlinjen. Jeg vasker med svamp fra jolla mens båten ligger på vannet.

Kom over produktet ved en tilfeldighet. Kona skulle innom Malfix for å kjøpe Hugos. Det gjorde hun (selvfølgelig) ikke, men kom hjem med ovennevnte produkt i stedet.

Buster X med Yamaha 70

Fenderne på båten min var helt jævlige, det var rett og slett slik at jeg vurderte å kaste de, så stygge var de. Jeg jobbet meg gjennom en ganske rikholdig kasse med ulike vaskemidler, uten videre fremgang. I ren desperasjon grep jeg til lynol, og det virket! Polergarn med lynol vasket vekk den seige guffa som fenderne var dekket av, måtte bytte polergarnet ofte, men fenderne ble fantastisk mye renere. Avsluttet med å vaske/polere dem med gummibåtvasken som er nevnt tidligere i tråden. Jeg er MEGET godt fornøyd med resultatet!!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

jeg kjøpt inn foreslåtte black streak remover som nevnt over, så den står nå som neste test

Bare en liten advarsel som jeg glemte å nevne sist:

Vær obs på at dette stoffet kan virke nokså sterkt på huden. Mulig jeg har litt sart hud på hendene, men jeg blir ihvertfall veldig tørr i huden etter mye kontakt med det. Bruk gjerne hansker til jobben. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...