Jump to content

Hvordan justere "bremsen" i Volvo gir/gass hendel?


nordan family 27

Recommended Posts

Gis/gass-hendelen i båten min har en tendens til å slakke litt på seg når jeg kjører i enkelte turtallsområder, slik at jeg må justere litt hele tiden, eller la armen hvile på den. I en fyldig perm fra forrige eier ligger det også en instruksjonsbok/anvisning i kortform på hendelen, og det er inni denne en skrue for å justere "bremsen" - antar det er denne jeg er ute etter. Men jeg skjønner ikke hvorledes jeg skal gripe dette an. Må jeg montere ut hele saken (i så tilfelle blir det ikke gjort) - eller går det an å åpne dekselet på noen måte (hvilke jeg ikke har klart å finne ut av ennå). noen som har gjort noe lignende på denne hendelen (så det står Volvo Penta ved siden av - selvom motoren er en Ford:gearspak.jpg

gearspak2.jpg

Link to post

Har ikke akkurat samme gear/gass-hendel, (men har Volvo Penta).

For å ta av hendelen: "Normalt" skal du finne en liten skrue (unbrako) som hendelen er festet med. Sjekk undersiden av hendelen. Løsne skruen og hendelen kan taes av. Da skal dekselet være løst. Om du da kommer til den andre skruen du snakker om, vet jeg ikke.

Link to post

Hei

Dette har jeg litt erfaring med. Har akkurat samme hendel. Når du løsner på unbrakoskruen nevnt av Zach, så kan du trekke hendelen av, rett ut. Det er ingen fjærer som spretter ut når du gjør dette. Dekselet sitter i fire punkter i hvert hjørne. Det taes av ved å lure inn en flat skruetrekker på baksiden og vippes ut. Bak der er det en sett skrue som står skrått innover, lett å se. Ved stramming øker friksjonen, og maskintelegrafen blir tregere, får større motstand.

 

MVH

TNS

Link to post

Løfter denne tråden.

Jeg har en eldre Volvo gir/gasshendel (ca 1980) i min Draco 2300, og etter motorbytte til Steyr 236 ble denne beholdt for enkelhets skyld. Den er også litt "løs i fisken" og glir sakte men sikkert et par hundre omdreininger tibake under gange, spesielt etter å ha krysset hekkbølger osv. Det er også vanskelig å finne en god "putrehastighet" i havneområder da den bare glir ned til tomgang.

Jeg har nettopp vært i båten og tatt av hendelen med unbraco-skruen under og vippet av dekselet, men dessverre ingen settskrue hos meg.

Mitt spørsmål er: Finnes det noen settskrue på BAKSIDEN av mekanismen som kan justere tregheten i hendelen (spør før jeg begynner demonteringen!)

Slik ser den ut:

volvopenta.jpg

Link to post
Ble den veldig tung å håndtere? Snart min tur også....

jeg dreide vel en hel omdreining og vel så det (eller var det nærmere to? skruen gikk flukt med kanten). Ble kanskje litt i overkant tung, men den ble ikke tyngre ut/inn av gir - kun ved pådrag. Skal vurdere å åpne igjen og slakke litt tilbake :smiley:

Link to post
Løfter denne tråden.

Jeg har en eldre Volvo gir/gasshendel (ca 1980) i min Draco 2300, og etter motorbytte til Steyr 236 ble denne beholdt for enkelhets skyld. Den er også litt "løs i fisken" og glir sakte men sikkert et par hundre omdreininger tibake under gange, spesielt etter å ha krysset hekkbølger osv. Det er også vanskelig å finne en god "putrehastighet" i havneområder da den bare glir ned til tomgang.

Jeg har nettopp vært i båten og tatt av hendelen med unbraco-skruen under og vippet av dekselet, men dessverre ingen settskrue hos meg.

Mitt spørsmål er: Finnes det noen settskrue på BAKSIDEN av mekanismen som kan justere tregheten i hendelen (spør før jeg begynner demonteringen!)

Denne løftes en gang til.

Til tross for at det ligger en sølvfarget japaner under dørken, har båten vår samme type gir/gasshendel som ArvidKa. Symtomene er også lignende.

Det hadde vært greit å vite litt om mulighetene før man tar frem verktøykassen, så jeg er også litt spent på svaret på spørsmålet hans :tongue:

Link to post
  • 2 år senere...

Løfter tråden på nytt :)

Jeg har en Draco 1800 med en MerCruiser 3.0. Denne er byttet ut, uvisst når, men har fortsatt girhendel i fra VolvoPenta.

 

Det som er problemet, er at når jeg starter motoren og skal bytte gir, fra framover til nøytral osv, så føles den ut som det den holder igjen, så jeg må bryte den tilbake i nøytral. Noen ganger må jeg gjøre dette gjenntatte ganger før den faller på plass. Når motoren er slått av er det ikke noe problem.

 

Noen som kan tenke seg hva problemet er, hva som forårsaker at det blir MYE tyngre å få motoren i fri.

 

MVH Adrian

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...